جشنواره خلیج فارس

21 فروردین 1389

درود


اینها که می‌گویم حکایت نیست …


اولین باری که با شقایق، دختری ۲۴ ساله با معلولیت میوپاتی شدید، مواجه شدم بدون آنکه بدانم  ذهنم انباشته از توصیه‌های کلیشه‌ای بود  که تصور می‌کردم به آنها معتقدم! توانایی معلولین را ببینید نه  محدودیتشان را! یا معلولین نیازی به  ترحم ندارند! یا اسمشان را صدا کنید و نه چیزهای دیگر مثل مددجو و …


ولی با دیدن شقایق و توانایی‌های تحسین برانگیزش بود که مدتی طول کشید تا بفهمم کاری که می‌کنم تحسین نیست ترحم است! شقایق‌ها از تکرار حرف‌های گذشته بیزارند و از نگفتن‌ها بیزارتر، معلولند و خسته از بیان حقایقی گویا، شاید انتظار بیهوده‌ای است! آنان که باید ببینند نمی‌بینند و آنان که باید بشنوند نمی‌شنوند.


باید فریاد کشید و سیلی محکمی زد به هرچه کج‌فهمی است، در اجتماعی زندگی می‌کنیم که باید برای اثبات بدیهی‌ترین حقوق انسانی نیز جنگید. مهرورزی را وارونه معنا می‌کنیم  و کرامت انسانی معلول را با بی‌اعتنایی به اشتغال او به سخره می‌گیریم؛ در حالی که در جوامع دیگر حتی در بخش‌های نظامی و پشتیبانی از وجود افراد معلول به عنوان نیروی کار استفاده می‌شود چرا که به درستی دریافته‌اند توسعه جوامع انسانی در گرو اندیشه انسانی است.


مشکل نبودِ اعتبارات و فقر بودجه نیست. بلکه ریشه در عدم باور و پذیرش مسئولین نسبت به توانمندی‌های معلولین و در نتیجه آن اختصاص ندادنِ بودجه‌ی کافی در این راستاست. از سوی دیگر ناآگاهی معلولین است نسبت به خود.


 


جشنواره آوای خلیج فارس


 


معلولین بزرگترین اقلیت جهان هستند، بنابر آمار سازمان جهانی بهداشت هم اکنون بیش از ۶۰۰ میلیون نفر از ساکنان جهان به علل مختلف جسمی، روانی و اجتماعی دچار ناتوانی و معلولیت هستند که ۸۰ درصد این افراد در کشورهای جهان سوم زندگی می‌کنند؛ و یک سوم آنان را کودکان تشکیل می‌دهند. آمارها نشان می‌دهند که از هر ۱۰کودکی که در جهان متولد می‌شود یکی معلول به دنیا می‌آید و یا بعد به دلیل یک اتفاق معلول می‌شود.باد می‌وزد …


می‌توانی در مقابلش هم دیوار بسازی هم آسیاب بادی …تصمیم با توست …


دهم اردیبهشت ماه، روز ملی خلیج فارس، دو تن از ورزشکاران حرفه‌ای و معلول کشورمان، آقایان شهریاری‌نژاد و جغتایی، قصد دارند مسیر ۲/۵ کیلومتری بین روستای پل در بندرعباس تا بندر لافت در جزیره قشم را در خلیج همیشه فارس ایران شنا کنند!
شاید کمترین کاری که در این رابطه از ما در آفتاب بر می‌آید این است که جشنواره‌ای در این روز به پا داریم برای به نمایش نهادن توانمندی این دو دوست و با نام خلیج فارس، میراث‌دار تمدنی با شکوه و پرچمدار صلح و دوستی در جهان خشونت! جشنواره‌ای در جهت کارآفرینی برای عزیزانمان و اعتلای نام خلیج همیشه فارس با شکوهمان.در این راه، جناب استاد شیوا، طراح و گرافیست بزرگوار میهنمان، با طراحی، آفتاب را همراهی کرده‌اند. شما نیز با کلام “خلیج فارس، شکوه توانایی، وسعت پندار” همراهمان باشید.


 


منبع : سایت آفتاب


نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است