هزینه ناشی از معلول زایی در کرمان کاهش یافت

17 شهریور 1395

عباس صادق زاده : هزینه های مادی مربوط به نگهداری معلولان یک بعد ماجرا و هزینه های روانی و دشواری های خانوادگی بعد دیگر معلول زایی است که با انجام مشاوره و آزمایش های ژنتیک، بخش قابل توجهی از این مشکلات کاهش می یابد.


وی بیان کرد: با اجرای طرح الزام به انجام مشاوره یا آزمایش ژنتیک، رشد 48 درصدی مشاوره ژنتیک در سه ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حاصل شده است.


وی گفت: همچنین در سه ماه ابتدای امسال آزمایش های ژنتیک 28 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.


مدیرکل بهزیستی کرمان ادامه داد: بهزیستی به جز وظایف و نقش پیشگیرانه خود، متولی اصلی پیشگیری از معلولیت ها در جامعه است و در این راستا نهادهای دیگر به صورت مستقیم نقش ندارند.


وی با اشاره به اینکه سالانه 35 تا 40 هزار معلول در کشور متولد می شوند گفت: در کرمان به ویژه در جنوب و شرق استان، به دلیل ازدواج های فامیلی، کم توجهی به مسائل بهداشتی و فرهنگ های خاص بومی، میانگین تولد معلولان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.



صادق زاده افزود: ایده پیشگیری از معلول زایی با الزام به مشاوره و آزمایش های ژنتیک از ابتدای سال 94 در استان کرمان مطرح، پیگیری و طرح تحقیق آن نیز در این استان تدوین شد.


وی به پیگیری های انجام شده از سوی بهزیستی با مجمع نمایندگان استان (دوره گذشته) برای تبدیل این طرح به قانون اشاره و عنوان کرد: با وجود جلسات مکرر و مکاتبات زیاد ،این کار عملیاتی نشد و تصمیم گرفته شد که این طرح بر اساس پتانسیل های استانی اجرایی شود.


وی خاطرنشان کرد: از این رو تفاهم نامه ای بین بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، استانداری و سازمان ثبت اسناد و املاک منعقد شد تا زوج های در شرف ازدواج ملزم به انجام مشاوره و در صورت نیاز، آزمایش ژنتیک شوند.


مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: اجرای این ایده به رایزنی و تعاملات زیادی نیاز داشت که در بخشی از این موارد شخص استاندار کرمان پیگیری و تماس گرفتند تا تفاهم نامه همکاری طرح الزام به انجام مشاوره و آزمایش های ژنتیک از طریق ظرفیت های استانی منعقد شد.


وی اظهار کرد: به منظور تدوین تفاهم نامه همکاری طرح الزام به انجام مشاوره و آزمایشات ژنتیک دو ماه زمان برای بررسی بندهای این تفاهم نامه صرف شد و سپس این تفاهم نامه به امضای دستگاه های یاد شده، رسید.


وی گفت: این طرح از اواخر دی ماه سال گذشته با استفاده از ظرفیت های استانی در کرمان اجرایی شده است و در راستای اجرای این تفاهم نامه، اداره کل بهزیستی تعهدات مالی و زیرساختی آن را بر عهده گرفت که هزینه هنگفتی را می طلبید.



صادق زاده بیان کرد: در مسیر اجرای این طرح در تمامی شهرستان ها پزشکان قادر به انجام مشاوره ژنتیک، شناسایی یا آموزش داده شده اند و طرح در مرحله اول در شهرستان های دارای زیرساخت لازم از جمله سیرجان، رفسنجان، کرمان، جیرفت و بم اجرایی شد.


وی گفت: هر زوج پس از مراجعه به مرکز مشاوره ژنتیک، در صورت نیاز به مراکز آزمایش ژنتیک معرفی می شوند.


وی به وجود دو مرکز آزمایشگاهی ژنتیک در کرمان اشاره و بیان کرد: تمامی زوج ها برای انجام آزمایش های ژنتیک باید به این مراکز که جزء مراکز برتر کشوری به شمار می روند، مراجعه کنند.


مدیرکل بهزیستی کرمان تصریح کرد: در مراکز آزمایش ژنتیک نیز خرید خدمت تا سقف 50 میلیون ریال از سوی بهزیستی انجام می شود.


وی آزمایش های ژنتیک را گرانقیمت عنوان کرد و گفت: گاهی هزینه آنها تا 300 میلیون ریال نیز می رسد اما اکثر موارد معرفی شده برای انجام آزمایش های ژنتیک در استان کرمان در حد سقف تعیین شده ( 50 میلیون ریال ) بوده است.


وی اظهار کرد: با انجام آزمایش های ژنتیک تاکنون چندین مورد تشخیص به انجام نشدن ازدواج منجر شده و در مواردی نیز مصرف دارو توصیه شده است.


صادق زاده گفت: درباره آزمایش ژنتیک برای افراد باردار نیز تاکنون 10 مورد سقط جنین به دلیل معلولیت توصیه شده است.


وی افزود: به منظور ایجاد زیرساخت های لازم برای اجرای طرح الزام به انجام مشاوره یا آزمایش ژنتیک، دوره جامع ژنتیک با حضور 45 پزشک برنامه ریزی و اجرایی شده است.


وی بیان کرد: در این دوره 15 روزه که اکنون در دانشگاه فرهنگیان در حال برگزاری است، هر روز یکی از پزشکان برجسته کشوری در حوزه ژنتیک به شرکت کنندگان آموزش های لازم و تخصصی را ارائه می کند.


مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه در این دوره پزشکانی از استان های خراسان، کرمانشاه، اردبیل و مازندران حضور یافته اند گفت: برای پزشکان مناطق محروم استان کرمان، حضور در این طرح به صورت رایگان انجام شده تا مشوقی برای ادامه طرح در این شهرستان ها باشد.


وی تصریح کرد: پزشکان شرکت کننده در این دوره پس از گذران این دوره، شرکت در دوره یک ماهه کارورزی و موفقیت در آزمون پایان دوره، گواهی تاسیس مطب در حوزه ژنتیک را دریافت می کنند و بهزیستی نیز خدمت آنها را خریداری می کند.


صادق زاده گفت: پیش بینی می شود اجرای طرح الزام به انجام مشاوره و آزمایش ژنتیک در تمامی شهرستان های استان کرمان در سال 96 عملیاتی و با اجرای آن از بخش زیادی از معلولیت ها جلوگیری شود.


وی افزود: این طرح در استان کرمان بر مبنای تفاهم نامه های داخلی در دست انجام است و مبنای قانونی ندارد و از همین رو چندین جلسه با دوره جدید مجمع نمایندگان استان کرمان برگزار شده طرح مذکور را به عنوان قانون در مجلس شورای اسلامی پیگیری کنند.


وی خاطرنشان کرد: مذاکراتی نیز با معاون حقوقی ریاست جمهوری از سوی کرمان برای تبدیل این طرح به قانون انجام شده است.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است