حمایت فرهنگی نیاز اصلی جامعه معلولان/ ایجاد کمپینی برای رسیدن به فرهنگ

6 خرداد 1395

امروزه در میان قشر معلول جامعه افرادی هستند که با وجود برخی ناتوانی های جسمی موفق شده اند دنیای روشنی را پیش روی خود بگذارند و در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و غیره بسیار موفق باشند.


متاسفانه برخی شرایط موجب شده است که از توانمندی های این قشر از جامعه استفاده نشود و توانایی های آنان نادیده گرفته شود که بدون شک مسائل فرهنگی بزرگترین عامل برای عدم حضور معلولان و استفاده از توانمندی های آنان در جامعه است.


این قشر بخش عظیمی از جامعه ما را تشکیل می دهند و نیاز است که مانند سایر اقشار مورد توجه قرار گیرند اما به دلیل برخی معضلات و مشکلات موجود در جامعه کمتر در میان ما دیده می شوند و این مساله نیازمند فرهنگ سازی لازم است.


یکی از مسائلی که موجب شده معلولان کمتر در جامعه دیده شوند نگاه جامعه به انان است، متاسفانه جامعه ما هنوز به این باور نرسیده که یک فرد معلول نیز همانند یک فرد عادی حق زندگی کردن و دیده شدن دارد و اگر شرایط برایش فراهم باشد می تواند در پیشبرد اهداف جامعه تاثیرگذار باشد.


شرایط محیطی در اکثر شهرهای ما نیز به گونه ای است که معلولان برای استفاده از خدمات ادارات، بانک ها، رستوران ها، معابر و خیابان ها، مغازه ها و غیره به یک همراه نیاز دارند و بسیاری اوقات به تنهایی نمی توانند در این مکان ها حضور پیدا کنند.


استان کردستان و شهر سنندج نیز از این قاعده مستثنی نیست و از لحاظ محیطی و فرهنگی مناسب جامعه معلولان نیست و از توانمندی های این قشر از جامعه بسیار کم استفاده شده و یا اصلا استفاده نمی شود.


امروزه بسیاری از معلولان توانمند جامعه با استفاده از توانایی هایی که دارند خود وارد عمل شده و در صدد معرفی خود به جامعه و تلاش برای رفع مشکلات برآمده و از راه های گوناگون در این راستا تلاش می کنند.


صباح مجیدی یکی از این افراد است که 25 سال سن دارد و زمانی که 40 روزه بوده به دلیل یک اشتباه جراحی از نخاع آسیب دیده و از آن زمان تاکنون بر روی ویلچر می نشیند.


این معلول توانمند کردستانی تا 9 سالگی فکر نمی کرد که دچار آسیب شده است اما از آن زمان نیز که فهمید خود را نباخت و دنیای جدید و روشنی را پیش روی خود گذاشت و هیچگاه از جامعه فاصله نگرفته و بهترین هنر وی لبخندی است که هیچگاه از صورتش محو نشده است.


صباح مجیدی از زمانی که خود را شناخته تاکنون در زمینه های مختلف هنری، ورزشی، اجتماعی و غیره فعالیت داشته و برای جامعه معلولان و کم اندامان استان نیز کارهای زیادی انجام داده است.


او به تازگی کمپینی با عنوان' کمپین مناسب سازی حمایتی و فرهنگی' در فضای مجازی با هدف آگاه سازی آحاد مختلف جامعه بویژه مسوولان نسبت به جایگاه جامعه معلولان و همچنین مشکلات این قشر راه اندازی کرده است.


او در این رابطه می گوید: هدف اصلی کمپین این است که به فرهنگ سازی حمایتی از جامعه معلولان برسیم چون اگر به این فرهنگ دست پیدا کنیم بدون شک بسیاری از موانع و مشکلات این قشر رفع خواهد شد.


این معلول کردستانی با دعوت از تمامی مسوولان استان در هر رده و مقامی برای حضور در این کمپین افزود: این کمپین یک ماه است که راه اندازی شده و هم اکنون 54 عضو از دانشجویان، هنرمندان، جامعه معلولان و سایر اقشار جامعه دارد و انتظار داریم که مسوولان نیز از این کمپین استقبال کنند.


وی اظهار کرد: برای عضویت در این کمپین دعوت نامه کتبی به ادارات ارسال خواهیم کرد و اگر دعوت نامه ای نیز بدست کسی نرسد و خواهان عضویت در این کمپین باشد می تواند به انجمن کوتاه قدان استان در بهزیستی سنندج مراجعه و برای عضویت اعلام حضور کند.


مجیدی راه اندازی این کمپین را یک کار فرهنگی و اجتماعی ذکر کرد و گفت: این کمپین با هدف آگاه سازی مردم نسبت به حضور اندک معلولان در اجتماع و آشنایی با مشکلات اجتماعی، شغلی، شهری و سایر معضلات آنان راه‌اندازی شده است.


وی ادامه داد: هدف اصلی ما از راه اندازی این کمپین حمایت های مادی نیست بلکه رسیدن به فرهنگ حمایتی و رسیدن به این باور است که معلولان نیز عضوی از این جامعه بوده و دارای توانایی هایی هستند و می توانند در جامعه تاثیرگذار باشند.


او با درخواست از رسانه ها در زمینه اطلاع رسانی درست به مردم و مسوولان برای حضور در این کمپین گفت: افرادی که خواهان عضویت در این کمپین باشند می توانند عدد یک را به شماره تماس 09017991806 ارسال کنند ما قوانین گروه را برای وی فرستاده و پس از دریافت مشخصات و هویت آن فرد، وی را عضو کمپین خواهیم کرد.


این معلول توانمند کردستانی از مسوولان خواست برای آگاهی بیشتر از وضعیت این قشر و مشکلات و مسائل مربوط به انان عضو این کمپین شوند.


وی از رسانه ها خواست که به عنوان قشر تاثیرگذار جامعه در این راستا اطلاع رسانی های لازم را انجام داده و همچنین در زمینه معرفی معلولان به جامعه نیز بیشتر کار کنند.


مجیدی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در زمینه معرفی جامعه معلولان و مشکلات آنان گفت: چند سال پیش از صدا و سیمای استان درخواست کردیم برنامه ای را به صورت هفتگی به جامعه معلولان و صحبت کردن در مورد مشکلات این قشر اختصاص دهند که متاسفانه قبول نکردند و گفتند در برنامه های مختلف در این مورد صحبت می شود و نیازی به برنامه جداگانه نیست.


وی در ادامه افزود: برخی از موسسه ها هستند که از جامعه معلولان حمایت می کنند و کارشان نیز بسیار خوب است اما چون شناخت کافی از جامعه معلولان ندارند راه را اشتباه می روند و نمونه بارز آن ایجاد کمپینی با عنوان ' درهای آبی' بود که چندی پیش به منظور کمک به معلولان راه اندازی شده بود.


این معلول کردستانی اظهار کرد: این کمپین نوعی بی احترامی به جامعه معلولان بود چرا که جامعه معلولان امروز نیاز به ترحم و دلسوزی و پول کسی ندارند که در جایی چادری را به نفع آنان برپا کنند.


مجیدی ادامه داد: اعضای کمپین درهای آبی فکر می کردند با جمع آوری درب های نوشابه از میان اشغال ها و خرید ویلچر برای من معلول تمامی مشکلات جامعه معلولان را رفع کرده اند اما این حرکت، اعتراض نه تنها من بلکه جامعه معلولان را در پی داشت.


مجیدی افزود: این کمپین ویلچری را طراحی کرده چند کیسه پر از درب نوشابه را به آن آویزان کرده بودند که این اقدام نماد بسیار بدی دارد و نه تنها حمایت نیست بلکه توهین به جامعه معلولان است.


وی با تاکید بر اینکه حمایت باید درست و منطقی باشد نه احساسی گفت: امروزه جامعه معلولان از لحاظ تحصیلات تا مقاطع بالایی پیش رفته اند و از لحاظ هنری، ورزشی و غیره از توانمندی های بسیار بالایی برخوردار هستند حیف است موسسه ای، سازمانی و یا شخصی با حمایت غیر اصولی خود، دل آنان را بشکند و این توانایی های جامعه معلولان را نادیده بگیرد.


این معلول توانمند اظهار کرد: فعالیت این کمپین و یا موسسه هایی که چادری را در پارکی دایر کرده و نان محلی یا آش محلی و غیره را به نفع کم اندامان می فروشند کمک نیست و بازی با احساسات مردم است و دود آن به چشم من معلول می رود چرا که فردی که آن روز از آن موسسه خرید کرده به من معلول با ترحم نگاه می کند.


وی افزود: اگر جامعه ما به این فرهنگ دست پیدا کند که معلول نیز همانند سایر افراد جامعه حق زندگی دارد و می تواند سینما و پارک برود بدون شک مسوولان و دست اندرکاران نیز به این باور می رسند که باید برای این افراد کاری انجام دهند.


مجیدی در ادامه گفت: در شهر سنندج اکثر معابر، خیابان ها، موسسه ها، بانک ها و غیره مناسب جامعه معلولان نیست و مناسب سازی هایی نیز که در برخی از مکان ها انجام شده است بسیار غیراصولی است و باید بیشتر بر روی این موارد کار شود.


وی اظهار کرد: به عنوان نمونه در سینما بهمن سنندج کارهای بسیار خوبی انجام شده اما برای ورودی آن فکری نکرده اند و ورودی اصلی این مرکز فرهنگی برای من معلول بسیار با اهمیت است اما مناسب سازی نشده و یک درب جدا مناسب معلولان دارد و آن هم موقع نمایشگاه باز است.


مجیدی با بیان اینکه من معلول دوست دارم همانند سایر شهروندان از ورودی اصلی وارد سینما شوم گفت: انتظار می رود مسوولان این مساله را در نظر گرفته و ورودی اصلی این سینما را همانند فضای داخلی، برای جامعه معلولان مناسب سازی کنند.


وی ادامه داد: ما همچنین در سطح استان و شهر سنندج شهربازی که مناسب کودکان معلول باشد نداریم و مسوولان باید این مسائل را در نظر بگیرند و به این باور برسند که یک کودک معلول نیز دوست دارد بازی کند نه اینکه فقط تماشاگر بوده و با حسرت بازی کودکان سالم را نگاه کند.


این معلول کردستانی با تاکید بر اینکه جامعه معلولان نیازمند یک نگاه جدید از سوی مسوولان هستند افزود: حمایت هایی که از معلولان می شود باید بروز شده و تمامی جامعه معلولان در این حمایت ها در نظر گرفته شوند.


او گفت: در سطح استان سازمان بهزیستی بسیار خوب کار می کند و با انجمن های معلولان همکاری لازم را داشته و حمایت می کند و انتظار می رود که سایر ادارات و سازمان ها نیز وارد عمل شده و در زمینه مسائل و مشکلات این قشر عظیم از جامعه تلاش کنند.


امید می رود روزی برسد که تمامی آحاد جامعه اعم از مسوولان، مدیران و سایر اقشار به این فرهنگ و باور برسند که به معلولان با دیده ترحم نگاه نکنند و زمینه های لازم را برای شکوفایی استعدادهای نهفته آنان فراهم کنند تا بتوانند همانند یک شهروند عادی زندگی کرده و نقش خود را در جامعه بخوبی ایفا کنند.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است