کمتر از یک درصد دانش آموزان کشور در گروه استثنایی هستند

کمتر از یک درصد دانش آموزان کشور در گروه استثنایی هستند

11 آبان 1401

رئیس سازمان اموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: از جمعیت ۱۶ میلیونی دانش آموزان کمتر از یک درصد در زمره دانش آموزان استثنایی قرار دارند.

حمید طریفی حسینی  در جریان سفر به استان مرکزی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حدود ۱۴۰ هزار نفر از دانش اموزان در سطح کشور از  خدمات آموزش ویژه سازمان آموزش و پروزش استثنایی استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه ۷ گروه معلولیت نابینا، ناشنوا، جسمی حرکتی، اوتیسمی، کم توان ذهنی، چند معلولیتی و اختلال یادگیری از این خدمات بهره مند هستند، افزود: تعدادی از این دانش اموزان در مدارس خاص استثنایی و بخشی در مدارس عادی تحصیل می کنند. تقریبا ۲۰ هزار نفر از دانش آموزان نابینا و ناشنوا و جسمی حرکتی در مدارس عادی و ۲۰ هزار نفر در مدارس خاص و حدود ۶۰ هزار نفر دانش آموز کم توان ذهنی و چند معلولیتی در مدارس خاص استثنایی تحصیل می کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص آیین نامه درجه بندی مدارس استثنایی با بیان اینکه این آیین نامه و ضوابط درجه بندی مدارس، نحوه کلاس بندی و تعداد دانش اموزان و تقسیم نیروهای انسانی را در مدارس مشخص می کند، تصریح کرد: حدود ۵ سالی است که بخش های مختلف آموزش و پرورش باید پیشنهادات خود را ارائه دهند تا یک پیشنهاد واحد از طرف وزارت آموزش و پرورش به سازمان امور استخدامی جهت تایید ارسال شود.

وی افزود: براساس آنچه در آموزش و پرورش استثنایی باید انجام می دادیم، پیش نویس تهیه و برای وزارت آموزش و پرورش جهت جمع بندی ارسال شده تا در نهایت یک بسته جامع به سازمان امور اداری استخدامی ارسال شود.

طریفی حسینی با اشاره به اینکه تقرییا ۹۹ و نیم درصد سنجش دانش اموزان در سطح کشور انجام شده گفت: تعداد باقی مانده عمدتا در مناطق صعب العبور و دانش اموزان اتباع هستند.

وی بیان کرد: سالانه از حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری که سنجش می شوند به شکل میانگین‌ بین ۱۱ تا ۱۲ هزار نفر از دانش آموران ، در نظام آموزش و پرورش استثنایی جای می گیرند که تقریبا حدود نیم درصد از جمعیت دانش آموزی را در بر می گیرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد: از مجموع ۱۱۴ هزار مدرسه در کشور حدود  هزار و ۷۳۶ مدرسه استثنایی است و از جمعیت ۱۶ میلیونی دانش آموزان کمتر از یک درصد در زمره دانش آموزان استثنایی قرار دارند.

طریفی حسینی افزود: در قانون تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، قانونگذار مشخص کرده که به دلیل سختی کار و صعوبت شغلی هر ۵ سال کارکرد معلمان در این حوزه، ۶ سال محاسبه شود که در این سالها نیز این مهم انجام می شده، گروهی از همکاران که صندوق بازنشستگی آنها تامین اجتماعی است مشکلاتی داشتند که طی این سالها تلاش بر رفع مشکلات آنها بوده و بخشی نیز رفع شده است و مابقی نیز در حال پیگیری جهت رفع است و امید داریم که به زودی رفع شود.

وی اضافه کرد: اساسا آموزش پرورش استثنایی در دوره متوسطه اول و دوم مبتنی بر حرفه آموزی و مهارت آموزی تعریف شده و عناوین دوره ها نیز پیش حرفه ای و حرفه ای کار و دانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه است. حدود ۳۶ رشته کار و دانش خاص دانش اموزان استثنایی تعریف شده که در مدارس خاص ارائه می شود و اکنون توسعه رشته های مورد نیاز دانش آموزان متناسب با تغییر و تحول در بازار کار و دنیای مشاغل مدنظر قرار دارد.

رئیس سازمان اموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: در تلاش هستیم استان ها هرکدام متناسب با زیست بوم منطقه خود یک یا دو رشته تحصیلی را پیشنهاد دهد تا اقدامات مربوطه از جمله برنامه ریزی و تجهیز کارگاه ها و ابلاغ اعتبار و تربیت معلم و... انجام شود.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است