مناسب نبودن شهر برای معلولین و جانبازان منجر به خانه‌نشینی این افراد شده است

19 خرداد 1395

احمد دنیا مالی در نطق پیش از دستور دویست و شصت و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت: کشور ما با توجه به هشت سال جنگ تحمیلی دارای جانبازان جنگ و همین‌طور معلولین مادرزادی و معلولین ناشی از حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی و تصادفات رانندگی و حوادث ناشی از کار است.


 


وی ادامه داد: با توجه به اینکه 20 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند نیازمند اقداماتی در جهت حضور حداکثری این گروه هستیم.


 


رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد: در ابتدا باید نیازهای این گروه از جامعه با توجه به نوع و میزان معلولیت جسمی و یا محدودیت‌های حرکتی آن‌ها مشخص شود به عنوان مثال شهروندان نابینا و کم‌بینا برای حضور مستقل و ایمن در معابر و اماکن و همین‌طور فضاهای عمومی به علایم حسی در کف معابر نیازمندند.


 


دنیامالی افزود: سالمندان، معلولین و جانبازان قطع نخاعی که از ویلچر استفاده می‌کنند به رمپ و معابر بدون مانع و آ‌سانسورها و همین‌طور سرویس‌های بهداشتی مناسب احتیاج دارند.


 


وی افزود: از زمان تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که توسط مجلس شورای اسلامی در سال 83 و مصوبه شماره 158 شورای اسلامی شهر تهران در سال 84 مبنی بر مناسب‌سازی فضاهای شهری برای افراد دارای معلولیت اقداماتی توسط ارگان‌های دولتی و شهرداری‌ها صورت پذیرفته ولی آیا علیرغم تلاش ارزشمند مدیریت شهری در این خصوص با گذشت بیش از یک دهه از تصویب این قوانین چشم‌انداز امروز فضاهای شهری، شهری ایمن و مناسب را برای گروه‌های هدف تداعی می‌کنند؟


 


رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران، گفت: اگر سالی کمتر از 10 درصد فضاهای شهری برای حضور و تردد افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی می‌شد امروز تا چه میزان به اهداف قانون پیش‌ گفته و مصوبات شورای شهر نزدیک می‌شدیم؟


 


دنیامالی افزود: هم اکنون سهم معلولان جسمی و ذهنی جانبازان دفاع مقدس، نابینایان، کودکان و سالمندان برای استفاده از فضاهای عمومی، بوستان‌ها، اماکن و سیستم حمل‌ونقل اعم از درون و برون‌شهری چقدر است.


 


وی افزود: تصدی این جانب در معاونت فنی و عمرانی شهر تهران مصادف با مصوبه 158 شورای شهر شده و اینجانب با توجه به شناخت جامعی که حداقل از مشکلات دوستان جانباز دفاع مقدس خود داشتم با علم به دشواری و به واسطه اینکه این اقدامات می‌بایست در بستر شهری که قبلاً بدون توجه به این نکات شکل گرفته، انجام شود تمامی سعی خود را در جهت تصویب برای اجرایی شدن سریع مصوبه به کار بستم.


 


رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد: در این راستا با تشکیل دبیرخانه دائمی ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری و به کارگیری افراد علاقه‌مند و صاحب تجربه و دلسوز و همچنین افرادی از تشکل‌های جانبازان و معلولین ضمن ابلاغ شیوه‌نامه‌های مربوطه و استخدام مشاورین ذیصلاح در مرحله نخست اقدامات ستاد مناسب‌سازی مانند ایجاد مسیر ویژه نابینایان و کلیه پیاده‌روها و رعایت ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی برای این افراد در تمامی پروژه‌های عمرانی جدید به عنوان یک الزام ضروری مورد تأکید قرار گرفت.


 


رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران، یادآور شد: این ستاد متعاقباً بنا بر درخواست معاونت شهرسازی و معماری وقت به آن حوزه منتقل گردید که به منظور آگاهی همکاران از آخرین اقدامات انجام شده در زمینه این موضوع لازم است معاونت شهرسازی و معماری در جلسه علنی شورا حاضر و گزارشی از اقدامات ستاد را جهت استحضار اعضای شورا ارائه کند.


 


وی افزود: واقعیت امر این است که مناسب‌سازی فضاهای شهر و ایجاد محیط بدون مانع برای حضور مستقل تمام شهروندان با هر میزان از معلولیت نیازمند یک عزم ملی با مشارکت تمامی دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها است.


 



دنیامالی افزود: مناسب‌ نبودن شهر و وجود موانع حرکتی متعدد در فضاهای شهری نهایتاً منجر به خانه‌نشینی افراد معلول شده که زمینه‌ساز مشکلات جسمی و روحی دیگری در معلولان و به تبع آن در خانواده می‌شود.


 


رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران افزود: بسترسازی حضور مستقل معلولین در جامعه به استقلال فردی و شکوفایی استعدادها و توانمندی‌های آنان و کاهش مشکلات روحی و روانی و جسمی فرد معلول و اطرافیان و نزدیکانش منتج خواهد شد.


 


وی بیان داشت: شهرداری و سایر ارگان‌ها و نهادهای عمومی باید در چارچوب قوانین موضوعه تدابیر لازم را جهت اجرایی شدن هر چه سریعتر پروژه‌های مرتبط مناسب‌سازی در حیطه مسئولیت و وظایف سازمانی خود بیندیشند.


 


دنیامالی گفت: با توجه به تجارب به دست ‌آمده و نتایج حاصل از روند کنونی اصلاح و بازنگری مصوبات قبلی شورا و قوانین جاری و تبیین جایگاه ستاد مناسب‌سازی در ساختار شهرداری و اتخاذ تدابیر الزام‌آور در رعایت دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی ستاد مناسب‌سازی در پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وسازهای شهری ضروری است.


 


رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: با توجه به درخواست‌های مکرر انجمن‌های معلولین و سایر تشکل‌های معلولین و جانبازان نیاز است اقدامات جدی در این خصوص صورت بگیرد و کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک آمادگی خود را برای کمک به مدیریت شهری در انجام این وظیفه انسانی، وجدانی و شرعی اعلام‌ می‌کند.


 


منبع : فارس

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است