پارالمپیک ریو؛ میدان نمایش توانمندی معلولان جسمی

17 شهریور 1395

بازی های پارالمپیک در 19 رشته ورزشی از سال 1960 میلادی هر چهار سال یک بار برای ورزشکاران دارای معلولیت های جسمی و ذهنی سراسر جهان برگزار می شود.


ورزش هایی که اکنون در برنامه مسابقات پارالمپیک قرار دارند شامل بسکتبال با ویلچر، پاروزنی، وزنه برداری، تنیس روی میز، تنیس با ویلچر، تیراندازی با کمان، تیراندازی، جودو نابینایان و کم بینایان، دو و میدانی، دوچرخه سواری، راگبی با ویلچر، شنا، شمشیربازی با ویلچر، قایقرانی بادبانی، گلبال، فوتبال پنج نفره، فوتبال هفت نفره، والیبال نشسته و بوچیا است.


بیش از چهار هزار و 500 ورزشکار معلول و کم توان جسمی و ذهنی در این دوره از بازی های پارالمپیک به میزبانی شهر ریودوژانیرو برزیل حضور دارند. ورزشکارانی که آمده اند تا به دنیا نشان دهند، برغم محرومیت های جسمی که دارند، باید مانند دیگر مردم جهان به آنها نگریسته شود. آمده اند تا به دنیا ثابت کنند که می توانند مانند مردم عادی، زندگی کنند،ورزشکار شوند، مسابقه دهند و پیروز شوند.


کاروان پارالمپیکی ایران با 111 ورزشکار در 13 رشته ورزشی دو و میدانی، وزنه برداری، والیبال نشسته بانوان و آقایان، تیراندازی با کمان، تیراندازی، جودو، فوتبال پنج نفره، بسکتبال با ویلچر، شنا، قایقرانی، دوچرخه سواری و فوتبال هفت نفره در این دوره از بازی ها حضور دارند.


بازی های پارالمپیک مهمترین و مورد توجه ترین مسابقات ورزشی جهان برای افراد کم توان است که از سال 1960 میلادی تاکنون هر چهار سال یک بار به طور منظم برگزار شده است. این بازی ها از سال 1988 تاکنون پس از برگزاری مسابقات المپیک و در همان شهر میزبان المپیک برگزار می شود.


نمایندگان کشورمان روز پنجشنبه و در نخستین روز این بازی ها در رشته های دوومیدانی، شنا، فوتبال هفت نفره و بسکتبال با ویلچر به میدان می روند.


در دوومیدانی «یونس سیفی پور» و «سامان پاکباز» در پرتاب وزنه حضور دارند. «شاهین ایزدیار» نیز در شنای پروانه به آب میزند و نمایندگان فوتبال هفت نفره مردان ایران نیز به مصاف آرژانتین می روند. بسکتبال با ویلچر ایران نیز در نخستین گام به مصاف آلمان می رود.


تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمان پس از حضور در بازی های پارالمپیک 2008 پکن چین، یک بار دیگر حضور در این رخداد بزرگ ورزش معلولین جهان را تجربه می کند، از سال 2008 میلادی بسکتبال با ویلچر ایران با یک محرومیت پنج ساله روبرو بود و به همین دلیل نتوانست در بازی های پارالمپیک 2012 لندن حضور یابد.


محرومیت بسکتبالیست معلول ایران پس از آن رخ داد که این تیم در بازی های پارالمپیک 2008 پکن به دلایلی مقابل آمریکا حاضر نشد تا تیم بسکتبال با ویلچر ایران برای مدت پنج سال از حضور در میادین بین المللی محروم شود.


تیم بسکتبال با ویلچر ایران برای کسب سهمیه اعزام به بازی های پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل در رقابت های 2015 قهرمانی آسیا و انتخابی پارالمپیک به میدان رفت و بعد از استرالیا به عنوان نایب قهرمان قاره، سهمیه المپیک گرفت.


نخستین بازی تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران در مرحله مقدماتی پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل روز هجدهم شهریور ماه مقابل تیم آلمان برگزار می شود.


تیم بسکتبال با ویلچر ایران با ترکیب مرتضی ابراهیمی، اسماعیل حسین پور، ایمان بک زاده، محمد صحی، محسن طلوعی، مرتضی عابدی، حسین عبدی، وحید غلام آزاد، محمد محمدنژاد، حکیم منصوری و امید هادی اظهر در بازی های پارالمپیک 2016 ریو حضور دارد.


این سومین حضور بسکتبال با ویلچر ایران در بازی های پارالمپیک است. این تیم پیش از این در بازی های پارالمپیک 2004 آتن و 2008 پکن حضور داشته است.


تیم دوومیدانی جانبازان و معلولان ایران از جمله تیم های پرافتخار در بازهای پارالمپیک است. این تیم در هفت دوره متوالی بازی های پارالمپیک از سال 1998 سئول حضور داشته است و بازی های پارالمپیک 2016 ریو هشتمین حضور دوومیدانی کاران ایران در بازی های پارالمپیک است.


پارالمپیک 1996 آتلانتا یکی از رویایی ترین دوران دوومیدانی کاران جانباز و معلول ایران بود. هفت نماینده ایران در این دوره از بازی ها، هفت نشان طلا، چهار نشان نقره و یک نشان برنز گرفتند.


در پارالمپیک 2012 لندن نیز 16 نماینده دوومیدانی ایران به پنج طلا، پنچ نقره و سه نشان برنز رسیدند. در پارالمپیک پیش از آن نیز 14 نماینده ایران به دو نشان طلا، سه نشان نقره و یک نشان برنز دست یافتند.


12 نماینده دوومیدانی ایران در بازی های پارالمپیک 2000 سیدنی، 9 نشان طلا، یک نشان نقره و پنج نشان برنز گرفتند و دستاورد 28 نماینده ایران در بازی های پارالمپیک 2004 آتن نیز چهار نشان طلا، دو نشان نقره و 9 نشان برنز بود.


شنا نیز فقط یک دوره حضور در بازی های پارالمپیک را تجربه کرده است. ایران در پارالمپیک 2012 لندن نیز همانند پارالمپیک 2016 ریو فقط یک نماینده داشت. اما داستان حضور تیم ملی فوتبال هفت نفره ایران در بازی های پارالمپیک 2016 ریو به سان ضرب المثلی است که می گوید «در نومیدی، بسی امید است». این تیم در دقیقه 90 بلیط ریو را گرفت. آنجا که کمیته بین المللی پارالمپیک، حضور روسیه را در ریو ممنوع اعلام کرد و فوتبالیست های هفت نفره ایران به دلیل عملکرد درخشانشان در رقابت های قهرمانی آسیا، مسابقات انتخابی قهرمانی جهان در دانمارک و رنکینگ جهانی این تیم موفق شدند، جایگزین روسیه شوند.


ملی پوشان کشورمان که پیش از این به دلیل کارشکنی انگلستان در صادر نکردن روادید حضور در مسابقات جهانی و کسب سهمیه پارالمپیک ناخواسته از حضور در بازی های پارالمپیک محروم شده بودند، به دلیل حذف روسیه از بازی های پارالمپیک، جواز حضور در این بازی ها را گرفتند.


این تیم عزم جزمی دارد همانگونه که در دقیقه 90 مسافر ریو شده است، تا دقیقه 90 در مسابقات باقی بماند و بتواند با مدالی خوشرنگ تر از بازی های پارالمپیک 2008 پکن و 2012 لندن به ایران بازگردد.


تیم فوتبال هفت نفره ایران در دو دوره گذشته بازی های پارالمپیک لندن و پکن به نشان برنز رسید.


در ترکیب تیم فوتبال هفت نفره ایران، بابک صفری کورعباسلو، رسول آتش افروز، عبدالرضا کریمی زاده، صادق حسنی باغی، فرزاد مهری، لطف اله جنگجو، مسلم اکبری، مسلم خزائی پیرسرابی، مهدی جمالی، هاشم رستگاری مبین، جاسم بخشی، حسن صفری، حسین تیز بر و بهنام سهرابی حضور دارند.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است