تدوین دستورالعمل واگذاری سطح سه خدمات در مرکز فوریت‌های اجتماعی کشور

5 خرداد 1395

«حبیب‌الله مسعودی‌فرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از تدوین دستورالعمل واگذاری سطح سه خدمات در مرکز فوریت‌های اجتماعی کشور خبر داد و گفت: سازمان بهزیستی کشور چند سالی است که اقدام به راه‌اندازی مرکز مداخله در بحران یا اورژانس اجتماعی کرده است تا با پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی شایع و در حال شیوع به صورت کشوری و منطقه‌ای و محلی کمک شایانی به افراد آسیب‌دیده کند، این نوع مداخلات، گسترش آسیب‌ها را در جامعه به حداقل می‌رساند و زمینه برای توانمندسازی افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی و حتی بازگشت آنها به زندگی سالم را فراهم می‌آورد.


 


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: مهمترین هدفی که مراکز اورژانس اجتماعی یا مراکز مداخله در بحران دنبال می‌کنند فراهم آوردن پایگاهی امن برای ارجاع اولیه هر نوع آسیب اجتماعی است؛ اما به طور اختصاصی روی 3 محور خودکشی، همسرآزاری و کودک‌آزاری فعالیت می‌کند.


 


وی با بیان اینکه یکی از اهداف مهم بهزیستی در سال جاری توسعه مراکز اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای 50 هزار نفر است، تصریح کرد: این مهم طبق آئین‌نامه فوریت‌های اجتماعی دولت در سال 1392 بوده است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در این خصوص تدارک ببیند.


 


مسعودی‌فرید با بیان اینکه در حال حاضر 190 شهر از خدمات اورژانس اجتماعی بهره‌مند می‌شوند، گفت: در این مراکز بالغ بر 2 هزار نیرو شامل مددکار، روانشناس، کارشناس حقوقی و پزشک فعالیت می‌کنند؛ اما با توجه به اهمیت فعالیت میروهای شاغل در اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درخصوص دریافت مجوز استخدام آنها با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور رایزنی کرده است؛ با این حال شاهد تغیر و تحول بسیاری در بدنه شاغل در مراکز اورژانس اجتماعی بوده‌ایم.


 


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به سیاست‌های کلان دولت درخصوص کاهش تصدی‌گری، بهزیستی را در پیشگام در این عرصه دانست و افزود: ما علاوه بر پیگیری کسب مجوز استخدام برای افراد شاغل در اورژانس اجتماعی به ویژه برای سطح یک و دو، با توجه به فعالیت 400 کلینیک مددکاری در کشور و فعالیت سایر موسسات در زمینه آسیب‌های اجتماعی بطور حرفه‌ای درصدد واگذاری سطح سه (پایینی‌تریم و محیطی‌ترین سطح خدمات) اورژانس اجتماعی بعد از نهایی شدن دستورالعمل واگذاری سطح سه خدمات در مرکز فوریت‌های اجتماعی کشور و اجرای پایلوت آن توسط بخش خصوصی هستیم.


 


وی، ادامه داد: امیدواریم تدوین دستورالعمل واگذاری سطح سه خدمات در مرکز فوریت‌های اجتماعی کشور تا پایان تیرماه نهایی و پس از اجرای پایلوت آن به مدت 6 ماه به همراه رفع نواقص در کل کشور تسری پیدا کند.


 


مسعودی‌فرید در ادامه در خصوص سطح یک این مراکز، اظهار کرد:‌ در حال حاضر 37 مرکز سطح یک اورژانس اجتماعی در مراکز تمامی استان‌های کشور وجود دارد که به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند؛ این مراکز دارای تیم حرفه‌ای و متخصص شامل کارشناس حقوقی، پزشک،‌ روانپزشک،‌ روانشناس و مددکار هستند.


 


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص مراکز سطح 2 نیز، گفت: مراکز سطح 2 که در حال حاضر در اکثر شهرستان‌های کشور وجود دارند، شبانه‌روزی بوده و تنها تفاوت آنها با مراکز سطح یک از لحاظ تعداد نیروی انسانی و تیم تخصصی است؛ زیرا تعداد مراجعین به این مراکز کمتر از مراکز سطح یک هستند که در حال حاضر 106 مرکز در کل کشور است.


 


به گفته وی، مراکز سطح 3 اورژانس اجتماعی، مراکز مداخله در بحران روزانه هستند و در اکثر شهرهای کوچک کشور وجود دارند. در صورتی که فردی در یکی از این شهرها نیاز به اقامت شبانه‌روزی در مراکز مداخله در بحران داشته باشد سریعا توسط نیروهای سیار اورژانس اجتماعی به نزدیکترین مرکز سطح یک یا 2 انتقال داده خواهد شد که در حال حاضر 48 مرکز در کل کشور است.


 


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان اینکه توسعه و گسترش مراکز سطح یک مداخله در بحران در کشور در برنامه و دستورکار بهزیستی نیست، تصریح کرد:‌ گسترش و توسعه مراکز سطح یک هزینه‌های بسیار زیادی را به همراه دارد، به همین دلیل گسترش آنها در دستورکار بهزیستی قرار ندارد و در صورت نیاز می‌توان هر موردی را سریعا توسط نیروهای خدمات سیار از مراکز کوچک به این مراکز انتقال داد؛ این در حالی است که بهزیستی ابتداً سطح سه اورژانس اجتماعی را راه‌اندازی می‌کند.


 


وی در پایان با بیان اینکه سیاست ما آن است که تعداد مراکز سطح یک به تعداد مراکز استان‌ها (31 مرکز) باشد، از کاهش برخی از مراکز اورژانس اجتماعی سطح 2 به سطح 3 خبر داد و گفت: در حال حاضر یکصد شهر احصاء شده است که براساس طیقه‌بندی جمعیتی، شیوع آسیب و شهرهای حاشیه‌ای و کم‌برخورد و عدم دسترسی به سایر اورژانس‌های اجتماعی سطح سه اورژانس اجتماعی در آنجا راه‌اندازی می‌شود.


منبع : اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است