بسیج عمومی ارگان‌ها؛ تدبیر دولت برای حمایت از ورزش معلولان

بسیج عمومی ارگان‌ها؛ تدبیر دولت برای حمایت از ورزش معلولان

9 شهریور 1399

 تصویب مصوبه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۶ برای حمایت از ورزش معولان تدبیر کلیدی دولت بود که یک بسیج عمومی برای حمایت از این قشر را در بین وزارتخانه‌ها و ارگان‌های مختلف ایجاد کرد.

براساس این مصوبه که در تاریخ ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۶ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید؛ سیاست، راهبردها، وظایف و ضوابط اجرایی ترویج فرهنگ حضور، توانمندی و افتخارآفرینی جانبازان و معلولان از طریق ورزش در آن مورد توجه قرار گرفته است. در مقدمه این مصوبه تاکید شده است که چنانچه با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و امکانات موجود، زمینه و شرایط مطلوبی مهیا شده و محیط برای رشد و توسعه ورزش جانبازان و معلولان فراهم شود، این قشر معزز از اجتماع از این موهبت‌الهی، بهره‌مند شده و به شکوفایی روح و جسم خویش نائل خواهند شد.

همچنین این مصوبه بنابر فرامین مقام معظم رهبری، اسناد بالادستی، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوانین مجلس شورای اسلامی، توجه به توسعه همه جانبه ورزش جانبازان و معلولان تدوین شده است.

دولت در مصوبه فوق ضمن تعریف جامع و کامل از جانباز و معلول که زیر چتر حمایتی این مصوبه قرار می‌گیرند تاکید کرده است که ارگان‌ها و نهادهای مختلف وظیفه دارند که در بخش قهرمانی، ورزش‌های رقابتی و سازمان یافته‌ای که با توجه به قوانین و مقررات خاص برای ارتقاء رکوردهای ورزشی و کسب رتبه یا مدال انجام می‌شود. این مصوبه حمایت از جانبازان و معلولان را در چند بخش مورد توجه قرار داده است. بخش نخست آن فرهنگی است و در بخش دیگر نیز به توانمند سازی این قشر توجه ویژه‌ای شده است. همچنین در بخش ورزشی و بهره‌گیری از توانمندی جانبازان و معلولان ورزش را در ۲ بخش همگانی و قهرمانی مورد توجه قرار گرفته است.

 این مصوبه که به امضای رییس جمهوری رسیده و به وزارتخانه‌ها نیز ابلاغ شده، اهدافی مانند حفظ و ارتقای سطح سلامت و توانمندی های جسمی، روانی، ورزشی و نشاط جانبازان و معلولان و تقویت حضور آنان در جامعه،افتخارآفرینی جانبازان و معلولان در عرصه رقابت های بین المللی و جهانی ورزش، نهادینه سازی اخلاق، معنویت و فرهنگ پهلوانی در بستر فعالیت‌های ورزشی و تأمین عدالت اجتماعی در بهره‌مندی جانبازان و معلولان از خدمات و امکانات ورزشی مورد توجه قرار گرفته است.

در مصوبه فوق تمام وزارتخانه ها و ۱۶ ارگان دولتی موظف شدند تا براساس اهداف و راهبرد مصوبه اقدامات و وظایفی سازمانی را در دستور کار قرار دهند که در نهایت به تقویت اعتماد و حفظ عزت به نفس جانبازان و معلولان و ارتقای فرهنگ و نگرش جامعه نسبت به پدیده معلولیت منجر شود.

بنا به گفته «سیدمحمد شروین اسبقیان» ستاداجرایی شدن اهداف و راهبردهای این مصوبه در وزارت ورزش تشکیل شده است و ریاست آن بر عهده «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان است. رییس فدراسیون جانبازان و معلولین نیز دبیر این ستاد به شمار می‌آید. همچنین دیگر نهادها و سازمان‌ها موظف در اجرای این مصوبه در سطح مدیر کل و معاون در جلسات حضور پیدا می کنند.

اقدام دولت تدبیر و امید در موظف کردن نهادهای مختلف برای خدمت‌رسانی به ورزش جانبازان و معلولان تحولی بزرگ در این بخش به شمار می‌رود تحولی که بدون شک آینده روشن را در برابر این قشر قرار می‌دهد.

 

منبع:  ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است