مشارکت دستگاه‌ها در حوزه مناسب سازی قابل قبول نیست

مشارکت دستگاه‌ها در حوزه مناسب سازی قابل قبول نیست

14 دی 1395

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: متاسفانه دستگاه‌های مسئول در رابطه با مناسب سازی معابر آمار قابل قبولی ندارند تا جایی که تنها بهزیستی در این زمینه دارای آمار مشارکت 65 درصدی بوده و فعالیت مناسب سازی دیگر سازمان‌ها و نهادهای کشور کمتر از 30 درصد است.

 

 انوشیروان محسنی بندپی، در نشست خبری امروز خود که به مناسبت رونمایی از سامانه «معبر» و بررسی وضعیت مناسب سازی محیط شهری و اجتماعی برای معلولان برگزار شد گفت: یکی از مسائل مهمی که در کنوانسیون حقوق معلولان سازمان بهداشت جهانی و لایحه حمایت از حقوق معلولان به آن اشاره شده است مسئله «توانایی دسترسی» معلولان به تمامی امکانات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

 

وی در ادامه تاکید کرد: منظور از مناسب سازی‌ها تنها به معابر و اماکن شهری خلاصه نمی‌شود بلکه دسترسی به معنی دسترسی معلولان به تمامی امکانات آموزشی رفاهی، اجتماعی و مشارکت این قشر در تمام ابعاد اجتماعی و اقتصادی است به طوریکه باید بگوییم مناسب سازی معنای عام‌تری دارد و معنای آن پذیرش و اثربخشی معلولان در محیط‌های اجتماعی و اقتصادی است.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن بیان آنکه دبیرخانه مناسب سازی سازمان بهزیستی مسئولیت رصد حضور معلولان در جامعه و کسب اطلاعات در این زمینه را بر عهده گرفته است گفت: این مسئله در دستور کار بهزیستی قرار گرفته و هر ساله گزارشی در این زمینه به هیات دولت ارسال می‌کنیم و در آن قید می‌کنیم که هر ارگان و دستگاه در رابطه با مناسب سازی تا چه حد اثربخش عمل کرده است.

 

بندپی در ادامه با بیان آنکه متاسفانه دستگاه‌های مسئول عملکرد قابل قبولی را در حوزه مناسب سازی ارائه نکرده‌اند و آمار متوسط عملکرد ارگان‌های کشور در این زمینه کمتر از 30 درصد است گفت: برای مناسب سازی محیط‌های شهری باید یک عزم جدی در کل جامعه وجود داشته باشد این در حالیست که در بند 1 لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان نیز به روان سازی رفت و آمد این قشر اشاره شده تا جایی که تمامی دستگاه‌ها حتی دهیاری‌ها موظف به این کار شده‌اند، به این ترتیب شاهد آن هستیم که مسئله مناسب سازی در این لایحه تبدیل به الزام شده و ما می‌توانیم کار مناسب سازی معابر را از دستگاه‌ها مطالبه کنیم.

 

وی ادامه داد: در صورت توانایی این مطالبه گری بهزیستی می‌تواند حتی اگر یک ساختمان برای معلولان مناسب سازی نشود با هماهنگی با شهرداری مانع صدور پروانه پایان کار برای آن ساختمان شود تا جایی که اگر ساختمانی بعد از دریافت پروانه پایان کار اقدام به تغییر محیط دهد تخلف بوده و قابل پیگیری باشد.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین اظهار کرد: ارتقاء آگاهی و نهادینه کردن فرهنگ مناسب سازی در جامعه یکی از مسائلی است که بهزیستی آن را پیگیری می‌کند و اجتماع محوری در فعالیت‌ها را در دستور کار خود قرار داده است زیرا معتقدیم اگر معلولی نتواند وارد جامعه شود دچار مشکلات و مسائل روحی متعدد خواهد شد، به این ترتیب وظیفه ماست که جامعه را به گونه‌ای برای معلولان مهیا کنیم که این قشر تنها مسئله‌شان معلولیت‌شان باشد.

 

بندپی ادامه داد: این در حالیست که اگر فراهم آوری و دسترسی امکانات و منابع را برای معلولان مهیا کنیم این افراد حتی با وجود محدودیت‌هایی که دارند نیز می‌توانند به سرعت به فعالیت‌های خود بپردازند و می‌توانیم شرایط حضور آنها در جامعه را بهبود ببخشیم.

 

وی در ادامه ضمن اشاره به رونمایی از سامانه پیامکی «معبر» با شماره 30000123222 اظهار کرد: این سامانه پیامکی در راستای مطالبه گری مردمی از سازمان بهزیستی در زمینه مناسب سازی است و افراد می‌توانند با سامانه پیامکی گزارش مشکلات رفت و آمدی معلولان را به ما ارجاع و این سامانه در راستای رسیدگی به این مشکلات پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.

 

وی همچنین اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه فرهنگ سازی صحیحی را ایجاد کنند زیرا باید بدانیم که مناسب سازی نیاز جدی افرادی است که دچار محدودیت‌هایی بوده و طیف وسیعی از جمله زنان باردار، سالمندان، معلولان، کودکان و ... را شامل می‌شوند و این مناسب سازی‌ها در ارتقاء روحیه، سلامت روان و کاهش استرس‌ها بسیار موثر خواهد بود.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان گفت: امیدوارم به درجه‌ای از اقدام و عمل برسیم که مناسب سازی را به عنوان یک راهبرد در نظر بگیریم و در جهت توسعه آن از هیچ کوششی فروگذار نکنیم.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است