شرکت کنندگان مسابقات قرآن دانش آموزان استثنایی فارس افزایش یافت

21 اردیبهشت 1395

رستم اکبری‌زاده درآیین اختتامیه مرحله استانی یازدهمین دوره مسابقات قرآن و احکام دانش‌آموزان استثنایی استان فارس در مدرسه استثنایی گل‌های شیراز گفت: برگزاری مسابقات قرآن ، معارف اسلامي و فرهنگي و هنري نقش مؤثري در توانمند سازي و ارتقاء مهارت هاي اجتماعي اين دانش آموزان ايفا می کند.


 


وی با اشاره به لزوم فراهم کردن بسترهای مناسب برای ايجاد مهارت های اجتماعی و ارتباطی لازم در دانش آموزان استثنايي گفت: اين دانش آموزان نيازمند برقراری ارتباطات مؤثر اجتماعی با اقشار جامعه و فراگيري مهارت هايي هستند تا بتوانند به خوبي با خانواده و افراد جامعه پيرامون خود همزيستي و تعامل داشته باشند.


 


اكبری زاده بااشاره به اینکه لازم است توانمندی‌ها و استعدادهای اين عزيزان شناسايی و پرورش يابد تا بتوانند خود را به جامعه اثبات کنند، گفت: اين مسابقات که به مدت دو روز و با شركت دانش آموزانی از مدارس استثنايی مناطق و شهرستان های استان برگزار شد زمینه خوبی برای شناسایی این توانمندی ها است


 


وی با بيان اينكه امسال براي دومين سال پياپي است كه اين مسابقات در سطح استاني برگزار شد، گفت: با توجه به برخی از مشكلات اين مسابقات به مدت ۹ سال برگزار نشده بود كه از سال گذشته برگزار شده است.


 


اكبری زاده با اشاره به استقبال چشمگير دانش آموزان استثنايي ازاين مسابقات در سطح مناطق و شهرستان ها گفت: با توجه به كمبود منابع مالي تلاش کرده ايم كه با كمترين هزينه ها شرايطی را فراهم کنيم تا اين عزيزان بتوانند استعدادهاي خود را بروز داده وشرايطي را فراهم کنیم تا نفرات برگزيده استان با آمادگي هرچه بيشتر در مرحله كشوري مسابقات حضور يابند.


 


وی افزود: در استان فارس قریب ۱۴۵ مدرسه استثنایی وجود دارد و در هر شهرستان نیز معمولاً یک مدرسه استثنایی مشغول به فعالیت است.


 


اکبری‌زاده با بیان اینکه قریب دو هزار دانش‌آموز استثنایی در مرحله نخست این مسابقات شرکت کردند، گفت: مرحله نخست این مسابقات در استان فارس طی ماه‌های بهمن و اسفندماه برگزار شد و در آن برگزیدگان به مرحله استانی راه یافتند.


 


رئیس آموزش و پرورش استثنایی فارس از رقابت ۲۵۰ دانش‌آموز استثنایی نخبه قرآنی این استان در مرحله استانی خبر داد و گفت: این دانش‌آموزان در دو بخش دختر و پسر و در گروه‌های مختلف نابینا، کم‌بینا، کم‌توان، معلول جسمی ـ حرکتی و غیره و همچنین در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم به رقابت ‌پرداختند


 


اکبری‌زاده با بیان اینکه مرحله کشوری این مسابقات در تابستان برگزار خواهد شد، گفت: هنوز میزبان قطعی این مسابقات مشخص نیست اما معمولاً در مشهد مقدس برگزار می‌شود.


 


مسئول برگزاری مسابقات قرآن و احکام و نماز دانش‌آموزان استثنایی فارس هم دراین مراسم درخصوص نحوه برگزاري اين دوره ازمسابقات گفت: هر ساله میزان استقبال از مسابقات قرآن و احکام میان دانش‌آموزان استثنایی در فارس رو به افزایش است که امسال هم شاهد رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته در این مسابقات بودیم.


 


حسينی مطلق گفت: در اين مسابقات شركت كنندگان در رشته هاي قرائت قرآن، حفظ قرآن، احكام و نماز در برخي به صورت عملي و در برخي نيزبه صورت كتبي و عملي به رقابت پرداختند.


 


وی گفت: با توجه به شرايط و ويژگي های خاص دانش آموزان شركت كننده سعي شد تا طراحي سؤالات از دقت و استانداردهاي لازم برخوردار باشد. همچنين شرايطي فراهم شده تا اين عزيزان بتوانند از افرادي به عنوان منشي نيز كمك بگيرند.


 


وي با اشاره به اينكه كار داوری اين مسابقات نيازمند تلاش مضاعف و زمان‌بر بود، در خصوص تيم داوري مسابقات گفت: به منظور ايجاد ارتباط صميمی و كاهش استرس دانش آموزان در اين دوره از مسابقات ۲۵ داور و كارشناس قرآني مجرب از مناطق و شهرستان هاي استان كه آشنا با ويژگي ها و شرايط دانش آموزان استثنايي هستند، كار داوري مسابقات را بر عهده داشتند.


 


حسيني مطلق افزود: به منظور برگزاري هرچه بهتر مسابقات كميته هايي در قالب كميته استقبال، پذيرش، فني، تداركات و روابط عمومي كار برنامه ريزي و اجراي مسابقات را به عهده دارند.


 


وي در پايان يادآور شد: درحاشيه اين مسابقات برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و قرآنی از جمله برپايي نمايشگاه كتاب، مسابقات فرهنگی، قرآنی و آموزشی، همچنين با توجه به ايام اعياد شعبانيه پخش نماهنگ و موسيقي سنتي نيز به اجرا درآمد.


 


منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است