توجه، اولین حق معلولان

توجه، اولین حق معلولان

11 آذر 1396

مدیرعامل کانون ناشنوایان کاشان گفت: اولین حق معلولان جامعه، توجه به آنها و مهمترین نیاز افراد معلول جامعه این است که فرصت‌های مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهایشان داشته باشند که تحقق آن، نیازمند توجه به معلولان است که نباید با ترحم نسبت به آنها اشتباه شود.

 

کبری اسماعیل بیگی، در خصوص روز جهانی معلولان، اظهار کرد: مهم‌ترین مسئولیت جامعه نسبت به معلولان این است که نگاهی بدون ترحم و بدون محدودیت به معلول داشته باشد و او را بدون برچسب در جمع خود بپذیرد تا آنها بتوانند مانند افراد عادی و بر اساس نیازها و توانمندی‌های خود در زندگی ایفای نقش کنند.



مدیر مجتمع آموزشی جبار باغچه بان کاشان افزود: جامعه باید زمینه‌ای فراهم کند تا فرد معلول بتواند توانایی خود را بشناسد و فرصت‌های شکوفایی این توانمندی را در اختیار او قرار دهد و شرط اول آن است که خانواده با کسب آگاهی‌های لازم با فرزند خود همراه باشد.



اسماعیل بیگی تصریح کرد: توان‌مندی‌های معلولان در جامعه ما حتی برای خانواده آن‌ها نیز ناشناخته مانده است. اگر خانواده‌ها، استعدادهای فرزندان خود را باور کنند، معلولان با فراگیری آموزش‌های مهارتی می‌توانند، وارد بازار کار حرفه‌ای شده و به طور موثر در جامعه ایفای نقش کنند.



به گفته وی، معلولان جامعه مشکلات فراوانی دارند، اما توانمندی‌های زیادی هم دارند که نیازمند شناسایی، کشف و پرورش است و این مسئولیت بدون هماهنگی نهادهای مربوط با قانون‌های رسمی امکان‌پذیر نیست.



وی تاکید کرد: مدرسه و فضاهای آموزشی، مناسب‌ترین مکان برای رشد توانمندی‌های معلولان و برقراری ارتباط سالم و آگاهانه شهروندان با این گروه از جامعه جدای از نگاه ترحم آمیز به آنها است.



اسماعیل بیگی گفت: اگر معلولان جامعه مشکلی دارند ما باید همه باهم برای رفع آن تلاش کنیم که تامین امکانات ورزش و حرفه‌آموزی اساسی‌ترین و ساده‌ترین مسیر برای اجتماعی شدن و خودباوری معلولان است هر چند که این مسیر برای آن‌ها با مشکلاتی همراه است.

 

 مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1992، روز سوم دسامبر را به عنوان روز جهانی معلولین نامگذاری کرد با این هدف که نامگذاری چنین روزی ارتقاء حقوق و رفاه افراد معلول در تمام عرصه‌های جامعه و توسعه و افزایش آگاهی از وضعیت افراد معلول در هر جنبه‌ای از زندگی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مورد توجه همه شهروندان قرار گیرد.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است