لزوم توجه به مهار عوامل زمینه ساز بروز و شیوع معلولیت ها

20 تیر 1395

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: اختلالات ژنتیکی، وقوع تصادف های جاده ای و حوادث ناشی از کار منشا اصلی بروز معلولیت ها هستند که می توان با انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و نیز ایمن سازی جاده ها و وسایط نقلیه و رعایت اصول ایمنی، از شیوع بسیاری از معلولیت ها کاست.


[لزوم توجه به مهار عوامل زمینه ساز بروز و شیوع معلولیت ها]


 


محمد محمدی قیداری روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایمن سازی جاده ها و وسایط نقلیه و رعایت اصول ایمنی در کار، باعث کاهش قابل ملاحظه شیوع معلولیت های غیر ژنتیکی می شود، افزود: امیدواریم روزی فرا رسد که در نتیجه توجه و حساسیت نهادها و سازمان های مختلف در امر استاندارد سازی و رعایت اصول ایمنی، شاهد بروز معلولیت های جسمی غیر ژنتیکی نباشیم.


وی به راه اندازی کمپین آگاه سازی پیشگیری از اختلالات ژنتیک از سال گذشته در زنجان اشاره و خاطرنشان کرد: منشا 50 درصد معلولیت ها اختلال های ژنتیکی است که با مشاوره های قبل از ادواج و بارداری در این خصوص قابل پیشگیری است.


محمدی قیداری با بیان اینکه در زمان حاضر حدود 19 هزار معلول در سطح استان زنجان تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند، اظهار کرد: هم اکنون چهار هزار و 898 نفر از معلولان در این استان، مستمری ماهانه از بهزیستی دریافت می کنند.


وی تعداد سالمندان معلول شناسایی شده در استان را دوهزار و 20 نفر اعلام کرد و گفت: 292 معلول ضایع نخاعی نیز در زنجان تحت پوشش بهزیستی هستند که برای مراقبت از 272 نفر از آنان، حق پرستاری از سوی بهزیستی پرداخت می شود.


محمدی قیداری با بیان اینکه یکی از راهبردهای سازمان بهزیستی حرکت از مرکز محوری به سمت خانواده محوری است، اظهار کرد: برای این منظور طرح 'مراقبین در منزل' در زنجان نیز در حال اجرا است که طی آن 30 مراقب به 120 نفر از مددجویان خدمات مورد نیاز را ارائه می دهند.


وی به اتمام اجرای طرح CBR به منظور شناسایی معلولان در روستاهای استان زنجان اشاره کرد و افزود: هم اکنون حدود 12 هزار نفر از معلولان این استان، ساکن روستاها هستند.


CBR مخفف Community Based Rehabilitation است که در فارسی به توان بخشی مبتنی بر جامعه ترجمه شده است.


طرح توان بخشی مبتنی بر جامعه ‎در مناطق روستایی و یا محروم با هدف شناسایی افراد معلول، ارایه خدمات توان بخشی و تامین وسایل مورد نیاز افراد معلول اجرا می شود که به نهادهای ارایه دهنده خدمات دسترسی نداشته و یا از لحاظ مالی توانایی بهره مندی از خدمات آن ها را ندارند.


مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: بودجه اداره کل بهزستی این استان سال گذشته نسبت به سال 93 رشد 20 درصدی داشت که بیشترین میزان آن از محل اعتبارات کشوری بود.


وی افزود: بودجه بهزیستی زنجان از محل اعتبارات عمرانی و تملک دارایی های سرمایه ای استانی نیز سال گذشته در مقایسه با سال 93، 73 درصد افزایش پیدا کرد.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است