مصائب معلولان در گیرودار سیل؛ بیماران «پی‌کی‌یو» را دریابید

مصائب معلولان در گیرودار سیل؛ بیماران «پی‌کی‌یو» را دریابید

21 فروردین 1398

در مواقع بحرانی، کم‌توانان همیشه در صدر آسیب‌دیدگان قرار می‌گیرند. در این شرایط، جابه‌جایی معلولان، سالمندان، کودکان و بیماران روانی جهت ایمنی از واقعه، ظرفیت‌سازی در مراکز توانبخشی جهت نگهداری از آن‌ها و استفاده از مؤسسات و انجمن‌های CBR، توزیع وسایل کمک توانبخشی مورد نیاز مانند ویلچر از جمله اقداماتی است که در شرایط بحرانی مانند سیل یا زلزله برای افراد کم‌توان باید در نظر گرفته شود.



حسین‌ نحوی‌نژاد، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در ارتباط با وضعیت معلولان و توانخواهان در مناطق سیل‌زده به ایرناپلاس می‌گوید: در روزهای اول فروردین کمیته بررسی ارزیابی بحران سیل را زیر نظر معاونت توانبخشی سازمان تشکیل دادیم. وظیفه اصلی این کمیته نیازسنجی دقیق جامعه هدف حوزه توانبخشی بود. طی اطلاعاتی که در استان‌های درگیر سیل به‌دست آوردیم، بیشترین نیاز جامعه هدفمان، بحث خدمات و تجهیزات توانبخشی بود. تجهیزاتی که واقعاً مورد نیاز بود. بنابراین ما سریعاً ویلچرها و تجهیزات مورد نیازشان را ارسال کردیم.



**اساسی‌ترین نیاز معلولان، وسایل بهداشتی است

نحوی‌نژاد توضیح می‌دهد: در سه استانی که به‌شدت درگیر سیل بودند و همچنان هستند، بیشترین و اساسی‌ترین نیاز که ما در حال حاضر داریم وسایل بهداشتی برای معلولان است. خیلی از معلولان از پوشینه‌های مختلف استفاده می‌کنند و در این وضعیت تأمین این نیاز بسیار ضروری است. به همین دلیل، ما در کنار رفع نیازهای عمومی و معیشتی، کمک‌ها را به این سمت سوق داده‌ا‌یم.



وی ادامه داد: از همان روزهای اول که در استان گلستان و شهر آق‌قلا سیل آمد، پیگیر وضعیت جامعه هدف شدیم. نه‌تنها با این استان که با تمام استان‌های درگیر این وضعیت مکاتبه کردیم. این مکاتبات شامل 20 استان می‌شد که باید در مناطقی که معلولان زندگی می‌کردند تمرکز می‌کردیم. با توجه به اطلاعاتی که داشتیم و همچنین از طریق لوکیشن بیس که از طریق گوگل قابل‌دستیابی است، وضعیت این عزیزان را بررسی کردیم. یعنی ما از طریق این نرم‌افزار می‌دانیم که در این منطقه، در این خیابان، در این کوچه و فلان پلاک خانه، این معلول است. این نرم‌افزار برای چنین روزهایی خیلی کاربردی است.



**نگرانی از بحران‌های بعد از سیل

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی تصریح کرد: یک میلیون و 500هزار نفر توان‌خواه تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند. در بحران سیل اخیر هر روز یک سری آسیب گسترش پیدا می‌کند و کار سازمان بهزیستی از این به بعد بیشتر خواهد شد و ممکن است چند سال هم طول بکشد. یعنی ما باید یک نگاهی هم به بحران‌های بعد از سیل داشته باشیم. البته اطلاعات معلولان هر روز دارد به‌روز می‌شود. از این جهت هم افراد و هم مراکز توانبخشی به سامانه سازمان دسترسی دارند و می‌توانند اطلاعات‌ و خسارتشان را گزارش کنند. ما از طریق مراکز توانبخشی توانستیم تعداد خیلی زیادی از این افراد را شناسایی و به آن‌ها خدمت‌رسانی کنیم.



**بیماران «پی‌کی‌یو» را دریابید

به گفته نحوی‌نژاد وضعیت معلولان خوزستان هم هر روز دارد رصد می‌شود. سیل بیشتر در مناطق روستایی بوده است و در مناطقی از شهرهای خوزستان ما مرکزی نداشتیم. تمهیدات لازم برای مراکز شهر اهواز اندیشیده شده است. در سراسر کشور هم مراکز معینی را مشخص کردیم که در صورت تمایل افراد و خانواده‌هایشان بتوانند به‌صورت موقت ساکن شوند و از خدمات ما بهره‌مند شوند. متأسفانه به دلیل فقر، محل سکونت بسیاری از معلولان در مناطق محروم شهرها و در بستر رودخانه‌ها واقع شده است.



وی ادامه داد: در این سه استان درگیر سیل‌زدگی، 131 مرکز توانبخشی ما فعالیت داشتند. از این تعداد، هشت مرکز آسیب‌دیده و در پنج مرکز در شهرستان آق‌قلا، ما مجبور به جابه‌جایی شدیم و مددجویانی که به‌صورت شبانه‌روزی در آنجا خدمات می‌گرفتند، جابه‌جا شدند. در بقیه مراکز مشکل خاصی نداشتیم.



موردی هم که ما امروز نیز با آن مواجه بودیم، مربوط به بیماران «پی‌کی‌یو» بوده؛ افرادی که مشکل تغذیه دارند و باید تغذیه خاصی داشته باشند و نمی‌توانند غذای معمولی بخورند. حدود 80 نفر در خرم‌آباد و در شهر پلدختر هستند. همچنین در اهواز حدود 120 نفر از این افراد را شناسایی کردیم.



**وضعیت مبهم خوزستان

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به آمار معلولان در مناطق سیل‌زده بیان کرد: در شهرستان آق‌قلا 1280 خانه افراد دارای معلولیت توسط گروه تسهیل‌گران ما شناسایی و خدمات‌رسانی شد. خانه به خانه با آن‌ها ارتباط برقرار کردند. از دیگر سو 4200 خانوار داری معلولیت در گلستان و 5000 نفر هم در لرستان مستمریشان پرداخت، شناسایی و خدمات‌رسانی شدند. در مجموع 9200 معلول در این استان‌ها شناسایی و خدمات‌رسانی می‌شوند. آمار خوزستان هنوز کامل نشده است چون مدام در حال تغییر و تحول است.
 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است