۶۴ بیمار HIV در استان قزوین شناسایی شده است

۶۴ بیمار HIV در استان قزوین شناسایی شده است

18 تیر 1398

زهرا غلامرضایی : با اختصاص ۱۵ پایگاه سلامت اجتماعی، نسبت به اجرای برنامه های سلامت محور و طرح های مشارکت اجتماعی دانش آموزان و نونهالان با محور خلاقیت و مداخله به هنگام اقدام کرده ایم.

 

وی بیان کرد: با آموزش و پرورش تفاهم نامه امضا کرده ایم تا با اجرای برنامه ها در مدارس بتوانیم برنامه های آموزشی را با تاثیر بیشتری عملیاتی کنیم. غلامرضایی تصریح کرد: با فعال شدن سامانه رصد عوامل خطر و اسیب های اجتماعی توانستیم در سال گذشته ۴۱۰۰ نفر را به صورت نمونه تحت پوشش قرار دادیم و امسال نمونه جمعیت آماری به ۶۱ هزار مورد رسیده است.

 

غلامرضایی افزود: در دو سال گذشته ۱۰ هزار و ۱۰۰ نفر تحت پوشش طرح آماری آسیب ها قرار گرفتند و هدف ما پیشگیری از معلولیت های ذهنی و جسمی در سنین طلایی ۳ تا ۵ سال است.

 

معاون توسعه و پیشگیری اداره بهزیستی استان قزوین یادآورشد: غربالگری بینایی از طرح های ملی است که ۲۰ سال است اجرا می شود تا با پیشگیری از بروز بیماری و معلولیت ها بتوانیم از تحمیل هزینه های سنگین درمان به مردم و نظام پیشگیری کنیم.

 

وی یادآورشد: در غربالگری ژنتیک شاد رشد ۷۴ درصدی بودیم و بزودی این طرح اجباری خواهد شد تا از پیامدهای آن بکاهیم. وی بیان کرد: در سال ۹۶ تعداد ۲۳۰۰ نفر تحت پوشش غربالگری ژنتیک قرار گرفتند و در سال گذشته هم ۴ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند و با پرداخت یارانه از ۲۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان به مراجعان کمک کرده ایم تا آزمایشهای مربوط به ژنتیک را انجام دهند.

 

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: امروز با برنامه ریزی انجام شده هیچ مراجعه کننده برای غربالگری ژنتیک به دلیل مشکلات مالی از چرخه دریافت خدمات بهزیستی خارج نمی شود و اجباری شدن آزمایش ژنتیک بر اساس قانون است و در مرحله طرح هستیم و دولت باید در تامین اعتبار و مجلس با تصویب آن زمینه استقبال مردم از این طرح را مهیا کند.

 

غلامرضایی گفت: با اقدامات پیشگیرانه و آزمایش ژنتیک توانستیم در سال ۹۶ تعداد ۱۱۰ مورد سقط جنین را مجوز دهیم تا از تولد کودک معلول جلوگیری شود و در سال گذشته نیز ۶۳ مورد سقط جنین صورت گرفت و در مجموع ۲۴۱ ژن معلول شناسایی شد.

 

وی بیان کرد: در ارائه خدمات مشاوره از خط ۱۴۸۰ صدای مشاوره و طرح های آگاه سازی، آموزش مهارت زندگی و فرزند پروری و آموزش مهارتهای زندگی نسبت به آگاه سازی و توانمند سازی جامعه هدف اقدام کرده ایم.

 

فعالیت ۴۷ مرکز مشاوره در استان

غلامرضایی یادآورشد: در استان قزوین ۴۷ مرکز مشاوره فعال شده و زمینه خدمت رسانی تلفنی و حضوری به ۴۲ هزار نفر در این مراکز فراهم شده است. وی بیان کرد: اجرای طرح غربالگری اضطراب در کودکان ۳ تا ۶ سال در سن طلایی انجام شده تا از بروز اختلالات روحی و روانی جلوگیری شود.

 

غلامرضایی افزود: ۳۵ درصد کودکان استان قزوین برای انجام مراحل درمانی در حوزه اضطراب روحی وروانی از طریق مهد کودک ها شناسیی شده اند.

 

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: برای کاهش آسیب ها تعداد ۴ مرکز گذری و ۳ مرکز شبانه روزی (دو مرکز مردان و یک مرکز زنان) فعال شده و به ۱۲ هزار نفر خدمت رسانی شده است.

 

غلامرضایی گفت: همچنین ۲۲ کمپ برای مردان و یک کمپ برای زنان فعال شده تا زمینه درمان معتادان و بازگشت آنها به جامعه فراهم شود. غلامرضایی اظهارداشت: ۲.۹۷ درصد جمعیت استان آلوده به اعتیاد هستند که این میزان در کشور ۵.۴ درصد است که ۵۲۴ زن معتاد در استان شناسایی شده است.

 

وی از تغییر نوع مصرف مواد مخدر در جامعه خبر داد و گفت: متاسفانه در حال حاضر اعتیاد به مواد مخدر از سنتی به صنعتی تغییر یافته و به ترتیب ماده افیونی هروئین، گل بیشترین مصرف را دارد.

 

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان قزوین همچنین از شناسایی ۶۴ بیمار HIV در استان قزوین خبر داد.

 

منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است