آغاز عملیات پیشگیری از خسارات سیل در منطقه دشتیاری

آغاز عملیات پیشگیری از خسارات سیل در منطقه دشتیاری

احداث 2 سیل‌بند در مناطق باهوکلات و مرکزی شهرستان دشتیار

26 اردیبهشت 1403

با پرداخت مبلغ هشت میلیارد و یکصد میلیون ريال، حمایت از ساکنان مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان وارد مرحله عملیات احداث، ترمیم و مقاوم­سازی 2 سیل‌بند روستاهای دمپک و سیتل نوبندیان شد.

به گزارش روابط عمومی مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد؛ مجمع مؤسسات کمک‌رسان که از گردهمایی تشکل‌های: خیریه دات(دانش، آموزش و توانمندی)، خیریه بچه‌های سیب سرخ، مؤسسه پیام امید، مؤسسه موج پیشرو و مجتمع رعد در بهمن سال گذشته تشکیل و فعالیتش را آغاز کرد، همزمان با وقوع سیل در منطقه دشتیاری با تهیه و توزیع 200 بسته کمک‌های معیشتی و بهداشتی بین خانواده‌های نیازمند روستاهای آسیب‌دیده تا پایان سال کمک‌های فوری خود را با اعتباری معادل 2 میلیارد و 500 میلیون ريال به پایان رساند.

در مرحله عملیات عمرانی و پیشگیری از خسارات سیل با وجود طرح‌های متنوعی که از راهسازی تا مرمت خانه‌های روستایی، آبرسانی و ... به مجمع پیشنهاد شده بود در نهایت اعضا مجمع به احداث سیل‌بند به عنوان مهم‌ترین پروژه پیشگیری، رای موافق دادند زیرا  منافع مشترک و جمعی بسیاری دارد.

بررسی فهرست عملیات خاکی ترمیم و مقاوم‌سازی سیل‌بندهای روستاهای آسیب‌دیده از سیل اسفند سال گذشته که دربردارنده 97 پروژه در مناطق باهوکلات و مرکزی شهرستان دشتیاری بود  که به پیشنهاد بنیاد همدلان آینده‌‎نگر سیستان و بلوچستان(هاسب) احداث، ترمیم و بازسازی و مقاوم‌سازی 2 سیل بند در مناطق روستایی  دمپک با 8 پارچه آبادی از قسمت غربی جاده چهاربهار-راسک با ظرفیت زیست 600 خانوار ساکن و روستای سیتل‌نوبندیان از قسمت شرقی جاده چاربهار-راسک با ظرفیت زیست 130 خانوار ساکن به مرحله عقد قرارداد رسید.

این قرارداد با اعتباری معادل 18 میلیارد ريال در مدت 120 روزکاری توسط گروه شهید فیاض‌بخش به اجرا گذاشته شده و در ابتدا مبلغ 8 میلیارد و 100 میلیون ريال معادل 45 درصد مبلغ کل قرارداد به حساب پیمانکار واریز شده است.

بر اساس این گزارش احداث سیل‌بند در مجموع 730 خانوار را از خطرات و خسارات سیل‌های بعدی محافظت می‌کند و از دیگر آثار اجتماعی احداث سیل‌بند استفاده از منابع آب جمع‌آوری شده پشت  سیل‌بند است که کمک مؤثری به رونق کشاورزی، کاشت صیفی‌جات تابستانی و دامپروی ساکنان خواهد کرد.

رضا بیات پیمانکار و مجری پروژه در گفت‌و گو با خبرنگار مجتمع رعد با اشاره به تأثیر اجتماعی احداث سیل‌بند در مناطق تعیین شده، افزود: احداث سیل‌بند با یک دستگاه بلدوزر کاترپیلار دی 8 آغاز شده و بر اساس قرارداد منعقده این پروژه در مدت 4 ماه اجرا می‌شود، با این وجود ما در تلاشیم  سریع‌تر آن را به اتمام برسانیم.

وی افزود: در روستای سیتل نوبندیان جریان آب‌های پر فشار باران از بالا دست جاری می‌شد و پس از عبور از روی جاده در پایین دست به روستا می‌رسید که خسارت‌های زیادی به ساکنان وارد می‌کرد اما با احداث سیل‌بندی خاکی به ارتفاع 180 تا 200 سانتی‌متر این روستا از خطر سیل در امان می‌ماند.

گفتنی‌ست مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد در ادامه حمایت از هموطنان آسیب‌دیده از بلایای طبیعی با تشکیل مجمع مؤسسات کمک‌رسان و همراهی خیریه های موج پیشرو، بچه‌های سیب سرخ، پیام امید و دات (دانش، آموزش و توانمندی) در پی آن است کمک‌های اهدایی مردم و نیکوکاران را به مناسب‌ترین روش ممکن به نفع هموطنان هزینه کند و با اطلاع‌رسانی به موقع ضمن جلب اعتماد عمومی، زمینه  توسعه مشارکت‌های مردمی فراهم سازد. 

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است