2 ورزشکار قم در کاروان منا/ تحقق رویای 28 ساله با درخشش معلولین بسکتبالیست و والیبالیست

10 شهریور 1395

بعد از 15 روز رقابت صدها ورزشکار از کشورهای مختلف دنیا در پانزدهمین دوره بازی‌های المپیک در سال 2016 به میزبانی کشور برزیل، اکنون نوبت به 11 روز رقابت ورزشکاران معلول سراسر جهان در بازی‌های پارالمپیک رسیده است.


 


کاروان پارالمپیکی کشورمان متشکل از ورزشکاران معلول رشته‌های مختلف با عنوان کاروان منا راهی پانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک ویژه معلولین در شهر ریودوژانیرو کشور برزیل می‌شود و دو ورزشکار به نمایندگی از جانبازان و معلولین ورزشکار استان قم نیز در این کاروان حضور دارند.


 


اعزام 111 ورزشکار در 12 رشته به دوره پانزدهم بازی‌های پارالمپیک


 


این در حالی است که کاروان فرهنگی، ورزشی منا متشکل از ورزشکاران جانباز و معلول کشورمان در بازی‌های پارالمپیک ریودوژانیرو برزیل دارای 111 سهمیه است در حالی که این سهمیه تا آخرین روزها 97 ورزشکار بود اما با توجه به افزوده شدن رشته فوتبال هفت نفره به جمع کاروان پارالمپیک ایران در بازی‌های ریو، سهمیه‌ ایران از 97 به 111 افزایش پیدا کرد و در واقع سه رقمی شد.


 


بر این اساس ملی‌پوشان جانباز و معلول کشورمان در قالب رشته‌های دو و میدانی، وزنه‌برداری، والیبال نشسته بانوان و آقایان، تیراندازی با کمان، تیراندازی، جودو، فوتبال پنج نفره، بسکتبال با ویلچر، شنا، قایقرانی، دوچرخه‌سواری و فوتبال هفت نفره عازم بازی‌های پارالمپیک ریو خواهند شد.


 


بازی‌های پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل در حالی از هفدهم تا بیست و هشتم شهریور ماه برگزار می‌شود که نمایندگان ورزش جانبازان و معلولین استان قم در کاروان فرهنگی ورزشی منا از رشته‌های موفق و افتخار آفرین والیبال نشسته و بسکتبال با ویلچر هستند.


 


محمدنژاد نماینده ورزش قم در بسکتبال با ویلچر پارالمپیک برزیل


 


رئیس هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولین استان قم می‌گوید: در رشته بسکتبال با ویلچر محمد محمدنژاد و در رشته والیبال‌نشسته حسین گلستانی نمایندگان ورزش جانبازان و معلولین قم در این رخداد بزرگ ورزش جهان هستند و رویای حضور در پارالمپیک برای ورزش استان قم پس از 28 سال به حقیقت پیوسته است.


 



محمد پیروزمنش اضافه کرد: آخرین بار 28 سال قبل در پارالمپیک 1988 سئول کره جنوبی بود که یک ورزشکار به نام سیدسعیدرضا چاووشی در ترکیب تیم ملی کشورمان در رشته پرتاب دیسک به عنوان نماینده قم به بازی‌های پارالمپیک اعزام شد و مدال برنز گرفت و اکنون پس از این سال‌های طولانی، یک ورزشکار دیگر در همین رشته و یک نماینده در رشته والیبال نشسته از قم به بازی‌های پارالمپیک خواهند رفت.


 


بازگشت بسکتبال با ویلچر ایران به پارالمپیک بعد از محرومیت 5 ساله


 


تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمان پس از حضور در بازی‌های پارالمپیک 2008 پکن چین، یک بار دیگر حضور در این رخداد بزرگ ورزش معلولین جهان را تجربه می‌کند، زیرا به دلیل محرومیت پنج ساله‌ای که از سال 2008 برای تیم کشورمان در نظر گرفته شد، تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران در بازی‌های پارالمپیک 2012 لندن غایب بود.


 


داستان محرومیت تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمان نیز اینگونه است؛ تیم ملی بسکتبال با ویلچر برای اینکه در یکی از بازی‌های مرحله دوم بازی‌های پارالمپیک 2008 پکن با تیم ملی رژیم اشغالگر قدس روبه‌رو نشود، در بازی مقدماتی مقابل تیم ملی امریکا به میدان نمی‌رود.


 


اگر تیم ملی ایران برابر تیم ملی امریکا به میدان می‌رفت و در مرحله بعد با تیم ملی رژیم اشغالگر قدس مواجه می‌شد، چنانچه آنجا تصمیم به عدم رویارویی با این رژیم غاصب می‌گرفت، تمامی کاروان ورزشی جانبازان و معلولین ایران از ادامه حضور در بازی‌های پارالمپیک 2008 محروم می‌شدند اما با خرد جمعی و مشورتی که در آن زمان مسوولان وقت ورزش کشور گرفتند، تصمیم بر این شد که ایران در مقابل امریکا حضور پیدا نکند تا اگر تصمیم به حذف ایران از بازی‌های پارالمپیک گرفته شد، این اتفاق تنها برای بسکتبال با ویلچر رخ بدهد.


 


این اتفاق نیز رخ داد و در حالی که تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمان با ترکیبی از بهترین‌های این رشته در آن زمان به رقابت‌ها پارالمپیک رفته بود و امید زیادی به حضور در مراحل پایانی داشت، هم از پارالمپیک 2008 پکن کنار گذاشته شود و هم اینکه با محرومیت پنج ساله از سوی فدراسیون جهانی، از حضور در تمامی مسابقات برون‌مرزی اعم از بین‌المللی، آسیایی، جهانی و پارالمپیک 2012 محروم شود.


 


به همین دلیل بود که تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران در بازی‌های پارالمپیک 2012 لندن حضور نداشت و برای کسب سهمیه اعزام به بازی‌های پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل در رقابت‌های 2015 قهرمانی آسیا و انتخابی پارالمپیک به میدان رفت و بعد از استرالیا به عنوان نایب‌قهرمان قاره این سهمیه را به دست آورد.


 


جدال ایران با آلمان، انگلیس، امریکا، برزیل و الجزایر در مرحله مقدماتی


 


مربی تیم ملی و سرمربی تیم بسکتبال با ویلچر ایثار قم در فصل 1394 لیگ برتر باشگاه‌های کشور اظهار کرد: نخستین بازی تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران در مرحله مقدماتی پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل روز هجدهم شهریور ماه مقابل تیم آلمان برگزار می‌شود و پس از آن تیم کشورمان به ترتیب نوزدهم شهریور با تیم ملی انگلیس، بیستم شهریور با تیم ملی آمریکا، 21 شهریور با تیم ملی برزیل و 22 شهریور با تیم ملی الجزایر دیدار می‌کند.


 



عباس خاکی یادآور شد: تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران در صورتی که بین تیم‌های اول تا چهارم گروه دوم مرحله مقدماتی مسابقات بسکتبال با ویلچر بازی‌های پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل قرار بگیرد، جواز حضور در مرحله پلی‌آف را کسب خواهد کرد و شانس رفتن به نیمه نهایی نیز دارد.


 


وی عنوان کرد: نگاهی به حریفان تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمان نشان می‌دهد که در گروه تیم ایران، تیم‌های قدرتمندی حضور دارند که از شرایط خوبی برخوردار هستند، تیم آلمان در رده امیدهای جهان عنوان قهرمانی را دارد، تیم انگلیس بنیانگذار این رشته در جهان است، آمریکا دومین قهرمان در رده جهانی محسوب می‌شود و برزیل نیز به دلیل میزبانی شرایط خوبی دارد و تنها تیم الجزایر است که شناخته شده نیست و گویا ضعیف‌ترین تیم این گروه به شمار می‌رود.


 


هفتمین و آخرین مرحله تمرینات و برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمان با حضور ایمان بک‌زاده از اصفهان، وحید غلام‌آزاد و مرتضی ابراهیمی از زنجان، سامان بلاغی از فارس، حسن عبدی از خراسان‌رضوی، محمد صحی و امید هادی‌اظهر از تهران، محمد محمدنژاد از قم، حکیم منصوری از مازندران، مرتضی عابدی از مرکزی، محسن طلوعی از اردبیل و اسماعیل حسین‌پور از آذربایجان شرقی برگزار شد و این نفرات راهی پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل خواهند شد.


 


گلستانی نماینده ورزش معلولین قم در والیبال نشسته پارالمپیک برزیل


 


دبیر هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولین استان قم گفت: در کنار محمد محمدنژاد که همراه با تیم ملی بسکتبال با ویلچر به عنوان نماینده قم راهی پارالمپیک برزیل می‌شود، حسین گلستانی دیگر ملی‌پوش پارالمپیکی ورزش استان قم به شمار می‌رود که در ترکیب تیم ملی والیبال نشسته معلولین کشورمان در این بازی‌ها حضور می‌یابد.


 


محمود شریفی ابراز کرد: والیبال نشسته قم در حالی یک سهمیه حضور در بازی‌های پارالمپیک 2016 برزیل را به خود اختصاص داده که در اردوهای آغازین تیم ملی برای کسب سهمیه و آمادگی حضور در این رویداد بزرگ جهانی، ملی‌پوشان دیگری همچون سیدحسین حسینی‌جد و حسن حسینلو نیز نمایندگان قم در تیم ملی کنار حسین گلستانی بودند.


 


وی بیان کرد: این‌ها نفراتی هستند که از بین ورزشکاران مستعد و توانمند والیبال نشسته استان قم به عنوان والیبالیست‌هایی که سابقه حضور در مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های کشور و همراهی تیم‌های ملی رده‌های سنی جوانان و بزرگسالان کشورمان در میادین آسیایی و جهانی را دارند به اردوی تیم ملی دعوت شد اما از بین آنها گلستانی برای اعزام به بازی‌های پارالمپیک برزیل انتخاب شد.


 


قهرمانی جام بین‌قاره‌ای آخرین دستاورد تیم ملی ایران قبل از پارالمپیک


 


آخرین دستاورد ملی‌پوشان والیبال نشسته کشورمان قبل از اعزام به پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل قهرمانی آنها در بازی‌های جام بین‌قاره‌ای در کشور چین است و این تیم با برخورداری از کادر فنی و بازیکنان مجرب و توانمند در تمام بازی‌ها حریفان را شکست داد تا با اقتدار قهرمان شود.


 


مسابقات والیبال‌نشسته جام بین قاره‌ای در شرق قاره کهن و به میزبانی کشور چین برگزار شد و تیم ملی کشورمان در این دوره از پیکارها، ابتدا در مرحله مقدماتی با تیم‌های چین، برزیل، آلمان، مصر و آمریکا هم‌گروه شد و از سد تمامی رقبا عبور کرد و در حالی که 15 تیم در این جام حضور داشتند والیبالیست‌های معلول قم یعنی سیدحسین حسینی‌جد و حسین گلستانی اعضای موثر تیم ملی بودند و قهرمانی را برای ورزش قم به ارمغان آوردند و اکنون تیم ملی باید در پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل با بوسنی و هرزگوین، چین و اوکراین رقابت کند.


 


منبع : فارس

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است