کیفیت و نحوه آموزش در مدارس استثنایی را نادیده نگیریم

25 اسفند 1394

مریم‌السادات غیاثیان استادیار گروه زبان‌شناسی دانشگاه پیام نور: کودکان استثنایی به طور کلی از نظر فکری، جسمانی، عقلانی، رفتاری و عاطفی با همسالان خود فرق دارند و به همین دلیل به روشهای خاص آموزش و پرورش نیازمندند، پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص این افراد بیانگر ضرورت توجه بیشتر به آموزش آنهاست و این افراد نیز باید از لحاظ آموزشی، سلامت، شهروندی و... به سهم حقیقی خود برسند.


 


غیاثیان گفت: کودکان ناشنوا اغلب نمی‌توانند مفاهیم و اصطلاحات مربوط به زبان را در خود پرورش دهند اگر ناشنوایی در اول حیات فرد رخ بدهد کودکان ناشنوا ممکن است برخی از انواع یادگیری را اساساً غیرممکن بیابند لذا تجارب اولیه کودکان ناشنوا اغلب بصری و لامسه و نیازمند آموزش فنون نوشتاری و به کار گیری روشهای خاص در راستای ارتقا سطح کیفی نوشتار است.


 


وی زبان‌شناسی، توسعه و ارتقاء توانمندی دانش‌آموزان ناشنوا در مقایسه با همتای شنوا، کیفی‌سازی محتوایی و مصور نمودن متون فارسی و ... در مدارس استثنایی را برخی از گام‌های مهم ارتقاء کیفیت آموزش در این مدارس دانست.


 


به گفته وی کودکان کم‌شنوا و ناشنوا در مدارس استثنایی و قبل از آن در مجاورت تصاویر، حوزه کلام و .... قرار می‌گیرند که به تقویت در مدارس استثنایی می‌توان شاهد نتایج مطلوب در توانمندی این گروه‌ها بود.


 


وی بهره‌گیری کادر مجرب، متعهد و آموزش‌دیده در مدارس استثنایی را یک فرصت دانست و خواستار نظارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی در آموزش و محتواسازی کیفی مطالب و متون فارسی و به کارگیری از نیروی مجرب و تربیت یافته در مدارس استثنایی شد.


 


 


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است