رونمایی از راهنمای جامع بازنمایی معلولیت در رسانه‌

رونمایی از راهنمای جامع بازنمایی معلولیت در رسانه‌

نتایج پژوهش دکتر محمد کمالی رونمایی شد

30 مهر 1403

با حضور جمعی از اعضا هیأت امنا، هیأت مدیره، گروه همیاری بانوان و مدیر عامل مجتمع رعد، نتایج پژوهشی مهم و فرهنگ‌ساز برای ترسیم تصویری واقعی ومنصفانه از افراد دارای معلولیت در رسانه‌‌های دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی توسط دکتر محمد کمالی، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضوهیأت امنای مجتمع رعد، تشریح و تبیین شد.

به گزارش روابط عمومی مجتمع رعد؛ در ابتدای این نشست دکتر محمد کمالی از اهتمام و حمایت ویژه هیأت مدیره رعد در خصوص موضوع و ضرورت انجام پژوهش قدردانی کرد و افزود: حضور محمدرضا دشتی کارشناس روابط عمومی مجتمع رعد در طول گردآوری، استخراج، تجزیه و تحلیل و تدوین داده‌ها بسیار اهمیت داشت به نحوی که اگر وی کمک نمی‌کرد این پژوهش انجام نمی‌شد و حاصل ۹ ماه تلاش در حوزه رسانه و معلولیت به نتیجه مطلوب نمی‌رسید.

در ادامه این نشست دکتر کمالی به تفصیل مراحل انجام پژوهش و نتایج آن را تشریح کرد و افزود: این پژوهش با هدف شناخت "راهکاری مناسب برای بازنمایی صحیح افراد دارای معلولیت در رسانه‌ها" از طریق انجام مصاحبه‌های فنی و عمیق با صاحب‌نظران حوزه رسانه و معلولیت صورت پذیرفت و در نظر داشتیم به رسانه‌ها کمک کنیم تا افراد دارای معلولیت را به شکل درست و بدون هیچ تعصبی به مردم معرفی کنند و خبرنگاران با استفاده از این راهنمای کاربردی از روش‌های درست تولید محتوا و انتقال پیام درباره افراد دارای معلولیت بهره‌برداری کنند.

وی با تأکید بر برگزاری نشستی با حضور فعالان عرصه رسانه، صاحب‌نظران حوزه معلولیت و افراد تأثیرگذار در آینده نزدیک، افزود: نتایج این پژوهش در قالب راهنمایی برای انتشار صحیح اخبار و گزارش‌های رسانه در موضوع معلولیت و افراد دارای معلولیت تدوین شده است که رعایت آنها در طول زمان و به تجربه به اثبات رسیده است. همچنین گروه تحقیق به‌منظور حفظ این دستاورد ارزشمند پیشنهاد ایجاد دبیرخانه دائمی "رسانه و معلولیت" در مجتمع رعد را مطرح می‌کند تا این دبیرخانه به عنوان یک مرکز تخصصی تحقیقاتی و آموزشی، نقش محوری در هدایت و ترویج مباحث مرتبط با بازنمایی صحیح معلولیت در رسانه‌ها بر عهده بگیرد و  به بهبود مستمر آن کمک کند.

در ادامه محمدرضا دشتی دستیار دکتر کمالی با اشاره به صرف وقت زیاد توسط دکتر کمالی  که برخی از روزها به 18 ساعت هم رسید، از دقت موشکافانه ایشان در مطالعه تک تک مصاحبه و جمع‌بندی نتایج گفت و افزود: این پژوهش نقطه عطفی در تغییر نگاه رسانه‌ها به افراد دارای معلولیت است.

وی عقیده دارد با ارائه این راهنما، رسانه‌ها می‌توانند به عنوان پل ارتباطی از آن برای ترسیم تصویری دقیق و جامع از توانمندی‌ها و چالش‌های افراد دارای معلولیت استفاده کنند و به این ترتیب در تغییر نگرش جامعه و کاهش کلیشه‌ها، نقش مؤثری ایفا خواهد کرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی مجتمع رعد، بخشی از این راهنما در آستانه مسابقات پارالمپیک پاریس در شهریورماه و با هدف ارتقای سطح آگاهی جامعه نسبت به ورزشکاران دارای معلولیت، به صورت مجزا در اختیار اصحاب رسانه قرار گرفته است.

در بخش دیگری از این نشست حضار ضمن قردانی از تلاش‌های دکتر کمالی و دیگر اعضا گروه تحقیق، سوالات و نظرات خود را مطرح کردند.

این نشست با عکس دسته جمعی حضار خاتمه یافت.  

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است