نبود مراکز جامع توانبخشی معلولان شایسته قزوین نیست

30 تیر 1395

محمدرضا هادی‌پور با بیان اینکه افراد دارای معلولیت نیازمندی‌های بی‌شماری دارند اظهار کرد: با وجود اینکه ۱۰ درصد جمعیت جامعه را معلولان و ۵ درصد از این جمعیت را معلولان شدید و نیازمند به لوازم کمک‌توانبخشی تشکیل می‌دهند، استان قزوین هنوز حتی یک مرکز جامع توانبخشی ویژه برای این افراد ندارد.


 


این فعال حوزه‌ی افراد دارای معلولیت خاطرنشان کرد:جمعیت معلولان استان بالاست و رسیدگی نکردن به مشکلات آنها به زودی به چالش بزرگی برای استان تبدیل خواهد شد.


 


هادی‌پور با بیان اینکه استان قزوین سال‌ها از مهم‌ترین قطب‌های تولیدی و اقتصادی کشور بوده و در شان این استان نیست که شهروندان معلول آن هیچ مرکزی را برای ساخت یا تعمیر دست و پای مصنوعی خود نیابند، تصریح کرد: در سطح استان قزوین هیچ مرکزی برای رفع مشکلات درمانی و توانبخشی این گروه وجود ندارد و اغلب معلولان قزوینی برای رفع مشکلات درمانی خود ناچار به استان‌های تهران و زنجان اعزام می‌شوند.


 


وی افزود: استفاده از لوازم توانبخشی و کمک توانبخشی برای رسیدگی به امور روزمره معلولان ضرورت بالایی دارد و افراد دارای معلولیت سال‌هاست که برای تهیه، قالب‌گیری، تعمیر و خرید این لوازم متحمل هزینه های بالا می شوند و به شهرها و استان‌های همجوار مراجعه می‌کنند.


 



هادی‌پور با اشاره به اینکه هزاران فرد دارای معلولیت در نقاط مختلف استان قزوین زندگی می‌کنند تصریح کرد: ۳ هزار و ۵۰۰ فرد معلول در کانون توانا عضویت دارند و غالب این افراد برای کسب توانمندی لازم به منظور حضور در اجتماع و تسلط در انجام امور شخصی خود از لوازم کمک‌توانبخشی نظیر عصا، ویلچر، بریص، دست یا پای مصنوعی، عصای سپید، واکر، سمعک و نظایر آن استفاده می‌کنند.


 


این عضو هیئت‌مدیره کانون توانا با بیان اینکه افراد دارای معلولیت از گروه‌های کم‌درآمد جامعه هستند عنوان کرد: معلولان در دستیابی به حقوق شهروندی خود با مشکلات زیادی مواجه هستند و شایسته نیست در دست‌یابی به ضروری‌ترین نیازهای خود مجبور به صرف هزینه‌های نامتعارف باشند.


 


وی راه‌اندازی یک مرکز جامع توانبخشی برای معلولان قزوینی را ضروری دانست و تاکید کرد: استان قزوین به دلیل تمرکز شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی و همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی که حکم شاه‌راه‌ ارتباطی کشور را به استان می‌دهد، از بالاترین میزان تردد خودروها برخودار بوده و در شمار حادثه‌خیزترین استان‌هاست؛ به طوری که حوادث منجر به معلولیت در این استان آمار بالایی دارد.


 


هادی‌پور یادآور شد: افراد دارای معلولیت از حقوق شهروندی برخوردارند و نبود مراکز تخصصی و متناسب با نیازهای این افراد حقوق آنها را نقض می‌کند.


 


عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری تشکل‌های مردم‌نهاد معلولان در بهزیستی کشور تاکید کرد: معلولان صاحب خرد و توانمندی‌ هستند که در صورت مساعد بودن زمینه می‌توان شاهد شکوفایی آنها بود و تا زمانی‌که حقوق افراد دارای معلولیت نادیده گرفته می‌شود نمی‌توان به رشد و بالندگی این گروه امیدوار شد.


 



هادی‌پور در پایان از استاندار و مسئولان استانی خواست تا مسئله فقدان مراکز توانبخشی و تخصصی برای افراد دارای معلولیت را با فوریت مورد بررسی قرار دهند و نسبت به راه‌اندازی این مراکز اقدام کنند.


 


منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است