نیازبه100هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای تحقق یک درصد رشد

26 خرداد 1395

علی ربیعی در جلسه علنی مجلس دهم پس از ارایه گزارش عملکرد وزارتخانه متبوع خود به نمایندگان مجلس ، به پرسش های آنان پاسخ گفت.


وی گفت: هر یک درصد رشد اقتصادی 120 هزار شغل ایجاد می کند و نمایندگان مجلس بخوبی واقف هستند که منابع مالی دولت چقدر محدود شده است.


ربیعی گفت: دولت یازدهم با 56 درصد کسری، مسئولیت امور کشور را از دولت دهم تحویل گرفت و این در حالی بود که دو دولت گذشته 750 میلیارد دلار درآمد ارزی داشت.


 


**668 هزار شغل ایجاد شد


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: موضوع اشتغال را بر اساس دفترچه های بیمه ای که صادر شده دنبال می کنیم. حدود 850 هزار دفترچه بیمه جدید صادر شده است و 300 هزار ریزش شغل داشتیم که در مجموع حدود 668هزار شغل جدید ایجاد شده است اما به دلیل اینکه با معضلات زیادی مواجه هستیم به چشم نمی آید.


ربیعی تاکید کرد: برای توسعه اشتغال باید به سمت 'کوچک زیباست' حرکت کنیم و مقام معظم رهبری نیز بارها بر توسعه اشتغال بنگاه های خرد و متوسط تاکید داتشه اند.


وی گفت: بنگاه های کوچک و متوسط در مناطق مختلف بر اساس مزیت های هر منطقه است. برای خروج نیاز به اجماع و در کنار هم ایستادن بزرگ داریم.


ربیعی در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان مجلس دهم درباره این که چرا موضوع باروری شامل بیمه نمی شود، گفت: نظام درآمد ما به شکل یو (U) است که در وسط این یو طبقات متوسط قرار دارند. با بروز یک بیماری در خانواده های متوسط آنان می توانند به دلیل هزینه های سرسام آور درمان از طبقه متوسط سقوط کنند و به اقشار فقیر جامعه تبدیل شوند.


وی ادامه داد: همه شما می دانید سرانه دفترچه‌ها 40 هزار ریال بود، ما امروز چند کار را به طور گمنام دنبال کردیم اول این که ارزش نسبی و کار را افزایش دادیم در واقع 10 میلیون نفر حاشیه‌نشین شهری که کارگر غیر رسمی بودند را سامان دادیم.


ربیعی با بیان این که این گونه نیست که طرح تحول ارائه شده هیچ ایرادی ندارد، ادامه داد: معتقدم این طرح با وجود ایرادهایی که دارد بزرگترین دستاورد اجتماعی دولت محسوب می‌ شود، من نیز با تجمیع منابع موافق هستم اما تجمیع فیزیکی صندوق ‌ها مشکلات اجتماعی دیگری به دنبال دارد. بنابراین آنچه که باید به اجماع برسد «منابع» است. اگرچه می توان در برنامه ششم در این رابطه چاره‌اندیشی و سیاست‌گذاری کرد.


وی توضیح داد: زمانی که مسئولیت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی را بر عهده گرفتم، قول دادم که ارزش دفترچه ها را افزایش دهم و خوشبختانه توانستم به این تعهد عمل کنم.


ربیعی با اشاره به صدور دفترچه درمان برای بیش از 10 میلیون نفر در سه سال گذشته، گفت: این موضوع 32 هزار میلیارد ریال(3200میلیارد تومان) برای دولت بارمالی داشت.


وی اعلام کرد: با تجمیع منابع صندوق ها موافق هستم که این موضوع از سوی وزارتخانه متبوع من پیگیری می شود.این موضوع می تواند در برنامه ششم توسعه چاره اندیشی شود.


 


**بیمه روستاییان


وی درباره بیمه روستاییان گفت: صندوق های بیمه روستاییان، عشایر و کشاورزان چندین سال عقب ماندگی داشتند و هم اکنون هم با کمبود منابع مواجه هستند و نیاز به منابع جدید داریم.


ربیعی گفت: روستاییان به دلیل مشکلات مالی قدرت مشارکت ندارند. باید همه روستاییان را با یک نظام تشویقی به بیمه اجتماعی فرا بخوانیم. براساس مصوبه مجلس گذشته، تصویب شد چند سال عقب ماندگی بیمه را خود روستاییان بدهند و بعد ما بتوانیم به آنها بازنشستگی بدهیم یعنی پرداخت 60 میلیون ریال، در واقع آنها یک وام 60میلیون ریالی می‌گرفتند و از سال اول ماهی چهار هزار و500 ریال پرداخت کنند اما ظرف یکسال مستهلک می‌شدند به همین دلیل معتقدند که این صندوق‌ها ناپایدار هستند.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: معتقدم بهتر است همه روستاییان را با یک نظام تشویقی به بیمه اجتماعی فرا بخوانیم و درمان را نیز به بیمه‌ها متصل کنیم اگرچه این کار نیاز به منابع مالی مناسب دارد. در برنامه ششم هم می توان در این رابطه چاره‌اندیشی و سیاست‌گذاری کرد.


 


**بیه اجتماعی فراگیر


ربیعی بیان داشت: بیمه اجتماعی فراگیر را برای همه ایرانیان پیگیری می کنیم .این موضوع به شکل لایحه در کمیسیون اجتماعی مجلس است که 90درصد آن پیش رفته است.


وی با یادآوری این که باید با تعاون به کار و با کار به رفاه برسیم گفت: در برنامه دولت یازدهم محو نابرابری منطقه ای در دستور کار است .هم اکنون در شهر سنندج از طریق فناوری اطلاعات چهار هزار نفر را به شرکت های هندی متصل کردیم و می توانند خدمات خود را در این حوزه به فروش برسانند.


وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با یادآوری این که مصیبت های اقتصادی از دولت گذشته به شکل خرواری بر سر مردم آمد اما هم اکنون با تمام تدابیر و عقلانیت دولت برخاسته از رای مردم ،ذره ذره در حال رفع شدن است، اضافه کرد: در دولت یازدهم حتی برای 10ریال برنامه داریم و کار کارشناسی انجام می شود.


 


**حرکت به سمت نظام بدون دفترچه


ربیعی با بیان این که در رابطه با بیمه اجتماعی فراگیر نیز لایحه به مجلس آمده است، گفت: با این بیمه می‌توانیم همه ایرانیان را بیمه کنیم اما در مورد هم پوشانی‌ها باید بگویم ما شناسایی کرده‌ایم که حدود 6 میلیون بوده اما اکنون هرکسی یک دفترچه خواهد داشت و امیدوارم به سمت نظام بدون دفترچه حرکت کنیم اما بهتر است بدانید این 6 میلیون کمکی به بار رسیدگی مگر در بیماری‌های خاص به بیماری‌ها نخواهد کرد .


وی افزود: در مورد مناطق محروم حذف نابرابری‌ها اولویت اصلی ما است، نابرابری منطقه‌ای، بحران آب، بحران محیط زیست و ... در اولویت‌ها آمده است.


 


**محدودیت منابع بهزیستی


وی با اشاره به بودجه بهزیستی گفت: بودجه این سازمان 97هزار میلیارد ریال است که با توجه به این همه مراجعه کننده نیازمند به این سازمان، این مقدار بسیار اندک است.


ربیعی گفت: من از نزدیک با معلولان و خانواده های آنان در ارتباطم و می دانم پولی که از سوی بهزیستی به خانواده های نیازمند تخصیص می یابد متاسفانه به اندازه پول 2کیلو گوشت است.


ربیعی یکی از اقدامات ارزنده حوزه رفاه اجتماعی در دولت یازدهم را اهتمام برای صاحب مسکن کردن خانواده های دارای 2 معلول عنوان کرد.


وی ادامه داد: مسائلی نظیر آسیب ‌های اجتماعی ناشی از طلاق، نحوه پوشش بیمه‌ها و مسائل معتادان نیز مورد بررسی وزارتخانه بوده و شعار این بوده که از بهزیستی دولت محور به بهزیستی خانه محور تبدیل شویم اما در این زمینه به کمک مجلس نیاز داریم. ما نیز شرمساریم که نمی‌توانیم به اندازه کافی به معلولان و مددجویان بهزیستی کمک کنیم به دلیل اینکه با محدودیت بودجه روبه‌رو هستیم.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان افزود: افزایش کرامت مددجویان و معلولان باید در دستورکار باشد و در این زمینه گام هایی برداشته شده تا به مشکلات اشتغال و مسکن معلولان نیز رسیدگی شود.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است