نگرش منفی جامعه به توان نابینایان، آنان را در مساله ازدواج با مشکل روبرو می سازد

نگرش منفی جامعه به توان نابینایان، آنان را در مساله ازدواج با مشکل روبرو می سازد

7 شهریور 1396

نرگس نیکخواه : یک فرد نابینا یا کم بینا هنگامی که به سن ازدواج می رسد ، حتی اگر از تمام ویژگی های مثبت فردی و اجتماعی مانند اعتماد به نفس لازم، مدارج بالای تحصیلی، مسکن و شغل ، برخوردار باشد با مساله دیگری یعنی 'نگرش فرد مقابل' و جامعه نسبت به توانایی های یک فرد نابینا، روبرو است که آیا یک فرد نابینا یا کم بینا می تواند خانواده را مدیریت کند و زندگی را بچرخاند.


وی تصریح کرد: بسیاری از افراد جامعه بر این باورند که یک فرد نابینا باید با یک فرد نابینای دیگر یا یک فرد دارای معلولیت ازدواج کند حتی اگر هم کفو ، نباشند.


وی اضافه کرد: برخی افراد جامعه معتقد هستند که توقع یک فرد نابینا باید برای ازدواج پایین باشد و فرد مقابل او فقط برای ثواب کردن با یک فرد نابینا ازدواج کند درحالیکه این نگرش سازنده نیست و موجب رضایت دو طرف زندگی نخواهد شد بلکه فقط به واسطه پیوند در کنار هم زندگی خواهند کرد.


این جامعه شناس اظهار داشت: درک درست از تشکیل خانواده باید آموزش داده شود که بخشی از این آموزش ها مربوط به خانواده و بخش دیگری، مربوط به جامعه است .


نیکخواه تاکید کرد: در عصر توانایی ها، تفاوت ها چندان معنایی ندارد اما متاسفانه برخی افراد، نابینایی یا کم بینایی را نقص می دانند و تصور می کنند که برغم تمام موقعیت تحصیلی و اجتماعی بالای یک فرد نابینا ، او حتما باید با یک فرد پایین تر از سطح خود ازدواج کند تا با او برابر شود.


وی با اشاره به نقش مهم خانواده در زندگی هر فردی از جامعه ، گفت: اگر کودکی در خانواده ای دارای ویژگی یا معلولیت خاصی باشد ، نقش خانواده در زندگی او بسیار بیشتر و پررنگ تر خواهد شد.


وی اظهار داشت: یک فرد نابینا یا کم بینا برای تک تک موارد زندگی نیاز به آموزش های خاص دارد و اگر سرمایه گذاری خوبی در این زمینه انجام شود ، زندگی آنان تفاوت چندانی با افراد غیرمعلول نخواهد داشت .


نیکخواه گفت: این درحالی است که اگر آموزش های لازم به افراد نابینا یا کم بینا ارائه نشود ، آنان در تمام مسیر زندگی با مشکل مواجه خواهند شد و اتفاقا هم خانواده و هم جامعه را درگیر مشکلات خود خواهند کرد.


دبیر سومین همایش ملی جامعه بینا شهروند نابینا در ادامه به برگزاری این همایش اشاره کرد و افزود: به دلیل نقش بااهمیت خانواده و نگرش جامعه در زندگی افراد نابینا و کم بینا ، این همایش با محور نقش و عملکرد خانواده در کیفیت زندگی نابینایان و کم بینایان، برگزار می شود.


نیکخواه، بررسی زمینه های تشکیل خانواده برای افراد نابینا و کم بینا، توانمند سازی خانواده های دارای عضو نابینا و کم بینا و مبانی تحکیم و پایداری خانواده های دارای عضو نابینا و کم بینا را از دیگر محورهای اصلی این همایش عنوان کرد.


وی اضافه کرد: نقش مشاوران و خدمات مشاوره ای در توانمندسازی و ارتقای کیفیت زندگی خانواده های دارای عضو نابینا و کم بینا، ساختارهای خانوادگی، سبک زندگی و تاثیر آن در سلامت روانی و اجتماعی خانواده های دارای عضو نابینا و کم بینا، عوامل موثر بر تقویت مبانی، تحکیم و پایداری ساختار خانواده های دارای عضو نابینا و کم بینا و نقش آموزش در ارتقای کیفیت زندگی خانواده های دارای افراد با آسیب بینایی نیز از محورهای فرعی همایش به شمار می رود.


وی ادامه داد: نقش آموزش در ارتقای کیفیت زندگی خانواده های دارای افراد با آسیب بینایی، شناسایی نقش مداخله بهنگام در عرصه توانمندسازی خانواده های افراد با آسیب بینایی، تاثیر عوامل روانشناختی و جامعه شناختی بر کیفیت زندگی نابینایان و کم بینایان وخانواده های آنان ،نقش دسترسی نابینایان، کم بینایان و خانواده های آنان به خدمات، امکانات و تجهیزات توانبخشی، کمک زیستی و حمایتی در ارتقای زندگی این افراد و اهمیت نقش همراهی و حمایتی خانواده ها در پرورش، توانمندسازی و استقلال اعضای نابینا وکم بینای خویش از دیگر محورهای این همایش است.


نیکخواه، عوامل موثر بر تسهیل فرآیند ازدواج و تشکیل خانواده نابینایان و کم بینایان، نقش قوانین حمایتی در ارتقای کیفیت زندگی خانوادگی نابینایان و کم بینایان و شناسایی مسئولیت ها و نقش نهادهای دولتی و تشکل های غیر دولتی در ارتقای کیفیت زندگی خانوادگی نابینایان و کم بینایان را از دیگر محورهای فرعی همایش ذکر کرد.


وی یادآور شد: سومین همایش ملی جامعه بینا شهروند نابینا از سوی دانشگاه کاشان با همکاری جامعه نابینایان و کم بینایان کاشان و حمایت برخی نهاد های دولتی و غیر دولتی مرتبط در روزهای هشتم و نهم شهریورماه جاری برگزار می شود.



منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است