شماره جدید فصلنامه توان‌یاب منتشر شد، هوش مصنوعی، نویدبخش تحولی بزرگ در زندگی افراد دارای معلولیت

شماره جدید فصلنامه توان‌یاب منتشر شد، هوش مصنوعی، نویدبخش تحولی بزرگ در زندگی افراد دارای معلولیت

22 مرداد 1403

شماره 91 فصلنامه توان‌یاب به ‌عنوان مرجع علمیِ اطلاعات حوزه معلولیت به همت مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی مجتمع رعد؛ جدیدترین شماره فصلنامه توان‌یاب با موضوع هوش مصنوعی و سرمقاله‌ای با عنوان « هوش مصنوعی، گامی نوین در بهبود کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت» منتشر شد.

در آخرین شماره فصلنامه توان‌یاب، نقش پر رنگ هوش مصنوعی در بهبود کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت مورد توجه قرار گرفته و با مجموعه‌ای از مقالات تحلیلی، مصاحبه‌های تخصصی و گزارش‌های میدانی، ابعاد مختلف این موضوع بررسی شده است.

در سرمقاله شماره جدید فصلنامه توان‌یاب، محمدرضا دشتی عضو تحریریه توان‌یاب با نگاهی امیدوارانه به آینده، هوش مصنوعی را گامی نوین در جهت ارتقای کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت دانسته است.

علی شاکر روزنامه‌نگار و مدرس مهندسی پرامپت(پرسش‌نویسی) در گفت‌وگویی با توان‌یاب با عنوان کارکردها و تأثیر هوش مصنوعی؛ به کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در حوزه توانبخشی و افزایش استقلال افراد دارای معلولیت پرداخته‌ است.

همچنین در گفتگوهای دیگر دکتر آریا همدانچی متخصص سالمندشناسی به اهمیت دانش بومی هوش مصنوعی در ایران و تطبیق آن با نیازهای افراد دارای معلولیت و دکتر سید کامران باقری مدیرعامل شرکت اسمایلینو؛ بر ضرورت نوآوری در حوزه فناوری‌های توان‌بخشی و ایجاد ارزش افزوده تأکید کرده‌اند.

اظهارات مهندس آرش برهمند مبنی بر اینکه هر پیشرفت و جهش در حوزه تکنولوژی، به نفع افراد دارای معلولیت است؛ دیدگاهی بسیار مثبت و امیدوارکننده به آینده افراد دارای معلولیت ارائه می‌دهد. این دیدگاه، نشان از پتانسیل بالای فناوری در بهبود کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت دارد و می‌تواند به عنوان یک انگیزه برای توسعه فناوری‌های توانبخشی و افزایش دسترسی افراد دارای معلولیت به امکانات مختلف عمل کند.

مهندس مانی رضوی‌زاده نیز در گفت‌وگویی با تحریریه توان‌یاب به اهمیت آشنایی با تکنولوژی و عدم ترس از آن اشاره کرده‌است.

محمدرضا دشتی، مدیر وب‌سایت شمعدانی، نتایج گفتگوی خود با هوش مصنوعی پیرامون تاریخچه معلولیت در ایران را منتشرکرد. این رویکرد نوآورانه، نگاهی متفاوت و جذاب به تاریخچه معلولیت در کشورمان ارائه می‌دهد. هوش مصنوعی با تحلیل حجم عظیمی از داده‌ها، توانسته است الگوها و روندهای تاریخی را شناسایی کند و تصویر روشنی از وضعیت افراد دارای معلولیت در دوره‌های مختلف تاریخی ایران ارائه دهد.

دکتر سوده نصرالله، مدرس دانشگاه رعد، در مصاحبه‌ای جامع به بررسی موضوع  هوش مصنوعی، همچنین در خدمت انسان پرداخته‌است. ایشان در این گفتگو بر جنبه‌های مثبت هوش مصنوعی در حوزه توانبخشی، اشاره کرده‌است.

در این شماره دکتر روزبه بابازاده، مدیرعامل انجمن اینترنت اشیاء و علوم داده، نیز به بررسی نقش هوشمندسازی در کاهش مشکلات کشور پرداخته است، ایشان با تأکید بر کارکردهای مفید هوش مصنوعی گفت: هوشمندسازی می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی همه­ی افراد، از جمله افراد دارای معلولیت، کمک شایانی کند.

امیر سلیمانی مسؤول فناوری پلتفرم سوینا نیز به چالش‌های افراد نابینا در دسترسی به سینما پرداخته و راهکارهایی برای رفع این چالش‌ها ارائه کرده است.

شهربانو محمدی در گفتگویی صمیمانه با خبرنگار فصلنامه توان‌یاب به موضوعی مهم و کمتر مورد توجه قرار گرفته اشاره کرد و گفت:  تجربه عشق، تشکیل خانواده و فرزندآوری، حق افراد دارای معلولیت است. ایشان با تأکید بر اینکه این حق، حقی مسلم و جدایی‌ناپذیر از انسانیت است، بر ضرورت ایجاد شرایط مساعد برای تحقق این آرزو در جامعه تأکید کرد.

یکی از بخش‌های جذاب این شماره، مقاله 10 کاربرد جالب و جدید از هوش مصنوعی است. در این مقاله، کاربردهای نوآورانه و جذابی از هوش مصنوعی در حوزه توانبخشی معرفی شده است و نشان می‌دهد چگونه این فناوری می‌تواند به افراد دارای معلولیت در انجام فعالیت‌های روزمره کمک کند. همچنین، در بخش اپلیکیشن‌های برتر، جدیدترین و کاربردی‌ترین اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی که به طور خاص برای افراد دارای معلولیت طراحی شده‌اند، معرفی شده است. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند ارتباطات، آموزش، تحرک و...  به افراد دارای معلولیت کمک کنند.

91 شماره فصلنامه توان‌یاب با ارائه مقالات علمی، گفتگوهای تخصصی و مطالب ادبی، دیدگاهی شفاف از کاربردهای نوین هوش مصنوعی در زمینه توانبخشی به نمایش می‌گذارد و تصویری روشن از آینده‌ای را ترسیم می‌کند که در آن هوش مصنوعی به عنوان ابزاری قدرتمند در خدمت بهبود کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت قرار می‌گیرد.

مطلبی با خوانندگان توان‌یاب:

توان‌یاب از دریافت مقالات و دیدگاه‌های صاحب‌نظران استقبال می‌کند. مقالات ترجمه‌شده همراه با كپی اصل مقاله ارسال شود. مقالات ارسالی پس فرستاده نمی‌شود. توان‌یاب در ویرایش و كوتاه كردن مطالب آزاد است.

نشانی دفتر نشریه: شهرک غرب فاز،2 خیابان هرمزان، خیابان پیروزان جنوبی، پلاک 74 کد پستی: 14666

شماره تماس: 88371096

 پست الکترونیک: info@raad-charity.org

وب‌سایت مجتمع رعد: www.raad-charity.org

برای دانلود این شماره توان‌یاب لینک زیر را کلیک کنید.

https://raad-charity.org/Images/Files/123/File.pdf

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است