توجه به مبلمان شهری و پیشگیری از انزوای اجتماعی توانجویان

توجه به مبلمان شهری و پیشگیری از انزوای اجتماعی توانجویان

17 آذر 1395

توجه به مناسب سازی محیط شهری و دقت نظر جامع در ساخت و سازهای عمومی منطبق بر نیاز شهروندان به ویژه جامعه معلولان و جانبازان، از جمله مطالباتی است که باید در بوته نقد و نظر مسئولان قرار گیرد.

برابر قانون، فضاسازی مناسب شهری برای معلولان و جانبازان و ایجاد فرصت های برابر اجتماعی، اقتصادی با تسهیل در مبلمان شهری و استاندارد سازی سازه ها و تاسیسات از مسائلی است که باید با جدیت برای این قشر به آن توجه شود.


باروری استعدادها، حلاوت حضور در اجتماع و فعالیت های اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و اقتصادی معلولان و جانبازان درگرو عمل موثر به قانون در فضاسازی محیط شهری و حمایت های مادی و معنوی مسئولان است و تنها از این رهگذر می توان طعم تلخ انزوای اجتماعی ،گوشه نشینی یا خانه نشینی را از زندگی آنان زدود.


حضور در اجتماع حق همه است و جامعه در برابر افرادی که به هر علتی توان حضور کامل فیزیکی در عرصه های اجتماعی و محیط های عمومی را ندارند دارای تعهداتی است.


تدابیر و راهبردهای هدفمند در قالب مدیریت شهری به منظور تسهیل در فضا سازی محیطی از این گونه تعهدات است اما هم اکنون معلولان و جانبازان از وجود معابر، پلها ،پیاده روها، خیابان ها و رمپ های غیر استاندارد گلایه دارند و خواستار توجه جدی مسئولان به اصلاح شرایط موجود هستند.


یک روشندل اهل خمین گفت: معلولان با هر محدودیت فیزیکی از شهروندان محسوب می شوند و زندگی روزمره خود را دارند اما گاهی اهمال در تکالیف باعث شده که حقوق این قشر نادیده گرفته شود و مشکلات عدیده ای را برای آنان ایجاد کند.


میثم رمضانی افزود: به دلیل نواقصی که در مبلمان شهری وجود دارد تاکنون چندین حادثه سقوط و برخوردهای آسیب زا با موانع محیطی را تجربه کرده ام و متاسفانه گوش شنوایی برای دردهای معلولان نیست.


وی گفت: برخی از مردم به جای اینکه معلولان را درک کنند یا با ترحم زیاد برخورد می کنند و یا تمسخر می کنند درحالیکه انتظار معلولان این است که افزاد دیگر نیز در کنارشان باشند و از حقوقشان دفاع کنند.


رمضانی افزود: نظام مهندسی ساختمان برابر قانون تکلیف دارد که استاندارد سازی سازه های ساختمانی را نظارت کند اما متاسفانه طیف بزرگی از ساختمان های شهر امکانات و مناسب سازی لازم را برای معلولان و جانبازان ندارد و برای مثال آپارتمانی که در آن زندگی می کنم چه در محیط پیرامونی خیابان و کوچه و جداول که در حیطه وظایف شهرداری است و چه در سازه ساخنمانی نواقص متعددی دارد و هیچ کس هم پاسخگو نیست


وی بیان کرد: مسیر ویژه نابینایان در این خمین وجود ندارد و به دلیل وضعیت نامناسب خیابان ها و پیاده روها تاکنون بارها عصایم شکسته است.


این نابینا گفت: به همراه نمایندگان سایر معلولان تاکنون در دوره های مختلف شوراهای اسلامی و مدیریت شهری بارها مناسب سازی فضای شهری را پیگیری کردیم اما نتیجه ای نداشته است.


یک معلول دیگر جسمی و حرکتی شهرستان خمین نیز گفت: معلول سربار جامعه نیست و اگر حقوق و نیازهای آن تامین شود، توانمندی هایی دارد که می تواند در اختیار جامعه قرار گیرد.


لیلا لطیفی افزود: حضور پررنگ معلولان در جامعه درگرو دایره تصمیم سازی موثر مسئولان است و مسئول موفق کسی است که در تکالیف کاری همه بخش های جامعه را ببیند و بخشی نگری نکند.


وی توضیح داد: معلولان و جانبازان جسمی و حرکتی در خمین در حال حاضر برای تردد در محیط شهری با مشکلات عدیده مواجه اند و این مولود کم توجهی به استاندارد سازی محیط شهری برای اقشار خاص است.


به گزارش ایرنا، لطیفی افزود: اغلب معلولان با وجود محدودیتشان سخت می کوشند تا زندگی خود را ارتقاء دهند اما، قوانین اشتغالزایی و مناسب سازی محیطی برای این قشر در بیشتر موارد نادیده گرفته می شود و معلولان وقتی درامدی ندارند و نمی توانند حتی در محیط شهری تردد کنند منزوی می شوند و این نقض حقوق شهروندی است


وی عنوان کرد: با وجود تحصیلات عالی بیکار هستم و به دلیل مشکلاتی که در تردد خارج از منزل دارم اغلب مجبورم در خانه بمانم در حالیکه ایده های سازنده زیادی در سرم هست که می تواند در اختیار توسعه شهرم باشد اما کسی توجه نمی کند.


وی بیان کرد: برخی خیابان هایخمین شیب دار و غیر استاندارد هستند و یک معلول به تنهایی نمی تواند در آن تردد کند و نیاز به حامی برای کنترل ویلچر است که این مهم نیز همیشه مقدور نیست.
لطیفی گفت: همه معلولان توان خرید ویلچر برقی را ندارند و ویلچرهای دولتی نیز از استاندارد لازم برخوردار نیست و کارایی ندارند.


یک معلول دیگر اهل خمین گفت: نادیده گرفته شدن نواقص شهری برای معلولان حادثه ساز است و آسیب جسمی را نیز به معلولیت آنان می افزاید.


فاطمه احمدی افزود: معلولان نیز مانند سایر افراد این حق را دارند که بتوانند به راحتی در خیابان‌ها، معابر و ساختمان‌ها تردد کنند و در این خصوص با مشکل و مانعی مواجه نباشند اما در خمین این حق از معلولان گرفته شده است.


وی گفت: نامناسب بودن فضاها برای تردد معلولان، تنها مربوط به خیابان‌ها و معابر نیست و در طراحی ادارات و شرکت ها نیز اهمیت مناسب سازی لحاظ نشده است و مسیر عبوری مناسب معلول را ندارندو یا با نواقص جدی مواجه است.


وی بیان کرد: این نقیصه برای ساختمان پزشکان نیز وجود دارد و هیچ یک از مسئولان عمرانی، مدیریت شهری و نظام ساختمانی در این خصوص پاسخگو نیست.


یک روشندل خمینی گفت: مبلمان شهری مناسب و کار آمد نه تنها می تواند موجب ارتقاء کیفیت محیط شهری شود بلکه می تواند تاثیر مطلوبی بر ذهن شهروندان و به ویژه معلولان داشته باشد.


احمد آرام افزود:تردد معلولان بیشتر در مرکز شهر و ادارات است که هیچ یک مناسب برای تردد جامعه معلولان نیستند.


وی بیان کرد: پیاده روهای خمین طوری طراحی شده اند که تردد برای معلولان در آن مشکل است و این امر در خصوص خط کشی‌های خیابان‌ها، پل‌های عابر و رمپ‌ها نیز صدق می‌کند و معلول نمی تواند به آسانی تردد کند.


وی گفت: اختلاف سطح زیاد در بخش‌های مختلف معابر و خیابان‌ها و ناهموار بودن سطح عابر و خیابان‌ها از دیگرمشکلات است.


بازرس جامعه معلولان خمین نیز گفت: درخواست معلولان این شهرستان مناسب سازی شهر است که مسئولان این شهرستان نسبت به این امر بی توجه هستند.


محمدرضا خلج افزود: هیچ امکاناتی حتی یک معبر، پل و وسیله نقلیه عمومی برای تردد معلول در این شهر وجود ندارد و معلولان برای تردد در شهر، تحصیل، کارهای بانکی و اداری، درمانی و فیزوتراپی با مشکل مواجه هستند.


وی بیان کرد: رمپی که در معماری برخی دستگاه‌های اجرایی ساخته شده غیر استاندارد است که معلول و جانباز را دچار سوانح و یا وابستگی به دیگران می کند.


وی افزود: طرح های بهسازی و کف سازی برخی خیابان ها با وجودی که در حال انجام است اما، با گزارش های ارائه شده توسط معلولان موارد متعدد نقض حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت مشهود است.


خلج گفت: در این راستا چندین بار مکاتبه شده که تا قبل از هزینه کردن اعتبار موارد استاندارد لحاظ شود اما نتیجه ای در بر نداشته است.


نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از رسالت های مهم مدیریت شهری مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان است و کم توجهی در این زمینه قابل پذیرش نیست.


محمد ابراهیم رضایی افزود: بر اساس قانون اساسی وظایفی بر عهده شورای شهر گذاشته شده است که متاسفانه عملکرد در شورای شهر برای مناسب سازی فضای شهری در تردد معلولان قابل دفاع نیست و کارکرد بسیاری از تصمیمات مختصصان به نشست ها محدود در اتاق های سربسته است.


وی ادامه داد: وظایف شورای شهر در بخش های خدماتی، رفاهی، اجتماعی ،فرهنگی و اقتصادی تعریف شده است اما کارکرد قابل توجهی ندارند.


وی اظهار کرد: بی تفاوتی مناسب سازی مبلمان شهری برای تردد معلولان،سالمندان، زنان باردار جایز نیست و اگر مشکلی برای این قشر به دلیل نواقص محیطی پیش بیاید مدیریت شهری مسئول مستقیم آن است.


نماینده مردم خمین در خانه ملت اظهارکرد: معلولان جسمی و حرکتی نباید به دلیل وضعیت نامناسب پیاده روها و خیابان ها خانه نشین شوند و از فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بازمانند.


رضایی بیان کرد: مناسب سازی فیزیکی در محله های مسکونی و نقاط مختلف شهر، موجب رعایت حق شهروندی و تقسیم مساوی امکانات برای همه اقشار جامعه خواهد شد.


وی افزود: 10 درصد از افراد کل جمعیت کشور را معلولان شامل می‌شوند و در سال‌های گذشته که این قشر کمتر در عرصه اجتماعی حاضر می‌شدند، نیازهای آن‌ها نیز محدود بود.


نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شمار زیادی از این افراد، تحصیلات عالی دارند و در عرصه عمومی نیز حضور فعالی دارند که می طلبد ساز و کارهای حضور آنها در جامعه فراهم شود.


رئیس اداره بهزیستی خمین نیز گفت: در صورتی که بتوان در اماکن دولتی، فضای شهری، پیاده روها، مبلمان شهری، حمل و نقل درون شهری و امکانات الکترونیکی متناسب با استانداردها، مناسب سازی انجام شود، 25 درصد از افراد جامعه از مزایای آن بهره مند می شوند.


اسماعیل خانجانی افزود: با وجودی که مسئولان به این امر واقف هستند که در مبلمان شهری باید فضای مناسب برای تردد معلولان دیده شود اما این امر را کاربردی نمی کنند.


وی افزود: در طراحی جدید بانکها و ادارات رمپ استاندارد توسط کارشناسان اطلاع رسانی می شود اما تاکنون به جز یک یا دو بانک این استانداردها را رعایت نکردند.


شهردار خمین در این خصوص گفت: سال گذشته خمین و مهاجران به عنوان شهر های نمونه برای اجرای طرح شهر بدون مانع برای معلولان انتخاب شد اما به دلیل نبود اعتبار هیچ اقدام مناسبی انجام نشد.


حسین پاکزاد افزود: برای ایجاد پیاده ها ی مناسب تردد معلولان و جانبازان نیاز به اعتبار ویژه است و با اعتبار محدود شهرداری امکان انجامش نیست.


وی اظهارکرد: به دلیل اعتبار محدود، در طراحی های جدید نیز محلی برای تردد روشندلان یا معلولان در نظر گرفته نشده است.


وی گفت: اگر در طراحی های مبلمان شهری این امر لحاظ شود نیز برآورد هزینه می شود که تاکنون طراحی انجام نشده است.


شهرستان خمین با 110 هزار نفر جمعیت دارای 2700 معلول جسمی و حرکتی است.


روز 13 آذر روز جهانی معلول است و به همین مناسبت 12 تا 18 آذر به عنوان هفته گرامیداشت معلولان نامگذاری شده است.

 

منبع: ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است