بهزیستی نیازمند مشارکت های مردمی برای تامین رفاه مددجویان

بهزیستی نیازمند مشارکت های مردمی برای تامین رفاه مددجویان

12 مرداد 1398

 بهزیستی سازمانی مردم نهاد است که در سال ۵۹ با تلاش دکتر شهید محمدعلی فیاض بخش از ادغام چندین نهاد خیریه با هدف حمایت و توانمندسازی اقشار آسیب پذیر جامعه تشکیل شد و از جمله خدمات ارائه شده در این سازمان شامل مراقبت و نگهداری از معلولان، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست و سالمندان ایجاد اشتغال و کاریابی، جلب و جذب مشارکت های مردمی، پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی و همچنین حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه است. 

 

بهزیستی به عنوان سازمانی حمایتی وظایف گسترده ای بر عهده دارد که تنوع و گستردگی این وظایف تحقق اهداف این سازمان و افزایش کیفیت خدمات دهی را در همکاری و هم افزایی با خیرین و در قالب مشارکت های مردمی راحت تر می کند.

 

در استان کرمانشاه نیز که آمار آسیب های اجتماعی بالاست،نهادهای حمایتی وظایف و رسالت خطیرتری بر عهده دارند تا بتوانند آسیب دیدگان را زیرپوشش خود ببرند و به آنها خدمات مورد نیاز ارائه دهند.

 

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه که پنج ماه از انتصابش در این سمت میگذرد به همراه معاونین توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی و مسئول روابط عمومی این اداره کل با حضور در ایرنا مرکز کرمانشاه بخشی از فعالیت های انجام شده در این مدت و برنامه های آینده این نهاد حمایتی را برای تنویر افکار عمومی تشریح کرد.

 

شفاف سازی اولویت بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ابتدای این نشست با بیان اینکه بیش از پنج ماه از حضورم در این اداره کل می گذرد، گفت: در این مدت در راستای اهداف سازمان بهزیستی کشور چند گام برداشته ایم که یکی از آنها شفاف سازی است.

 

دکتر فاطمه رضوان مدنی با اشاره به کمک هایی مردمی که به بهزیستی می شود، افزود: شفاف سازی آمار جامعه هدف، کمکهای انجام شده و نحوه توزیع کمکها در دستور کار قرار گرفته و در نظر داریم آمار و اطلاعات همه بخشها را به اطلاع مردم برسانیم.

 

او این شفاف سازی را منجر به افزایش اعتماد جامعه نسبت به فعالیتهای بهزیستی دانست و گفت: ما دست یاری به سوی مردم و خیرین دراز کرده ایم تا ما را در خدمات رسانی با کیفیت و مطلوب به مددجویان یاری کنند که خوشبختانه شاهد مشارکت خوب مردم خیر استان هستیم و جا دارد ما این کمکها را به صورت شفاف به اطلاع مردم برسانیم.

 

او از رسانه ها خواست با اطلاع رسانی وظایف و اهداف سازمان بهزیستی به سوق دادن مشارکت های مردمی به سوی این سازمان تلاش کنند و تاکید کرد که باتوجه به گستردگی وظایف، بودجه های دولتی کفاف خدمات رسانی به جامعه هدف را نمی دهد.

 

 

دکتر فاطمه رضوان مدنی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه

تلاش برای رفع مشکل مسکن ۱۷۸ خانواده دارای ۲ معلول به بالا 

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه سخنانش،تامین مسکن مددجویان زیرپوشش را یکی از وظایف این اداره کل برشمرد و گفت:در این حوزه، خانواده های دارای۲ معلول به بالا را در اولویت قرار داده ایم که براساس آمارها اکنون ۱۷۸ خانوار دارای ۲ معلول به بالا در استان داریم که فاقد مسکن هستند.

 

رضوان مدنی به برگزاری همایش خیرین به میزبانی مشهد و حضور خود در آن همایش اشاره کرد و افزود: در این همایش موفق شدیم با جلب مشارکتهای خیرین برای ۴۷ خانوار سهم آورده مددجویان به مبلغ ۱۲ میلیون تومان را بگیریم و مابقی نیز نیازمند یاری خیرین هستیم. 

 

به گفته وی، ۳۰ میلیون تومان از هزینه ساخت مسکن را سازمان بهزیستی تامین می کند، مبلغ ۵۰ میلیون تومان هم در قالب وام با درصد پایین و مابقی هم سهم آورده مددجو در حد ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان بسته به شهری یا روستایی بودن است که باتوجه به اینکه مددجویان ما از اقشار ضعیف جامعه هستند و توان پرداخت این مبلغ را ندارند تصمیم گرفتیم از محل مشارکتهای مردمی و خیرین آن را تامین کنیم.

 

وی یادآوری کرد که برای تامین مابقی سهم آورده مددجویان نیز با استاندار کرمانشاه نامه نگاری کردیم که از محل کمک خیرین استان مابقی این سهم را تامین کنیم و همه خانواده های دارای ۲ معلول با بالا را صاحب مسکن کنیم.

 

به گفته او، ۷۰ درصد هزینه خانوارهای ضعیف جامعه مسکن است که در صورت مسکن دارشدن این خانواده ها هزینه های زندگی آنها کاهش می یابد.

 

مجمع خیرین بهزیستی استان کرمانشاه راه اندازی می شود

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه در ادامه سخنان خود از راه اندازی مجمع خیرین بهزیستی استان خبر داد و گفت: در نشست مشترک خیرین که به میزبانی مشهد مقدس برگزار شد، مصوب شد که با مشارکت خیرین برای رفع مشکلات مددجویان و معلولان زیرپوشش بهزیستی مجمع خیرین استانی بهزیستی تشکیل شود و اعضای این مجمع و هیات امناء آن هرچه سریع تر انتخاب و معرفی شوند.


 رضوان مدنی افزود: تشکیل این مجمع می تواند با استفاده از شناسایی خیرین که در خارج از استان کرمانشاه هستند، فرصت مناسبی برای رفع مشکلات مددجویان باشد. او از رسانه ها خواست با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه در ارتباط با وظایف سازمان بهزیستی، کمک های مردمی را به سمت این سازمان برای ارائه خدمات مطلوب و بهینه به جامعه هدف سوق دهند.

 

وی تصریح کرد: آگاهی بخشی به مردم و معرفی خدمات بهزیستی به آنها می تواند موجب گسترش کار خیر دسته جمعی و هدفمند باشد و در این صورت مردم با خیال راحت کمکهای خود را به این سمت هدایت می کنند.

 

اشتغال مددجویان در اولویت بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بهزیستی با جامعه هدف گسترده و خدمات بالا، سازمانی تخصصی است که با مشکل کمبود نیرو مواجه است، گفت: بهزیستی استان هم اکنون بخشی از وظایف خود را با نظارت دقیق به بخش خصوصی واگذار کرده است.

 

رضوان مدنی با بیان اینکه از جمله مشکلات مددجویان تحت حمایت ما اشتغال آنهاست، افزود: با توجه به آسیب اجتماعی بیکاری در استان، در تلاشیم بتوانیم در این زمینه اقدامات خوبی را انجام دهیم.

 

او ادامه داد: مسکن مددجویان از دیگر مشکلاتی است که بررسی آن در اولویت کاری ما بوده و مددجویان بهزیستی اقشار مختلفی از جمله معلولان، محرومان، زنان سرپرست خانوار، سالمندان، کودکان بدسرپرست و بی سرپرست، بیماران روانی مزمن هستند که ارائه خدمات به آنها نیازمند داشتن همراهی خیرین و مردم است.

 

وی همچنین تصریح کرد: نزدیک به پنج هزار نفر پشت نوبت دریافت خدمات از بهزیستی هستند و کمک معنوی رسانه ها می تواند بهزیستی را در اجرای هر چه بهتر برنامه ها و ارائه خدمات به مددجویان به جلو بکشاند.

 

اورژانس اجتماعی آماده برای مداخله در بحران های اجتماعی

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش راه اندازی اورژانس اجتماعی به شماره ۱۲۳ و صدای مشاور به شماره ۱۴۸۰ را از جمله اقدام های ارزشمند سازمان در راستای مداخله در بحران های اجتماعی و کاهش آسیب از قبیل خودکشی، طلاق، کودک آزاری، همسرآزاری و دیگر آسیب های اجتماعی دانست و گفت: از اول امسال تاکنون ۱۰ هزار و ۲۵۶ مورد خدمات تخصصی در اورژانس اجتماعی در استان ارائه شده است.

 

رضوان مدنی، افزایش کیفیت خدمات اورژانس اجتماعی را در دستور کار دانست و افزود: اکنون از نظر کمیت مشکلی نداریم و هر زمانی مشکلی پیش بیاید اکیپ های اورژانس در محل حاضر می شوند و خدمات تخصصی ارائه می دهند.

 

مردم سالمندان را در منزل نگهداری کنند

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه سخنانش یکی از فعالیت های این اداره کل را نگهداری از سالمندان دانست و گفت: اکنون در مجموع ۵۱ مرکز روزانه و شبانه شامل،۶ مرکز ویزیت در منزل برای سالمندان، ۱۵ مرکز شبانه روزی و ۳۰ مرکز روزانه برای نگهداری سالمندان در استان فعال است.

 

رضوان مدنی با بیان اینکه این مراکز برای خدمات رسانی دایر است اما تاکید ما بر این است که به خانواده هایی که معلول و سالمند دارند توصیه می کنیم آنها را در منزل نگهداری کنند.

 

او با اشاره به آموزه های اسلام و فرهنگ ما که معتقدی نگهداری سالمند و بیمار یک فرصت و منشا خیر و برکت در خانواده ها است، افزود: این افراد نیاز به محبت دارند و اگر در منزل نگهداری شوند در روحیه آنها موثر است و دچار مشکلات روحی نمی شوند.

 

وی یادآوری کرد که بهزیستی ۶ مرکز برای ارائه ویزیت در منزل به معلولان و سالمندان دارد و از این طریق می توان مشکلات روحی و جسمی این افراد را در منزل مداوا کرد.

 

وی در ادامه گفت: اکنون ۱۹۵ هزار نفر از جمعیت استان در سن سالمندی قرار دارند که از این جمعیت ۸۵۰ نفر زیرپوشش بهزیستی هستند که در مراکز ما خدمات می گیرند.

 

 

اقدامات تخصصی برای کاهش آمار طلاق

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در این نشست با بیان اینکه طلاق یکی از مهمترین معضلات اجتماعی در کرمانشاه است، گفت: در سال های گذشته برنامه های خوبی برای کنترل آن اجرا شده و اکنون نیز در حال انجام است که از جمله مشاوره های تخصصی و مداخله را می توان از جمله این اقدامات ذکر کرد.

 

مرتضی کوهی افزود: پیشگیری اولیه، ثانویه و مداخلات توانمندسازانه در رابطه با زوجینی که متقاضی طلاق هستند، از جمله اقدام های است که توسط بهزیستی کرمانشاه در این سالها اجرا شده است. 
وی تصریح کرد: هرچند در بحث طلاق مداخلات عدیده ای را همچون آموزشهای پیش از ازدواج، فرزندپروری و سازش زوجین انجام می دهیم، اما اعتقاد داریم این فعالیت ها کافی نیست و باید با حضور دیگر دستگاه ها کارهای گسترده تری را اجرا کرد. 


کوهی تاکید کرد: در سال های گذشته ارجاع زوجین متقاضی طلاق به مراکز مشاوره اختیاری بود، اما از زمان راه اندازی سامانه «تصمیم» این امر اجباری شده و خوشبختانه تاثیر خوبی در کنترل آمار طلاق استان داشته است، البته کاهش آمار طلاق استان با همراهی دیگر دستگاه های ذیربط بوده است. 

 

وی اظهار داشت: با تلاش روانشناسان و مددکاران در حوزه مشاوره امسال ۱۵ درصد کاهش طلاق را در اثر مداخله داشتیم و امیدواریم این روند کاهشی را همچنان داشته باشیم.

 

فعالیت ۵۰ موسسه پیشگیری از اعتیاد در کرمانشاه

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه هم در این میزگرد از رشد اعتبارات پیشگیرانه مربوط به اعتیاد در استان طی سال گذشته خبر داد و گفت: با افزایش اعتبارات در این سال برنامه های پیشگیرانه خوبی را در محیط های مختلف استان اجرا کردیم. 

 

فرحناز محمدی اظهار داشت: تعداد ۵۰ موسسه پیشگیری از اعتیاد و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان زیرنظارت بهزیستی فعال هستند.

 

او گفت: بهزیستی در بحث اعتیاد سه وظیفه عمده از جمله پیشگیری، درمان و کاهش آسیب و همچنین توانمندسازی و اشتغال بهبود یافتگان را برعهده دارد.

 

توانمندسازی معلولان در دستور کار است

معاون توانبخشی بهزیستی استان کرمانشاه هم در این نشست با اشاره‌ به فعالیت‌های حوزه توانبخشی اداره کل بهزیستی، گفت: فعالیت‌های مراقبتی، فعالیت‌های توانبخشی در منزل، فعالیت‌های توانبخشی در مراکز بهزیستی و برگزاری کارگاه‌های تولیدی- حمایتی از جمله اقدام های این معاونت در حوزه توانمندسازی معلولان است.

 

ننیلوفر اختیاری افزود: ما در نتیجه فعالیت‌های فوق می‌خواهیم که فرد معلول توانمند شده و حتی در عرصه‌های اقتصادی نیز فعالیت داشته باشند.

 

او طرح «توانمندی مبتنی بر جامعه» را از مهمترین برنامه‌های این معاونت در حوزه توانبخشی معلولان دانست و اظهار داشت: توانمندی مبتنی بر جامعه برای ما خیلی مهم است و در راستای توانمندسازی معلولان بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

 

او تصریح کرد: در راستای حمایت از معلولان نیز ما حمایت‌های تحصیلی از مددجویان داریم و بیمه پایه و تکمیلی برای معلولین در نظر گرفته شده است و مراکز شبانه روزی نگهداری برای آنان نیز وجود دارد.

 

وی ادامه داد: ما همچنین آماده سازی شغلی برای معلولین داریم و برای بیماران روان و بیماران اوتیسمی برنامه‌های گسترده‌ای در نظر گرفته‌ایم که آنان را توانمند کنیم.

 

اختیاری تاکید کرد: کسی که معلولی در خانه دارد حتماً به بهزیستی مراجعه کند که به او راهکارهای لازم برای بازگشت معلولش به جامعه ارائه شود.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است