جانبازی که در نوجوانی نابینا شد و در میانسالی استاد دانشگاه

جانبازی که در نوجوانی نابینا شد و در میانسالی استاد دانشگاه

7 اردیبهشت 1401

 محمد سعید مردوخی  پس از اخذ مدرک دیپلم در رشته علوم انسانی، از طریق کنکور توانست در مقطع کارشناسی رشته روانشناسی در دانشگاه تهران پذیرفته شود، در ۲۰ سالگی از طریق معرفی یکی از آشنایان با دختری اهل کرمانشاه ازدواج کرد و زندگی متاهلی خود را در خوابگاه متاهلان دانشگاه آغاز کرد و تحصیل خود را تا مقطع دکترای روانشناسی ادامه داد.

در این سالها پسر و ۲ دختر مردوخی در خوابگاه دیده به جهان گشودند و اکنون هر سه دانشجو هستند. برای آشنایی بیشتر با زندگی و سختی هایی که این این جانباز سرافراز به واسطه مجروحیت در زندگی متحمل شده با وی به گفت و گو نشستیم.

مردوخی که در ۱۳ سالگی در نبرد با گروهک های منافق از هر دو چشم نابینا شد با مشقت های فراوان تحصیلات خود را تا مقطع دکترای روانشناسی ادامه داد و اکنون استاد دانشگاه است  به عنوان یک جانباز نابینا با چه دشواری هایی در زندگی و جامعه روبرو هستید؟ 

زندگی با وضعیت نابینایی مشکلات خاص خود را دارد. برای ادامه تحصیل اول خط بریل را فرا گرفتم و با توجه به اینکه کتاب های درسی با خط بریل جود نداشت برای جمع آوری منابع درسی و تبدیل آنها به فایل صوتی برای گوش دادن و طی کردن مسیر دانشگاه با سختی های زیادی مواجه شدم اما سعی کردم با تلاش و توکل به خدا برای رسیدن به اهدافم سختی ها را به جان بخرم و آستانه تحمل خود را بالا ببرم.

درباره شغل و زندگی خصوصیتان بگویید؟

با مراکز دانشگاهی برای تدریس دروس همکاری می کنم. در سن ۲۰ سالگی با یک دختر کرمانشاهی از همشهری هایم از طریق معرفی یکی از آشنایان ازدواج کردم، زندگی متاهلی خود را در خوابگاه در یک فضای ۲۰ متری با کمترین امکانات آغاز کردم. آنجا فقط یک اجاق گاز داشت، من هم یک تلویزیون سیاه و سفید و یک یخچال کوچک خریدم و مخارج زندگی را با حقوقی که از بنیاد شهید دریافت و تامین می کردم. پس از اتمام تحصیلاتم در مقطع دکترا یک خانه کوچک در جنوب تهران اجاره کردم تا اینکه پس از سال‌ها کار و تلاش و اخذ وام توانستم یک خانه کوچک خریداری کنم.

با توجه به اینکه شما از ناحیه دو چشم نابینا شده بودید همسرتان قبل از ازدواج با این مسئله مشکلی نداشت؟

خیر همسرم با این موضوع مشکلی نداشتند، افراد با باورها و اعتقاداتی که دارند اقدام به ازدواج می کنند همسر من نیز با توجه به ایمان و اعتقاداتی که به خدا داشت با من ازدواج کرد.

زندگی متاهلی خود را در خوابگاه در یک فضای ۲۰ متری با کمترین امکانات آغاز کردم آنجا فقط یک اجاق گاز داشت، من هم یک تلویزیون سیاه و سفید و یک یخچال کوچک خریدم

چرا رشته روانشناسی را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید و علم روانشناسی تا چه حد به شما در زندگی کمک کرده است؟ 

با توجه به تحقیق و اطلاعاتی که در مورد رشته روانشناسی کسب کردم متوجه شدم این رشته برای شرایط من مفید است و در این زمینه می توانم موفق بشوم.

در علم روانشناسی سعی می شود تفاوت هایی که در جهان پیرامون بین افراد مختلف وجود دارد به عنوان یک امر طبیعی در نظر گرفته و درک شود، هر چند که ممکن است این تفاوت ها باب میل ما نباشد و به عنوان شرایط طبیعی در نظر گرفته شود و از وجود آنها دچار ناراحتی نشویم و بیشتر به عزمت خداوند در فرق این نقاوت ها پی ببریم.

در برخورد با خانواده و اطرافیان تا چه حد از علم روانشناسی بهره می‌برید؟ 

علم روانشناسی در نحوه برخورد من با افراد پیرامون از جمله اعضای خانوداده تاثیر زیادی داشته است. همواره سعی کرده ام در مسائل مختلف نظیر آموزش، ارتباطات اجتماعی و مسائل خانوادگی از مطالبی که در حوزه روانشناسی فراگرفته ام، استفاده کنم.

آیا خانواده و اطرافیان برای حل مشکلات از شما مشاوره می گیرند؟ 

بله به صورت روزمره خانواده و اطرافیان مسائل و مشکلات زندگی را به من مطرح و درخواست مشاوره و راهنمایی می کنند بنده نیز تا جایی که بتوانم با استفاده از مهارت هایی که از طریق تحصیل در رشته روانشناسی فرا گرفته ام نکانت مفیدی را به آنها ارائه می دهم.

خانواده تا چه حد در انجام کارهای شخصی به شما کمک می کنند؟ 

برای انجام برخی از کارهای شخصی نظیر رفت و آمد، مطالعه کتاب ها و منابع علمی از اعضای خانواده کمک می گیرم خداروشکر تاکنون بسیار به من کمک کرده اند و مشکل خاصی وجود ندارد، در  مواردی هم اگر اختلاف سلیقه وجود داشته باشد سعی می کنیم با دید منطقی همدیگر را قانع کنیم.

مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظار دارم برای خانواده شهدا و جامعه جانبازان و ایثارگران که در زندگی سختی های زیادی را متحمل شده اند اهمیت قائل شوند

با چه مشکلات معیشتی مواجه هستید و از مسئولان انتظار یا مطالبه ای دارید؟ 

شرایط معیشتی ما متوسط جامعه است مشکلات معیشتی ما هم مثل سایر اقشار جامعه است چراکه ما جزو طبقه متوسط جامعه محسوب می شویم.

مطالبه خاصی از مسئولان  ندارم اما از آنان بخصوص مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظار دارم برای خانواده شهدا و جامعه جانبازان و ایثارگران که در زندگی سختی های زیادی را متحمل شده اند اهمیت قائل شوند و در راستای کاهش مشکلات آنان اقدامات علمی انجام دهند و از دیدگاه متخصصان در حوزه های مختلف استفاده کنند.

به عنوان یک روانشناس و یک جهادگر چه توصیه ای به جوانان دارید؟ 

توصیه به جوانان سختی های زندگی امر طبیعی است  آنها می تواند با پشتکار و تلاش و توکل به خدا بر مشکلات و سختی های زندگی فایق بیایند و مسیر و موفقیت که در نظر دارند برسند و به اهداف خود برسند و هیچ وقت از مشکلات هراس نداشته باشند.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است