کاهش اعضای مجمع کمیته ملی پارالمپیک در اساسنامه اصلاحی

کاهش اعضای مجمع کمیته ملی پارالمپیک در اساسنامه اصلاحی

11 بهمن 1395

اساسنامه اصلاحی کمیته ملی پارالمپیک که در مرحله تصویب نهایی به سر می‌برد، با تغییرات زیادی همراه است که کاهش اعضای مجمع یکی از مهمترین این تغییرات به حساب می‌آید.

 

 اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک که روند اصلاح آن بلافاصله پس از ابلاغ قانون انتزاع این کمیته از کمیته ملی المپیک آغاز شد و در حال حاضر هم در مرحله تائید و تصویب نهایی و ابلاغ رسمی توسط هیات دولت به سر می برد، با تغییرات به نسبت زیادی مواجه شده است. این تغییرات با لحاظ کردن قوانین کمیته بین المللی پارالمپیک (IPC) و همچنین مورد توجه قراردادن قوانین و منافع ملی در ساختار اساسنامه اصلاحی ایجاد شده است.

 

بر این اساس مهمترین بخش اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک که در روند اصلاحات دستخوش تغییر شده، بخش مربوط به مجمع (عمومی و انتخاباتی) و تعداد اعضای آن است، به گونه ای که تعداد اعضای مجمع کمیته ملی پارالمپیک در اساسنامه اصلاحی نسبت به اساسنامه قبلی کاهش پیدا کرده است.

 

مسعود اشرفی، دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک  در این رابطه توضیح داد و گفت: در مجموع بایدها و نبایدهای بین‌المللی و ملی را در روند اصلاح اساسنامه اعمال کردیم. در رابطه با اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک بایدهایی توسط کمیته بین‌المللی پارالمپیک تعیین شده و از طرفی قوانین داخلی و ملی هم روی بایدهای دیگر تأکید می‌کند.

 

وی ادامه داد: به هر حال ایران عضوی از IPC است و باید از قوانین این نهاد بین‌المللی تبعیت کند. از طرف دیگر هم باید در راستا با قوانین و منافع ملی حرکت داشته باشیم. بر این اساس و با لحاظ کردن همزمان این دو موضوع یعنی قوانین بین‌المللی و ملی، بازنگری لازم را در اساسنامه انجام دادیم تا روند اصلاح آن به درستی پیش رود.

 

دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک با بیان اینکه اساسنامه این کمیته در روند اصلاح با تغییرات به نسبت زیادی مواجه شده است، گفت که مهمترین تغییر، کاهش اعضای مجمع است.

 

اشرفی در این رابطه گفت: پیش از این ترکیب اعضای مجمع کمیته ملی پارالمپیک را هیأت‌های استانی تشکیل می‌دادند اما بر اساس اصلاح صورت گرفته در اساسنامه جدید، نقش هیأت‌های استانی کمرنگ شده و رشته‌های ورزشی و فدراسیون‌ها جایگزین شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه مجمع بالاترین رکن یک نهاد ورزشی است، تأکید کرد: اعضای هیأت رئیسه و هیأت اجرایی کمیته پارالمپیک توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شوند و بر همین اساس اصلاحات صورت گرفته در این بخش خیلی حائز اهمیت بود.

 

اشرفی خاطرنشان کرد: بر اساس اصلاح صورت گرفته، فدراسیون‌های پارالمپیکی و رشته‌های ورزشی همراه با سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط در ورزش همگانی و قهرمانی معلولان، اعضای مجمع را تشکیل می‌دهند و دیگر مثل گذشته هیأت‌های استانی در این بخش تعیین‌کننده نیستند. حضور نهادها و ارگان های ذیربط مانند آموزش و پرورش استثنایی و بهزیستی که در بخش ورزش همگانی هستند، باتبعیت از قوانین بین المللی انجام شده است.

 

دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک در پایان در مورد اینکه «با توجه به تغییرات صورت گرفته در ترکیب مجمع این کمیته، تعداد اعضای مجمع چه تغییری کرده است؟» گفت: تعداد اعضای مجمع کمیته ملی پارالمپیک طبق اساسنامه جدید کاهش پیدا کرده است. پیش از این تعداد اعضا ۵۸ نفر بود اما با تغییرات و اصلاحات انجام شده، این تعداد به ۵۳ یا ۵۲ نفر کاهش پیدا کرده است.

 

منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است