مشاوره ژنتیک حلقه اتصال به جامعه سالم فردا‌

30 تیر 1395

امینی ضمن تاکید بر اهمیت مشاوره ژنتیک، این موضوع را حلقه اتصال به جامعه سالم فردا عنوان کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بهزیستی که ردیف اعتباری برای آن منظور شده، ارائه خدمات مشاوره‌ای ژنتیکی و غربالگری است.


 


امینی بیان کرد: در خصوص خانواده‌های چند معلولی به صورت ویژه کار شده است و مشاوره ژنتیک برای این خانواده‌ها جهت جلوگیری از تولد فرزند معلول ارائه شده و به انجام آزمایش‌های لازم کمک شده است.


 


وی عنوان کرد: سال گذشته به هزار و 450 زوج خدمات مشاوره ژنتیکی ارائه شد و این موضوع جهت پیشگیری از تولد معلولین بسیار اهمیت دارد. خانواده‌ها در این رابطه باید آگاه شده و این مسائل را پیگیری کنند.


 


معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی در رابطه با مراکز 1480 اظهار کرد: این سامانه از ساعت هشت تا 20 به مردم خدمات مشاوره‌ای به صورت تماس تلفنی رایگان ارائه می‌دهد و در سال گذشته 17 هزار مشاوره تلفنی ارائه شد.


 


امینی در رابطه با بحث اعتیاد عنوان کرد: فعالیت‌ها در حوزه اعتیاد در سه بخش پیشگیری، درمان و کاهش آسیب تعریف می‌شود.


 


وی ادامه داد: در استان مرکزی 31 مرکز اقامتی میان مدت برای مصرف کنندگان مواد مخدر وجود دارد و از طریق مراکز DIC آموزش‌هایی به مصرف کنندگان مواد مخدر ارائه می‌شود که به این طریق آسیب ناشی از این معضل کاهش یابد.


 


معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: سه مرکز شلتر در استان جهت اسکان شبانه مصرف کنندگان موارد مخدر وجود دارد.


 


امینی گفت: سه نوع مرکز مشاوره سلامت روان محلی، مرکز مشاوره عمومی و مرکز مشاوره تخصصی فعال در استان داریم.


 


معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه خدمات تعریف شده در حیطه وظایف این معاونت در قالب چهار دفتر تخصصی ارائه می‌شود، گفت: طرح‌های پیشگیرانه، غربالگری و نظارت بر مهدهای کودک از جمله خدماتی است که ارائه می‌شود.


 


وی بیان کرد: 210 دانشجو، سه هزار و 200 زنان سرپرست خانوار و 800 دانش آموز از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.


 


معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی عنوان کرد: جهت حمایت از افراد نقاط محروم و کم برخوردار تا مبلغ هشت میلیون تومان جهت راه‌اندازی سکونتگاه‌های غیر‌رسمی کمک می‌شود.


 


وی ادامه داد: همچنین، شهریه مهدهای کودک برای سه دهک پایین درآمدی ساکنین این مناطق از طریق بهزیستی تامین می‌شود.


 


معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص نگهداری دختران آسیب دیده که شرایط خانوادگی مناسبی ندارند، عنوان کرد: این دختران در مراکز بازپروری به مدت شش ماه نگهداری می‌شوند که البته این مدت قابل تمدید است و در مدت نگهداری بحث‌های توانمندسازی این دختران پیگیری میشود.


 


معاون مشارکت مردمی اشتغال مراکز غیر دولتی بهزیستی نیز گفت: این معاونت خدمات خود را در قالب چهار دفتر ارائه می‌دهد و در راستای جلب و جذب مشارکت‌های مردمی و نیز حمایت نیکوکاران برنامه ریزی و فعالیت‌ها انجام می‌شود.


 


جاج دایی بیان کرد: برای اولین بار سامانه هوشمند دریافت کمک‌های نقدی خیرین با همکاری مخابرات در استان مرکزی راه‌اندازی شده است.


 


وی ادامه داد: خیرین می‌توانند با برقراری تماس تلفنی از طریق شماره سامانه 7728 مبلغ دلخواه و تعریف شده در این سامانه را انتخاب کنند و مبلغ انتخاب شده در قبوض تلفن ثابت منظور و از طریق مخابرات به بهزیستی اعطا می‌شود.


 


معاون مشارکت مردمی اشتغال مراکز غیر دولتی بهزیستی افزود: همچنین، کارمندان دولت می‌توانند چهار رقم آخر فیش حقوقی را برای کمک به نیازمندان تحت حمایت بهزیستی تخصیص دهند.


 


حاج دایی بیان کرد: افرادی که قصد همکاری با بهزیستی را به صورت داوطلبانه دارند، در قالب طرح داوطلبان حامی بهزیستی می‌توانند همکاری کنند که سال گذشته 270 پزشک در قالب این طرح با بهزیستی همکاری داشته‌‌اند.


 


وی تامین مسکن مددجویان را از دیگر وظایف این معاونت عنوان کرد و افزود: از دو سال گذشته تا کنون هزار و 963 واحد مسکونی به مددجویان واجد شرایط تحویل داده شده است.


 


معاون مشارکت مردمی اشتغال مراکز غیر دولتی بهزیستی با بیان اینکه 91 خانواده دو معلول در استان شناسایی شده‌اند، بیان کرد: به این خانوادهها با همکاری راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، انجمن خیرین مسکن ساز و بنیاد مستضعفین 30 میلیون تومان وجه بلاعوض و تسهیلات بانکی جهت تهیه مسکن به این خانواده‌ها اعطا می‌شود.


 


حاج دایی در خصوص اشتغال‌زایی برای واجدین شرایط اظهار کرد: علیرغم تعهد 850 نفری بهزیستی برای ایجاد اشتغال در سال گذشته، برای هزار و 700 نفر در سال گذشته ایجاد اشتغال شده است.


 


وی ادامه داد: در کل چهار میلیارد تومان تسهیلات جهت طرح‌های خود اشتغالی در سال گذشته به جامعه هدف بهزیستی اعطا شده است.


 


معاون مشارکت مردمی اشتغال مراکز غیر دولتی بهزیستی در خصوص تسهیلات خود اشتغالی در سال جاری بیان کرد: مبلغ شش میلیارد و 800 میلیون تومان برای این منظور در بودجه سال جاری دیده و ابلاغ شده است.


 


حاج دایی اضافه کرد: در استان مرکزی 320 مرکز دولتی و خصوصی زیر مجموعه بهزیستی فعالیت دارند و به جامعه هدف خدمات ارائه می‌دهند.


 


معاون توانبخشی بهزییستی استان مرکزی نیز گفت: در استان مرکزی 27 هزار معلول در استان مرکزی داریم.


 


فرقانی با بیان اینکه خانواده‌هایی که یکی از اعضای آنها معلول است، می‌توانند با مراجعه به بهزیستی از خدماتی که شامل آنها می‌شود، مطلع و بهره‌مند شوند، افزود: همچنین‌ از طریق طرح توانبخشی در جامعه نیز به خانواده‌ها اطلاع رسانی می‌شود.


 


وی ادامه داد: مشاوران بهزیستی از طریق این طرح به روستاها مراجعه و با شناسایی افراد معلول، خانواده‌ها را در خصوص خدماتی که می‌توانند از طریق بهزیستی دریافت کنند، مطلع میکنند.


 


منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است