فرهنگ‌سازی، حلقه مفقوده مناسب‌سازی برای معلولان

فرهنگ‌سازی، حلقه مفقوده مناسب‌سازی برای معلولان

5 مهر 1396

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: مناسب‌سازی معابر برای تردد معلولان پیش از هر چیز نیازمند فرهنگ‌سازی است.

 

«محمد محمدی‌قیداری»  با بیان این‌که مناسب‌سازی معابر برای تردد معلولان، پیش از هر چیز نیازمند تغییر دیدگاه جامعه نسبت به معلولان است، اظهار کرد: رفع موانع فیزیکی، ایجاد محیط‌های بدون مانع و تسهیل دسترسی برای سالمندان و معلولان زمینه‌ساز ایجاد فرصت‌های برابر است و منتج به حضور معلولان در جامعه و بهره‌مندی از امکانات می‌شود. این در حالی است که بسیاری از معلولان، توانمندی و استعدادهای نهفته‌ای دارند که مغفول مانده است و نیازمند حضور در جامعه و ارتباط با همنوعان است.

 

این مسئول ادامه داد: در ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، همه وزارتخانه‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی موظف‌اند که در طراحی و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن برای همه معلولان مانند افراد عادی فراهم شود. اما متأسفانه در عمل این‌طور نیست و هنوز هم اماکن زیادی به چشم می‌خورد که اصلاً برای استفاده معلولان مناسب نیست و حتی برخی اماکن که در ظاهر مناسب‌سازی شده‌اند از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

 

وی با اشاره به جمعیت 3 تا 4 درصدی معلولان در جامعه، خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر، بهزیستی استان علاوه‌بر این‌که با اصناف و شهرداری در راستای مناسب‌سازی قدم‌های مثمر ثمری برداشته، با دستگاه‌های مختلف نیز در زمینه مناسب‌سازی تعامل خوبی برقرار کرده است و این جای امیدواری دارد. با این وجود هنوز تا تغییر کامل دیدگاه‌ها و نهادینه کردن فرهنگ چگونگی مراوده با معلولان فاصله زیادی داریم.

 

وی با اشاره به اقدامات قابل توجه کمیسیون مناسب‌سازی در شورای شهر دوره چهارم زنجان، افزود: بدون شک بهزیستی پیگیر ادامه این مهم در قالب کمیسیون‌های جدید شورای شهر پنجم خواهد بود. معلولان نیز حق دارند که به‌عنوان عضوی از افراد جامعه و ذی‌نفعان حقیقی موضوع مناسب‌سازی را پیگیری کنند. این در حالی است که پیگیری و انجام پروژه ملی ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها، تشکیل جلسات مستمراستانی و شهرستانی و نظارت به نحوه عملکرد دستگاه‌ها در مناسب‌سازی اماکن و ابنیه از اهم فعالیت‌های این دبیرخانه مناسب‌سازی استان است.

 

پارسال ستاد مناسب‌سازی استان زنجان 4 جلسه به ریاست معاونت عمرانی استانداری و در سطح شهرستان‌های تابعه نیز 24 جلسه به ریاست فرمانداران تشکیل داد و هدف از برگزاری این جلسات، عملیاتی شدن اهداف ستاد مناسب‌سازی در تسهیل دسترسی همه افراد جامعه علی‌الخصوص افراد کم‌توان به امکانات عمومی است.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است