اختتامیه جشنواره جوانان نمونه دارای توانایی‏های خاص/فرصتی برای پاسداشت انسانیت و توانایی‏ها

اختتامیه جشنواره جوانان نمونه دارای توانایی‏های خاص/فرصتی برای پاسداشت انسانیت و توانایی‏ها

23 خرداد 1391

در این جشنواره دکتر هاشمی رئیس سازمان بهزیستی، دکتر عباسی وزیر ورزش و جوانان، و دکتر رحیمی معاون اول رئیس جمهور، درباره روند انتخاب جوانان برتر و جایگاه معلولان در جامعه سخنرانی کردند. همچنین در این مراسم پیام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این خصوص قرائت شد.

 

در آغاز این نشست پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن، فیلمی کوتاه از جشنواره حضرت علی اکبر(ع) پخش شد.

 

صدیقه اکبری، دبیر اجرایی همایش و مدیرعامل مؤسسه آموزشی- نیکوکاری رعد، به عنوان اولین سخنران این مراسم، ضمن بیان خیر مقدم به مدعوان و اصحاب رسانه و مسئولان، به روند برگزاری جشنواره و مراحل انتخاب جوانان معلول و توان یابان مستعد پرداخت و به اهمیت فعالیت‏های فرهنگی و تشویقی به منظور زمینه سازی و ایجاد بستر مناسب برای حضور معلولان در عرصه اجتماعی صحه نهاد.

 

وی با اشاره به برخی مشکلات که برای معلولان و مراکز حمایتی وجود دارد، بر نقش بهزیستی در این خصوص تأکید کرد و گفت: ایجاد مجتمع ورزشی، و دانشگاه علمی-کاربردی خاص معلولان و توان یابان، از جمله اقداماتی است که ما در دستور کار داریم و امیدواریم بهزیستی و سایر نهادهای مسئول در این زمینه همکاری‏های لازم را داشته باشند.

 

اکبری با اشاره به اینکه جشنواره حضرت علی اکبر (ع) بستری مناسب برای شناسایی و حمایت از این استعداهای ملی را فراهم می سازد، تصریح کرد: امروز در این جشنواره اراده و همت انسانی پاس داشته می‏شود. ما طی سال‏ها فعالیت با توان یابان دریافته‏ایم که نباید کمبودهای جسمی معلولان را مد نظر قرار دهیم و آنچه اهمیت دارد، توانایی های آنهاست.

 

پس از دبیر جشنواره، همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به این که این سازمان متولی خدمت‌رسانی به معلولان است اظهار داشت: مجموعه سازمان تلاش می‌کند تا شرایط موجود حمایت‌های کاملی را از معلولان در بخش‌های مختلف انجام دهد.

 

وی تصریح کرد: راهبرد و سیاست سازمان کاهش نرخ بروز معلولیت در جامعه است و در این بخش تلاش می‌کنند تا معلولان را در قسمت‌های مختلف به توانمند‌سازی برسانند.

 

هاشمی به اقدامات دولت نهم و دهم در حمایت از معلولان اشاره کرد و گفت: انصافا بودجه‌های سازمان در دوره دولت نهم و دهم افزایش چشمگیری داشته است که این افزایش حدود 400 درصد بوده است.

 

هاشمی در ادامه به حمایت رئیس جمهور از معلولان اشاره کرد و گفت: شخص رئیس جمهور توجه ویژه‌ای به معلولان دارند که برای صحت موضوع می‌توان به حضور احمدی‌نژاد در اولین روز عید در جمع معلولان اشاره کرد.

 

هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی در برنامه‌های خود نگاه ویژه‌ای به ورزش معلولان دارد و در این بخش بنا داریم از ظرفیت‌های موجود و همکاری‌های دستگاه‌ها در امر ورزش و پیشرفت در این بخش استفاده کنیم چرا که معلولان ایرانی در زمینه ورزش دارای قدرت بزرگی هستند.

 

در ادامه این برنامه، گزارشی از روند انتخاب جوانان برتر دارای توانایی‏های خاص پخش شد و در ادامه نیز پیام عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی قرائت شد. وی در پیام خود به این جشنواره، تصریح کرد: جشنواره حضرت علی اکبر(ع) پاسخی هوشمندانه به کارنامه پر افتخار جوانان این ملت است. آینده سازانی که برای پذیرش مسؤولیت خطیر اداره جامعه، تمام ظرفیت‌های وجودی خویش را به کار می بندند.

 

وی با بیان این که امروز کمتر عرصه فرهنگی و اجتماعی را می توان سراغ گرفت که جوانان پر افتخار در آن گام بر نداشته باشند، در پیام خود گفت: روزی نیست که از هر گوشه این کشور پهناور خبری از موفقیت‌های چشم‌گیرشان منتشر نشود. از میادین ورزشی گرفته تا جایگاه‌های رفیع علمی همه را به تسخیر سرپنجه قدرتمند خویش درآورده‌اند و هنوز زمان زیادی از بهت و حیرت جهانیان در موضوع بومی‌سازی فناوری‏هاي مختلف توسط دانشمندان جوان ایرانی نگذشته كه دستاورد ديگري پا به عرصه وجود مي‏گذارد.

 

وی در بخش دیگری از پیام خود به جشنواره جوانان برتر دارای توانایی خاص، اظهار داشت: در این شرایط سرنوشت ساز و در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني، دولت جمهوری اسلامی خود را  موظف به حفظ وصیانت از سرمایه‌های انسانی و رشد و ارتقا کیفی استعدادهای جوان کشور مي‏داند و در اين راستا  طرح ملی جشنواره  حضرت علی اکبر (ع) رقابتی گسترده و سازنده برای جوانان فراهم آورده تا از طريق  برگزاری آن امکان حمایت از چهره‌های مستعد میسر شود. جوانان دارای توانایی خاص گروهی از جامعه جوانان کشور هستند که با اتكا به انديشه برتر و با تلاش و پشتکار مثال زدنی؛ نام ایران را در عرصه‌های ملی و بین‌المللی طنین‏انداز کرده‌اند.

 

در ادامه هنرجویان مؤسسه رعد و گروه موسیقی آوای نگاه، به اجرای برنامه پرداختند که این اجرا مورد توجه حاضران و مقامات مسئول قرار گرفت. همچنین محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان، با اشاره به این که در جهان امروز موضوعی که در عرصه‌های مختلف مطرح است توانایی جوانان در زمینه‌های مختلف است اظهار داشت: جوانان ایرانی با گام‌های خود در سراسر دنیا توانسته‌اند در عرصه‌های جهانی نام ایران و ایرانی را پرآوازه کنند. وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که رئیس جمهور بر عرصه‌های جهانی از ملت ایران حرف می‌زند به همت جوانان ایرانی است.

 

عباسی خاطرنشان کرد: دولت همه اراده خود را برای بروز و حضور توانمندی‌های جوانان به کار می‌گیرد و در این بحث از تمام ظرفیت‌ها استفاده خواهد کرد. وزیر ورزش و جوانان به برگزاری جشنواره حضرت علی اکبر ویژه معلولان اشاره کرد و گفت: این فرصت خوبی برای این افراد در زمینه توانمندی و حضور آنها در جامعه است.

 

در ادامه مراسم اختتامیه جشنواره حضرت علی اکبر ویژه جوانان برتر دارای توانایی‌های خاص، یکی از هنرمندان معلول به اجرای تکنوازی سنتور پرداخت و گروه موسیقی شور آفرینان که همگی از هنرمندان نابینای کشور بودند، به اجرای موسیقی سنتی پرداختند که اجرای این گروه های هنری، مورد توجه معاون اول رئیس جمهور قرار گرفت و وی به تمامی هنرمندان حاضر در این مراسم هدایایی اهدا کرد.

 

پس از این قسمت، بیانیه هیأت داوران قرائت شد و هر یک از برگزیدگان جشنواره هدایا و لوح تقدیر خود را از مسئولان و مقامات حاضر در جشنواره دریافت کردند.

محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور، پس از اهدای هدایا و لوح تقدیر به برگزیدگان جشنواره، به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: فضای داخلی و خارجی جامعه موجب غفلت از خدمت رسانی به معلولان شده است.

 

رحیمی در جشنواره ملی حضرت علی اکبر (ع)، بخش جوانان دارای توانایی‏های خاص افزود: حضور در جمع معلولان موجب عبرت برای مسئولان است؛ زیرا انسان را مصمم می‏کند تا همیشه خدمت‏گزار معلولان بماند و اگر گاه از مشکلات این قشر غافل می‏مانیم، دلیلی ندارد مگر موانعی که دشمنان داخلی و خارجی در راه خدمت رسانی ایجاد می‏کنند. رحیمی افزود: متاسفانه شرایط جامعه در داخل و خارج از کشور موجب غفلت از خدمت رسانی مناسب و در حد و شان معلولان می‏شود.

 

وی با بیان اینکه هر خدمتی که تاکنون برای معلولان صورت گرفته است کافی نبوده، تصریح کرد: مشکلات خارجی از جمله تحریم‏های گسترده داستان مفصلی است که دولت بدون شکایت سعی می‏کند تا مردم آسوده زندگی کنند. در این بین معلولان نیز دشواری‏های مضاعفی را تحمل کرده‏اند.

 

معاون رئیس جمهور، با اشاره به ابدی و ازلی بودن روح بشر، گفت: کمبودهای جسمی نباید مبنای قضاوت و ارزشگذاری قرار گیرد، بسیاری از انسان‏های به ظاهر سالم هستند که روح پلیدی دارند و یا استعداد خاصی ندارند، اما بسیاری از افراد با نواقص جسمی هستند، که روحی والا و بزرگ دارند و استعدادهای بسیار چشمگیر و قابل توجهی دارند.

 

رحیمی ادامه داد: جوانان حاضر در این جشنواره نمونه ای از چنین استعدادها و توانایی هایی هستند. افرادی که ما باید قدر آنها را بدانیم و به هر طریق ممکن، از آنها حمایت کنیم.

 

بر اساس این گزارش، اسامی نفرات برتر به ین شرح است:

در زمینه استقلال فردی: لیلا قدیمی و مازیار کرتولی نژاد/در زمینه اجتماعی: سید داوود موسوی، حامد عابدین زاده، و محمد حسین رضایی/در زمینه ورزشی: شاهین ایزدیار، جواد حردانی، و زهرا شاه محمدی/در زمینه خلاقیت: شاهین زوارقی ملکی، شهاب رشنویی، و فاطمه افخم رضایی/در زمینه هنری: مسعود مظلومی وند، علیرضا باقری قلی آبادی، و لادن صحرایی/در زمینه علمی- پژوهشی: سجاد فلسفی زاده، نوح منوری، و حسین عبدالملکی

 

در بخش قرآنی (جایزه ویژه داوران): فاطمه عطار زاده نیاسری، مجید فمی تفرشی، و صغری علایی/ در بخش ویژه: فاطمه چراغی، عباس قنبری و میثم پارسا

 

مراسم اختتامیه جشنواره جوانان دارای توانایی های خاص، از بخش های جنبی جشنواره ملی حضرت علی اکبر (ع) است که روز دوشنبه 22 خرداد ماه به همت وزارت ورزش و جوانان، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و با همکاری مؤسسه آموزشی و نیکوکاری رعد در هتل المپیک تهران برگزار شد و نفرات برتر این جشنواره، در جشنواره ملی حضرت علی اکبر (ع) راه یافتند.

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است