سامانه سنجش سلامت اجتماعی به زودی راه اندازی می شود

8 اردیبهشت 1395

انوشیروان محسنی بندپی روز سه شنبه در همایش بهزیستی و سلامت اجتماعی افزود:


دبیرخانه سامانه سنجش سلامت اجتماعی در بهزیستی مستقر خواهد بود و از این سامانه برای رصد آسیب های اجتماعی استفاده خواهیم كرد.


رئیس سازمان بهزیستی كشور در عین حال توضیح بیشتری درباره سامانه یاد شده ارائه نكرد.


وی افزود: اگر نگاهی به آمار و ارقام آسیب های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و حاشیه نشینی در پنج تا 10 سال گذشته بیندازیم تفاوت معناداری در این آمار مشاهده می شود كه نشان از روند رو به رشد آسیب های اجتماعی دارد.


وی شناسایی گلوگاه های انحرافی را از جمله دیگر برنامه های سازمان بهزیستی برای مقابله با آسیب های اجتماعی در كشور برشمرد.


رئیس سازمان بهزیستی گفت: مشكلات اجتماعی دارای عوامل مختلف فردی ، اجتماعی و محیطی اند كه برای هر كدام از این مشكلات باید مداخله علمی و تخصصی داشته باشیم.


محسنی بندپی در عین حال خاطرنشان كرد: سیاست های روشن و مشخصی در سلامت اجتماعی طی قوانین برنامه های اول تا پنجم توسعه نداشته ایم.


رئیس سازمان بهزیستی گفت: مشكل ما در بحث آسیب های اجتماعی ، ساختاری نیست كه بخواهیم بطور مثال در وزارت بهداشت، معاونت اجتماعی ایجاد كنیم بلكه مشكل ما نبود سیاست های مبتنی برشواهد در این حوزه است.


محسنی بندپی در ادامه افزود: نبود نگاه كلان نگر و فرآیند محور ، مشكلات آسیب های اجتماعی در كشور را عمیق كرده است و امروز با این واقعیت های تلخ روبرو هستیم.


وی ادامه داد: سازمان بهزیستی به عنوان تخصصی ترین نهاد حاكمیتی در آسیب های اجتماعی در دولت تدبیر و امید ، نسبت به اقدامات در دست اجرای خود و نیازهای آینده در حوزه آسیب های اجتماعی ، بازنگری و ارزیابی هایی را به عمل آورده است.


 


**پیشنهاد واگذاری سیاست گذاری آسیب های اجتماعی به بهزیستی در برنامه ششم


رئیس سازمان بهزیستی تصریح كرد: اگر سیاست گذاری مسائل اجتماعی را به عهده ما بگذارند می توانند از ما مطالبه گری داشته باشند ؛ اما هر دستگاهی ، هر كجا كم بیاورد مشكل را در بهزیستی می بیند درحالی كه این سازمان یك سازمان اجرایی و اقدام كننده است.


محسنی بندپی افزود: در برنامه ششم توسعه، پیشنهاد داده ایم كه تولی گری سیاست گذاری مسائل اجتماعی را به ما واگذار كنند.


وی یادآور شد: سازمان بهزیستی با داشتن 24 هزار نیروی متخصص، آماده برخورد با آسیب های اجتماعی است اما برای تحقق آن باید برنامه عملی داشته باشیم.


 


**تجدید نظر در صدور مجوز مراكز ترك اعتیاد


رئیس سازمان بهزیستی گفت: صدور مجوز كمپ های ترك اعتیاد براساس ضوابط 30 سال قبل بود؛ بنابراین یك سال كار صدور مجوز این مراكز را متوقف و در شیوه نامه صدور مجوز این مراكز ، تجدید نظر كردیم.


محسنی بندپی ادامه داد: دستورالعمل جدید صدور مجوز مراكز ترك اعتیاد در اسفندماه سال گذشته اعلام شد؛ هرچند كه برخی ها در این كار ما ایراد گرفتند؛ در حالی كه 65 درصد بار اعتیاد كشور بر دوش سازمان بهزیستی است.


 


**لزوم تغییر رویكرد در بحث طلاق


رئیس سازمان بهزیستی با تاكید بر لزوم تغییر رویكرد در بحث طلاق، اظهار كرد: به جای اینكه محور كار ما در بحث طلاق، دادگاه های توافقی باشد باید به ساختار ازدواج بپردازیم و مهارت های زندگی را در زوج های جوان افزایش دهیم.


محسنی بندپی افزود: نباید اجازه دهیم كه اختلاف بین زوج های جوان به نقطه بحرانی برسد و آنگاه مداخله كنیم زیرا این گونه مداخلات ، چندان اثربخش نیست.


وی یادآور شد : از هر چهار ازدواج، یك مورد و از هریكصد ازدواج ، 24مورد به طلاق می انجامد كه این آمار نگران كننده است.


 


**32 درصد ازدواج ایرانی ها فامیلی است


رئیس سازمان بهزیستی در بخش دیگری از سخنانش اضافه كرد: برای پیشگیری از تولد نوزاد معلول، اجرای مشاوره های ژنتیك را در اولویت برنامه های خود قرار داده ایم.


محسنی بندپی خاطرنشان كرد: سالانه 800 هزار ازدواج در كشور ثبت می شود كه 27 تا 32 درصد این ازدواج ها، فامیلی است؛ به گفته متخصصان ژنتیك، 20 درصد این آمار ازدواج های فامیلی معادل 48 هزار تن، نیاز به آزمایش های ژنتیكی دارند.


وی افزود: اگر هر آزمایشی برای سازمان بهزیستی ، یك میلیون تومان هزینه داشته باشد در مجموع 48 میلیارد تومان خواهد شد كه با این هزینه ها به صورت معنی داری می توانیم آمار تولد كودكان معلول را كاهش دهیم.


وی یادآور شد: تولد نوزاد معلول ، بار روحی و روانی را بر والدین و خانواده او وارد می كند.


 


**گسترش امكانات خط صدای مشاور


رئیس سازمان بهزیستی گفت: سال گذشته فقط در استان تهران، یك میلیون تماس با خط صدای مشاور بهزیستی با شماره 1480 برقرار شد كه فقط قادر به پاسخگویی 505 هزار تماس بودیم.


محسنی بندپی افزود: بنابراین امسال درنظر داریم كه تعداد نیروی انسانی خط صدای مشاور را 2 برابر كنیم و فضای فیزیكی آن را نیز گسترش دهیم .


همایش بهزیستی و سلامت اجتماعی امروز سه شنبه در مجموعه فرهنگی ، ورزشی تلاش تهران برگزار شد.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است