مشاوره‌های ژنتیک قبل از ازدواج در خراسان شمالی اجباری می‌شود

22 تیر 1395

رضا اله وردی در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی اظهار داشت: تولد نوزادان معلول در خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری بالاتر است، به‌طوری‌که باوجود رشد علمی و پزشکی در کشور متأسفانه هنوز در استان شاهد متولد شدن نوزادان معلول هستیم.


 


وی افزود: با توجه به اینکه ازدواج فامیلی به‌خصوص در مناطق روستایی استان زیاد است، توسعه و تقویت سطح آگاهی مردم برای انجام آزمایش‌های ژنتیک نیز باید ارتقاء یابد.


 


مدیرکل بهزیستی استان بابیان اینکه اغلب مردم در استان به انجام آزمایش‌های ژنتیک بی‌اعتنا هستند، گفت: برای جلوگیری از تولد فرزند معلول به‌زودی مشاوره ژنتیک در خراسان شمالی اجباری می‌شود.


 


اله وردی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۴۰ هزار فرزند معلول در کشور متولد می‌شود، تصریح کرد: با انجام آزمایش‌های ژنتیک می‌توان از تولد فرزندان معلول پیشگیری کرد.


 


وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۷۰ وظیفه به سازمان بهزیستی محول شده که٨٠ درصد وظایف محول شده به این نهاد تخصصی است.


 


مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه برای نخستین بار از سازمان بهزیستی به‌عنوان متولی سلامت اجتماعی یادشده است.


 


اله وردی اظهار کرد: در حال حاضر ۸۰ تا ۸۵ درصد از فعالیت‌های بهزیستی به بخش خصوصی واگذارشده است.


 


وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون تعداد پرسنل این اداره در بخش دولتی به ۴۰۰ نفر نمی‌رسد، افزود: در حال حاضر ۴٩٠ مرکز غیردولتی در استان راه‌اندازی شده و بیش از شش هزار و ۵٠٠ نفر در مراکز غیردولتی بهزیستی فعالیت می‌کنند.


 


این مسئول گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار نفر از مردم این استان تحت پوشش‌ حمایتی بهزیستی قرار دارند.


 


اله وردی حضور در مزار شهدا، دیدار با حجت‌الاسلام یعقوبی امام‌جمعه بجنورد و آیت‌الله مهمان‌نواز نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، بازدید از مراکز توان‌بخشی، برپایی نمایشگاه توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش و افتتاح پروژه‌های مراکز توان‌بخشی و مسکن خانواده‌های دو معلولی و چند معلولی در استان را از برنامه‌های هفته بهزیستی عنوان کرد


 


منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است