برگزیدگان نخستین مسابقه روایت تصویری ارغوان معرفی شدند

برگزیدگان نخستین مسابقه روایت تصویری ارغوان معرفی شدند

منتخبان مسابقه روایت تصویری ارغوان با لوح تقدیر و جوایز نقدی تشویق شدند

18 تیر 1403

با برگزاری آئین اختتامیه مسابقه روایت تصویری ارغوان که به زیست روزمره، مسائل و مشکلات افراد دارای معلولیت از نگاه خودشان یا دیگران با رویکردی ساده و صمیمی توجه کرده است، فیلم­‌های کوتاه 7 دقیقه‌­ای ساخته شده با گوشی تلفن­‌های همراه و دوربین­‌های ساده خانگی را برای آگاهی‌بخشی  از احوال این گروه از شهروندان پس از انتخاب هیأت داوران و از ارزیابی تماشاگران، معرفی کرد.

به گزارش روابط‌­عمومی مجتمع رعد؛ این رویداد فرهنگی که با محوریت انجمن مستندسازان سینمای ایران و مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد اطلاع‌رسانی شده بود در ادامه مورد حمایت بانک شهر، پلتفرم هاشور و دانشگاه آزاد اسلامی واحد فرشتگان قرار گرفت. در مراسم پایانی که عصر روز شنبه 16 تیر در سالن همایش رعد برگزار شد، پس از اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران توسط هنرمندان ناشنوای گروه «آوای فرشتگان» وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی فرشتگان، رضوان سرمد دبیر مسابقه روایت تصویری ارغوان و نایب رئیس انجمن مستندسازان سینمای ایران با حضور در جایگاه به برگزاری 4 کارگاه ساخت فیلم مستند در مجتمع رعد و دانشگاه فرشتگان اشاره کرد و افزود: در مجموع 55 اثر از سراسر کشور دریافت کردیم و براساس فراخوان اعلام شده  این مسابقه در 2 بخش خودنگار و روایت از نگاه دیگری، برگزار شد.

براساس این گزارش، دبیر مسابقه یادآوری کرد در بخش خودنگار 45 اثر و در بخش روایت از نگاه دیگری 10 اثر در اختیار 3 گروه از داوران که عبارت بودند از: تماشاگران، اعضا داوطلب مستندسازان سینمای ایران و هیأت داوران نخستین دوره مسابقه روایت تصویری ارغوان مرکب از فیلم­سازان منتخب انجمن و افراد دارای معلولیت مرتبط با عرصه هنر سینما، قرار گرفت و آنچه در ادامه معرفی می‌­شود نتیجه جمع‌­بندی آراء  داوران این رویداد است.

در ادامه آنت میناسیان مدیرعامل مجتمع رعد با یادآوری مأموریت اصلی که همانا توانمندسازی افراد دارای معلولیت است، افزود: مجتمع رعد که 40  سال پیش با هدف توانمدسازی افراد دارای معلولیت تأسیس شده است در دوران کرونا هم با استفاده از سامانه هوشمند آموزش(LMS) آموزش­‌های علمی و مهارتی را به کارآموزان سراسر کشور گسترش داد. اما باید همگی متوجه باشیم که توانمندسازی به تنهایی از عهده رعد یا هر دستگاه دیگری برنمی­‌آید، وقتی شهر ما به جهت فیزیکی و فرهنگی مناسب­‌سازی نشده است این امر موجب حذف افراد دارای معلولیت از درون جامعه می­‌شود و به قول ­پوریا عالمی که قصه­‌گوی بی­نظیری است در نمایشگاه توان­‌تِک هفته گذشته می­‌گفت؛ وقتی ما جمعیت 12 درصدی افراد دارای معلولیت را نادیده می­‌گیریم به این معنی است که ما 2 استان شیراز و اصفهان را با جمعیت 10.5 میلیون نفری  را از نقشه کشور جدا کرده باشیم.

دکتر علی مقدادی رئیس دانشگاه آزاد فرشتگان که 35 سال در مقام استادی دانشگاه شریف و 9 سال در مقام معاونت این دانشگاه خدمت کرده است در سخنان خود به تجربه آشنایی با دانشگاه ناشنوایان واشنگتن دی ­سی اشاره کرد و افزود: در بازدیدی که به اتفاق همسرم از این دانشگاه داشتیم این سؤال برایم پیش آمد که چطور آمریکا عضو هیأت علمی ناشنوا دارد، اما ما در ایران استاد ناشنوا ندارم؟  در برگشت از سفر، پیشنهادم را با وزارت علوم درمیان گذاشتم و در فاصله کوتاهی دانشگاه فرشتگان تأسیس شد.

رئیس دانشگاه فرشتگان در ادامه افزود: امروز پس از 5 سال فعالیت، این دانشگاه در 9 رشته در مقاطع کاردانی تا کارشناسی ارشد، پذیرش دانشجو دارد و یکی از جدیدترین رشته‌­هایی که در این دانشگاه تدریس می‌­شود، تربیت دانشجویان مترجمی زبان اشاره ایرانی ویژه ناشنوایان است که برای اولین بار در کشور اجرا شده است.

در ادامه این مراسم پس از معرفی هیأت داوران که مرکب بودند از: مهوش شیخ ­الاسلامی مستندساز، دکتر بهاره آذر ریاست انجمن جمعیت حمایت از حقوق کودکان دارای معلولیت جسمی و حرکتی و چند معلولیتی آفتاب سبز، سعید رشتیان تهیه‌کننده و فیلمساز، فرزاد توحیدی فیلمساز و مستندساز و دکتر نوح منوی جامعه‌­شناس و استادیار دانشگاه تهران، آثار برتر به ترتیب زیر معرفی شدند.

در بخش 10 روایت برتر دیپلم افتخار اهدا شد به نام فاطمه نسیمی امام قیسی با اثر «زندگی و سرنوشت»، حسن دربندی با اثر «کمی تعمیرات در خانه»، بهناز جعفری با اثر «کار ناتمام»، مرضیه میرزاپور با اثر«بیرون از گلشهر»، فائزه حاتم طهرانی با اثر«هجده، هفتاد و هفت»، هومن سالاریان با اثر«پرنده بی­‌گناه»، مریم نیک‌­نژاد«دختری با کفش­‌های چرخدار»، مینا نصر با اثر«تنهایی یک امیر»، کامران خالندی با اثر«زندگی دوباره» و حمزه قربانی با اثر «در گوشه‌­ای از شهر».

در بخش روایت­‌های منتخب از نگاه مردم؛ 2 اثربه ترتیب معرفی شدند؛ نگین بارانی خالص با اثر «نگین 1403» به روش خودنگار و میلاد ساوه شمشکی با اثر «یک روز با فرشته» به روش از نگاه دیگری با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی به میزان 15 میلیون تومان مورد تشویق قرار گرفت.

همچنین انجمن مستندسازان سینمای ایران و پلتفرم هاشور جایزه مشترکشان را به آثار سارا گرشاسبی با فیلم «من 36 سالمه» به روش خودنگار و مریم عامری با فیلم «هوادار متعصب» با لوح تقدیر به همراه یک دستگاه اندوریدباکس اهدا کرد.

در پایان هیأت داوران و دبیر مسابقه روایت تصویری ارغوان جایزه ویژه لوح تقدیر و 15 میلیون تومان جایزه نقدی را به فیلم­‌های «من 36 سالمه» سارا گرشاسبی و «صدای سپیده» سحر مختاری، اهدا کرد.

فرزاد آذرپور مدیر سایت هاشور ضمن ابراز خوشحالی از اینکه پلتفرم هاشور در این رویداد فرهنگی در کنار مجتمع رعد و انجمن مستندسازان سینمای ایران قرار گرفته است، افزود: با دریافت 1600 پیام ارسالی این رویداد پربازدید‌کننده‌ترین فعالیت فرهنگی وب‌­سایت هاشور بود و به دیگر فعالیت­‌های فرهنگی هاشور تنه می‌­زد.

وی ابراز امیدواری کرد بازتاب روایت‌­های مسابقه تصویری ارغوان که در هاشور منتشر شده به رعایت بیشتر حقوق افراد دارای معلولیت در جامعه کمک کند.

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است