سفر به خانه بهشتی ها/معلولان فرشته هایی با محدودیت جسمی

12 تیر 1395

مرکز معلولین بیجار در آخرین روز های ماه مبارک سفره دلش را این بار برای اصحاب قلم گشود و خبرنگاران را میهمان کودکان و نوجوانانی کرد که از سهم دنیا تنها درد و رنج را به ارث برده اند.


 


در مرکز بهزیستی دختران و پسران بسیاری هستند که با گوشه چشمان مهربانشان چشم به راه رسیدن و نوازش دستان مهربانی هستند تا از گرمای وجودی آن جان دوباره بگیرند.


 


تعداد زیادی از فرشته های آسمانی که در این مرکز زندگی می کنند تا جایی که ذهن کوچک شان یاری می کند نه مادر، نه نه پدر و نه خواهر و برادری داشته اند تا در دوران زیبای کودکی شان با آنها بزرگ شوند و به شادی بپردازند.


 


گویی فرشتگان این قطعه از زمین از آسمان به زمین فرود آمده اند تا من و تو قدر خود و داشته هایمان را بدانیم و سجده شکر به جای بیاوریم.


 


اینجا که قدم می گذاری متوجه می شوی که بهشت در یک قدمی تو بود و نمی دانستی اینجاست که می فهمم فقط خدا را زمانی که در رنج و سختی هستم صدا می زنم اما این فرشتگان با هر نفسان یاد خدا را در درونشان متجلی می کنند.


 


اما در کنار این فرشتگان آسمانی وجود پرسنل و پرستاران دلسوز هم توجه انسان را به خود جذب می کندکه با دلسوزی و عشق خالصانه به این کودکان خدمت می کنند.


 


مدیرعامل مرکز نگهداری معلولین ۲۲ بهمن بیجار در گفتگو با مهر به قدمت این مرکز اشاره کرد و بیان داشت: مرکز نگهداری معلولین ۲۲ بهمن بیجار در سال ۱۳۷۴ تاسیس شد و تا کنون پذیرای کودکان و نوجوانان معلول بوده است.


 


مصطفی رضایی گفت: خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته ساختمان جدید مرکز نگهداری معلولان بنا شده و این ساختمان در زمینی با مساحت ۳۵۰ مترمربع و زیربنای ‌هزار و ۳۳۰ مترمربع با تجهیزات کامل در حال خدمت‌رسانی به معلولان است.


 


وی به هزینه ساخت این مرکز اشاره کرد و گفت: برای ساخت این ساختمان حدود یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان هزینه شده است که بیشترین کمک در زمینه آماده‌سازی به موقع این ساختمان را خیرین به این مرکز اهدا کرده‌اند.


 


رضایی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: این مرکز به صورت هیأت امنایی اداره می‌شود و هیأت مدیره آن برای یک دوره به مدت ۳ سال انتخاب می‌شوند.


 


وی به ظرفیت پذیرش معلولین این مرکز اشاره کرد و اظهار داشت: ظرفیت اسمی این مرکز برای نگهداری معلولان ذهنی و جسمی ۵۰ نفر است که در حال حاضر ۴۰ نفر زیرپوشش و نگهداری خود دارد.


 


رضایی ادامه داد: با کمک و همراهی بهزیستی این مرکز ۳۰۰ نفر از روستائیان، روستاهای تابعه بیجار را زیرپوشش قرار داده است.


 


وی در بخش دیگری از سخنان خود به هزینه نگهداری معلولان ذهی در طی ماه اشاره کرد و بیان داشت: در ماه ۵۰ میلیون تومان برای نگهداری معلولان هزینه می‌شود که ۲۰ میلیون آن را یارانه دولت و ۳۰ میلیون دیگر از طریق مشارکت‌های مردمی و خیرین تأمین می‌شود.


 


رضایی نبود رخت‌شورخانه را مهمترین مشکل این مرکز دانست و گفت: برای ساخت رخت شور خانه ۳۵ میلیون تومان نیاز است.


 


حمیده رحیمی مسئول فنی مرکز نگهداری معلولان جسمی و ذهنی ۲۲ بهمن بیجار نیز در ادامه این بازدید، بیان داشت: ظرفیت اسمی این مرکز ۵۰ نفر است که بعنوان مرکز نگهداری معلولان زیر ۱۴ سال در استان کردستان فعالیت دارد.


 


مسئول فنی مرکز نگهداری معلولان بیجار با اشاره به وجود فرزندان سر راهی، طلاق، اعتیاد در این مرکز، گفت: بابت نگهداری این افراد هیچگونه هزینه ای از خانواده ها دریافت نمی شود.


 


وی اضافه کرد: علی‌رغم اینکه برای نگهداری این کودکان از خانواده‌ها هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود در کمال ناباوری برخی خانواده‌ها حاضر به دیدن و سرپرستی چند روزه فرزندان خود نیستند و این یکی از بزرگترین چالش این مرکز است.


 


وی با تقدیر از همراهی دکتر مسعودی‌مقدم متخصص مغز و اعصاب و دکتر گل‌زردی پزشک عمومی که به صورت رایگان معلولین این مرکز را ویزیت می‌کنند، گفت: حضور این پزشکان مایه خوشحالی ماست و انتظار می رود که دیگر عزیزان پزشک نیز ما را یاری کنند.


 


رحیمی به سایر خدمات جانبی مرکز نگهداری معلولان بیجار اشاره کرد و گفت: برگزاری کلاس نقاشی توسط مربیان نقاشی، گفتار درمانی، کارشناسان و مربیان متعدد نیز گاها به صورت رایگان به این مرکز خدمات آموزشی و تربیتی ارائه می‌دهند.


 


وی به اردوهای درون‌شهری با مسافت کم از مرکز به دلیل شرایط خاص معلولین اشاره کرد و گفت: از تمامی امکانات موجود برای فراهم ساختن شرایطی مناسب و فرحبخش و افزایش امید به زندگی معلولان استفاده می‌کنیم.


 


نائب رئیس هیات امنای مرکز نگهداری معلولین ۲۲ بهمن بیجار هم با بیان اینکه کمک‌های خیرین می‌تواند بسیاری از تنگناهای مالی این مرکز را مرتفع سازد، گفت: مردم خیر بیجار همواره در این راستا و کمک به همنوعان خود در استان کردستان زبان‌زد بوده‌اند.


 


شریفه محمدیاری بیان کرد: شهرستان بیجار با کسب رتبه اول طی ۴ ساله گذشته در سطح استان کردستان در مشارکت‌های مردمی و جلب این امر خیرخواهانه، نشان از مشارکت‌های گسترده مردم در این راستا است.


 


وی با اشاره به ساختمان مستهلک قبلی مرکز نگهداری معلولان که به معضل بزرگی تبدیل شده بود، گفت: انتقال به این مکان و کسب آرامش برای افراد ساکن آن که از تمامی خوشی ها محروم هستند بالاترین امتیازی بود که بدست آورده ایم.


 


محمدیاری با اشاره به کمبودهای این مرکز گفت:نبود کارشناس تغذیه، کار درمان و فیزیوتراپ از مهمترین مشکل های این مرکز در حال حاضر است.


 


رئیس هیات مدیر هیأت امنای مرکز معلولین ۲۲ بهمن بیجار در پایان با بیان اینکه خیرین می‌توانند بزرگترین پشتوانه کودکان و معلولین این مرکز باشند، بیان داشت: چشمان امید معلولان به دستان یاری‌گر خیران نیک‌اندیش است.


 


منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است