آموزش و آگاه سازی کودکان معلول از حقوقشان با استفاده از کتاب های سخنگوی دیجیتال

29 مرداد 1392


آیا می دانید امروزه چه تعداد کودک معلول در جهان زندگی می کنند؟ آیا این کودکان از حقوق انسانی و اولیه خود آگاهی دارند؟ بر اساس گزارش صندوق ملل متحد برای اطفال (UNICEF)، حدود 200 میلیون کودک معلول که از حقوق انسانی و اولیه خود آگاهی ندارند در جهان زندگی می کنند که معلولیت و ظرفیتشان ناچیز پنداشته شده و جامعه نیازهایشان را در اولویت قرار نداده است.


 


معاهده سازمان ملل در ارتباط با حقوق کودک (UNCRC) حقوق کودک را به طور مختصر، به صورت زیر بیان می نماید:


 


1. من از حق تولد، داشتن نام و ملیت برخوردارم.


2. من از حق آزادی و داشتن خانواده ای که از من مراقبت و پشتیبانی کرده و مرا راهنمایی نمایند، برخوردارم.


3. من از حق داشتن آموزش خوب، پرورش استعدادهایم و پربار شدن برخوردارم.


4. من از حق داشتن مواد غذایی کافی و مغذی، پوشاک مناسب، سرپناه آراسته و امنی که مجهز به سرویس های بهداشتی کافی و مناسب باشد، برخوردارم.


5. من از حق بازی، اوقات فراغت و تفریح برخوردارم.


6. من از حق حمایت در برابر توهین، خطر و خشونت وارده از طریق فاجعه، جنگ و درگیری برخوردارم.


7. من از حق زندگی در محیطی آرام و سالم برخوردارم.


8. من از حق دریافت حمایت، دفاع و یاری دولت برخوردارم.


9. من از حق بیان دیدگاه ها، عقاید و باور خود و پیوستن به سازمان ها برخوردارم.


 


این حقوق تماماً برای کودکان معلول نیز قابل اجرا است. در کشور ما، ما دارای فرمان کبیر (یا فرمان آزادی صادره از طرف جان پادشاه انگلیس در سال 1215) برای معلولین و قوانین مختلفی که از حقوق کودکان فیلیپینی معلول حمایت می کنند، هستیم. فیلیپین نیز در تصویب معاهده سازمان ملل در مورد حقوق کودک (UNCRC) در سال 1990 و حقوق افراد معلول (UNCRPC) در سال 2008 مشارکت کرده است. واقعیت غم انگیز این است که کودکان معلول (CWD) فیلیپینی و خانواده هایشان هنوز جزء آسیب پذیرترین گروه هایی هستند که در جامعه ما به حاشیه رانده شده¬اند زیرا والدین و خواهران و برادرانشان از حقوق کودکان معلول آگاه نیستند.


 


وهم گرایی جامعه فیلیپین برنده تحقیق سال 2011 در مورد ابتکارات حقوق بشر نوآورانه فیلیپین شد. این پروژه متضمن رسیدگی به 500 کودک معلول، والدین، خواهران و برادران و معلمانشان بود و حقوقشان را با استفاده از شیوه ای جدید آموزش می داد – کتاب های سخنگوی دیجیتال (DTBs). من با افتخار می گویم که در شهر داوائو، مرکز یادگیری زندگی مستقل (ILLC)، داوائو به عنوان مجری پروژه مذکور انتخاب شد.


 


در پاسخ به این سوال که آیا امکان داد که به کودکان معلول حقوق انسانی و اولیه شان را آموزش دهیم؟باید بگوییم بله، امکان دارد. با کمک کتاب سخنگوی دیجیتال DAISY، توسط صفحات سرویس دهنده فعال (ASP)، داستان های آموزشی شامل مفاهیمی در مورد حقوق کودکان معلول گسترش یافتند. DAISY مخفف سیستم اطلاعات دیجیتال دسترس پذیر است که شامل کتاب های سخنگوی دیجیتالی است که کاملاً در دسترس بوده و تمامی خصوصیات متون نوشتاری و ضبط صوتی متن را در خود جای داده است.


 


این پروژه تجربه یادگیری خوبی برای کودکان خاص در شرایطی بود که می بایست حق خود را نسبت به داشتن آموزش خوب، حق بازی و استراحت و حق حمایت در برابر خشونت و توهین بدانند.


 


ارزیابی که به دانشجویان شرکت کننده در این برنامه داده شد، ثابت کرد که این حقوق می تواند در تمامی سطوح عملی آموزش داده شود. این برنامه چشم معلمان را باز نمود و بنابراین همه ساله به عنوان راهی جهت ترفیع آگاهی نسبت به حقوق کودکان خاص اجرا خواهد شد.


 


(جین آن گونزالس مادر جوانی وهم گراست. او مدافع و عضو اصلی جامعه وهم گرای فیلیپین و مدیر مرکز یادگیری زندگی مستقل (ILLC) داوائو است که مرکزی برای نوجوانان و بزرگسالان خاص می¬باشد. برای ارایه نظرات یا سؤالات خود لطفاً ایمیل بزنید.)


 


ترجمه: فاطمه محسنی یکتا


منبع : خبرنامه سازمان بهداشت جهانی


تهيه شده در: واحد بين الملل مجتمع آموزشي نيکوکاري رعد


 


با همکاري موسسه  وافل


نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است