اختلالات مادرزادی در ایران 2 برابر جهان

10 اسفند 1394

دکتر کیمیا کهریزی در نشست خبری همایش بین المللی نوروژنتیک افزود: برای بروز بیماری نهفته ژنتیکی نیاز به 2 ژن معلول است که با ازدواج های فامیلی این احتمال بیشتر می شود و در برخی نقاط کشور میزان احتمال آن تا 70 درصد افزایش می یابد.


وی خاطرنشان کرد: ایران، دور از انتظار نیست که به علت ازدواج های فامیلی سهم بیشتری از بیمارهای نهفته ژنتیکی نسبت به اروپا را داشته باشد.


معاون مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی گفت: در بیشتر کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بعد از به دنیا آمدن یک کودک معلول از بارداری بعدی جلوگیری نمی شود و تولد کودک معلول را به عوامل مختلفی مانند استرس، پارازیت و دارو نسبت می دهند در حالی که در کشورهای پیشرفته به دقت علت معلولیت را مشخص می کنند.


کهریزی افزود: هم اکنون میزان بروز اختلالات ژنتیکی در موارد ازدواج های فامیلی درجه سه مانند دخترخاله و پسرخاله دو برابر شده است و به چهار تا 6 درصد می رسد؛ در حالی که این میزان در زوج های غیر خویشاوند، 2 تا سه درصد است.


وی اظهار کرد: بیماری هایی مانند ناشنوایی یا کم توانی ذهنی در جمعیت ما شایع است و مخزن ژنی آن در جمعیت وجود دارد که احتمال بروز این بیماری ها تا 6 درصد در ازدواج های فامیلی افزایش می یابد.


همایش بین المللی نوروژنتیک از 12 تا 14 اسفند ماه جاری با حضور مهمانانی از کشورهای آلمان و فرانسه در دانشگاه علوم بهزیستی برگزار می شود.


 


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است