تنها 20 درصد مردم با خدمات بهزیستی آشنایی دارند

تنها 20 درصد مردم با خدمات بهزیستی آشنایی دارند

15 دی 1395

حبیب الله مسعودی فرید  درهمایش ملی رفع خشونت علیه زنان با بیان اینکه چالش بهزیستی پوشش پایین آموزش مهارت هاست، افزود: درسال گذشته ١٥٠ هزار نفر این دوره ها را در کشور طی کردند، در حالی که سالانه ٦٨٠ هزار ازدواج به ثبت رسیده است.


وی آموزش مهارت های زندگی برشمرد و اظهارکرد: همانطور که افراد برای آموزش کلاسهای متفرقه وقت می گذارند و هزینه می کنند باید به مهارتهای زندگی نیز اهمیت دهند چرا که آموزش مهارتها افزایش دانش افراد نیست بلکه از بعد مهارت آموزی اهمیت دارد.


وی با بیان این که راه دشواری برای کاهش خشونت وجود دارد، گفت: خشونت موضوعی میان رشته ای است که نیازمند همکاری بسیاری از دستگاه های مرتبط است و باید در جنبه های فردی، بین فردی، خانوادگی و جامعه ای در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیگیری شود.


مسعودی فرید با اشاره به نتیجه گزارش موسسه ملی سلامت روان در آمریکا،اظهارکرد: ٥٠ درصد اختلالات روانی در زیر سن ١٤ سال شروع می شود و ٧٥ درصد در زیر سن ٢٤ سال است که این اختلالات در بروز خشونت نقش مستقیم دارد.


وی اظهارکرد: طبق آمارمنتشر شده در کشور ٢٣.٦ جمعیت ١٥ تا ٦٥ سال یک اختلال روانشناختی نیاز به مداخله دارند و مهم این است که چگونه با این مورد برخورد کنیم.
به گفته معاون سازمان بهزیستی کشور برای این که مداخلات اثر بخش باشد باید در همه سطوح اقدامات موثر انجام دهیم.


مسعودی فرید به اقدامات سازمان بهزیستی در باره خشونت اشاره کرد و گفت: این سازمان در سطوح پیشگیری مداخلاتی دارد که آموزش مهارتهای زندگی و آموزشهای پیش از ازدواج از این جمله است.
مسعودی فرید افزود: مهارت کنترل خشم و مدیریت هیجانات، مهارت حل مساله، مهارت تفکر نقاد از جمله مهارتهای دهگانه زندگی هستند که با موضوع خشونت در جامعه ارتباط مستقیم دارد.


وی با تاکید برآموزش های پیش از ازدواج و تعاملات زوجین، اظهارکرد: براساس نتایج مطالعات خارج از کشور کسانی که در این دوره های آموزشی شرکت داشتند حدود ٧٠ تا ٨٠ درصد تعارضات درون خانوادگی در آنها کاهش داشته و در طبق بررسی ها در ایران نیزاین مهارت ها باعث کاهش 65 درصدی تعارضات شده است.


معاون سازمان بهزیستی کشور با اشاره به سیر صعودی طلاق در کشور گفت: از هر ٤.٢ ازدواج یک مورد منجر به طلاق می شود و مهمترین عامل نیز نبود و کمبود مهارت گفت و گو و ارتباط موثر بین زوجین است که منجر به انواع خشونت های کلامی، جسمی، اقتصادی و بی تفاوتی می شود.


وی اظهارکرد: یکی از اقدامات بهزیستی با رویکر پیشگیرانه سطح اول آموزش زندگی خانواده است که درطی این دوره راجع به مدیریت حل تعارض، ارتباط موثر، نقش های جنسیتی و مدیریت اقتصادی خانواده صحبت می شود.


مسعودی فرید در مورد پیشگیری سطح دوم گفت: دو هزار مرکز مشاوره حضوری در کشور داریم و اورژانس اجتماعی با شماره تلفن 1٤٨٠ که برای شهروندان با هزینه داخل شهری محاسبه می شود پاسخگوی مشکلات مردم در سراسر کشور است.


معاون سازمان بهزیستی کشور گفت: شماره تلفن 123 که در 192 شهر امکان دسترسی دارد یک مددکار یا روانشناس با تماس هر شهروند درموضوعات کودک آزاری، سالمند آزاری، معلول آزاری، کودکان خیابانی، فرار از منزل، اقدام به خودکشی و انواع دیگر خشونت اقدام به ارزیابی خطر می کنند.


وی با بیان این که درسال گذشته 600 هزارتماس با خط 123 انجام شده است، افزود: بیشترین آمار تماس ها با خطی 123 مربوط به کودک آزاری است و بیشترین تماس ها از جنس اعلام خشونت های فیزیکی و جسمی است در حالی که باید گفت تاثیر آزارهای روحی و روانی می تواند به مراتب بیشتر باشد.


مسعودی فرید اظهارکرد: 200 خودرو اورژانس 123 درسراسر کشور آماده هستند تا به صورت سیار خدمات ارائه کنند و دراین خودروها مددکار و روانشناس در محل حضور پیدا می کند که برخی از موارد حاد به ویژه در مورد کودک آزاری نیاز به حضور نیروی انتظامی و قوه قضائیه نیز دارد تا در صورت نیاز بتوانند طی حکمی به منزل ورود کنند.


وی در مورد سطح سوم پیشگیری گفت: در 18 استان خانه امن ایجاد شده است که به افراد درمعرض خشونت و قربانیان خشونت خدمات ارائه می کنند این مراکز تابلو ندارند و خدمات روانشناسی مددکاری اجتماعی، حقوقی در آنها انجام می شود.


همایش ملی رفع خشونت زنان؛ چالش ها و راهکارها،  با حضور شهیندخت مولاوردی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.


در این همایش گری لوئیس نماینده سازمان ملل، حبیب الله مسعودی فرید معاون سازمان بهزیستی کشور و حقوقدانان، نمایندگان مجلس، اساتید برجسته جامعه شناسی و روانشناسی و روانپزشکی نیز حضور داشتند.


همایش ملی رفع خشونت زنان؛ چالش ها و راهکارها به مدت یک روز و به همت اتحادیه کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) برپا شد.

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است