ابلاغ شیوه نامه جدید مناسب‌سازی‌ برای معلولان، ‌تا یک‌ماه آینده

20 مرداد 1395

شیوه نامه جدید مناسب‌سازی‌ شهر تهران برای معلولان تا یک‌ماه آینده به تمام زیرمجموعه‌های شهرداری ابلاغ خواهد شد.


يكشنبه گذشته اعضاي ستاد مناسب‌سازي‌ فضاهاي شهري تهران، در معاونت شهرسازي و معماري شهرداري دور هم گردآمدند تا بررسي‌هاي نهايي تطبيقي آيين‌نامه در حال تدوين را با استانداردهاي اعلام شده از سوي سازمان ملي استاندارد انجام دهند. شيوه نامه جديد، شيوه‌ نامه‌هاي موجود در ميان تمامي بخش‌هاي شهرداري تهران را يكپارچه‌سازي‌ كرده و يكي از تفاوت‌هايش با شيوه‌نامه‌هاي قبلي، مصوربودن آن است تا مجريان مناسب‌سازي با دقت بيشتري كار را پيش ببرند. به گفته اعضاي ستاد، شيوه‌نامه تدوين شده براساس واقعيت‌ها طراحي شده و حضور نمايندگاني از تشكل‌هاي مختلف معلولان به‌عنوان اعضاي ستاد، موجب شده كار با قدرت بيشتري پيش رود. شيوه‌نامه جديد تلاش دارد به جز مناسب‌سازي‌ شهر براي معلولان، ديگراقشار ناتوان و كم توان همچون سالمندان و كودكان را نيز مورد توجه قرار دهد.


تأكيد بر نحوه اجرا در شيوه‌نامه جديد


چندي پيش با حضور تيمي از مسئولان شهرداري يكي از شهرهاي ژاپن، شيوه نامه اجرايي آنها در مورد مناسب‌سازي‌ شهر مورد بررسي قرار گرفت و تطبيق آن با شيوه‌نامه‌هاي شهرداري تهران نشان داد كه هر دو به نكات مشتركي توجه كرده و تفاوتي با يكديگر ندارند و تنها نحوه اجرا، تمايز اصلي مناسب‌سازي‌ در اين دو كشور است. به گفته مجيد نادري معاون اداره كل معماري و ساختمان شهرداري، شيوه‌نامه جديد بر نحوه اجرا تأكيد بسياري كرده و به همين منظور چك‌ليست‌هايي براي اين موضوع درنظر گرفته شده است.» در تمام مناطق شهرداري نيز كارگروه‌هاي كوچكي با مسئوليت قائم‌مقام شهردار و عضويت معاونان فني و عمراني، خدمات شهري و ترافيك تشكيل شده تا مناسب‌سازي‌ با وضعيت مطلوبي به اجرا درآيد. علي‌اكبر جمالي رئيس هيأت مديره انجمن نابينايان ايران نيز مي‌گويد با وجود رويكرد مثبت شهرداري در مناسب‌سازي‌، ستادهاي مختلفي نيز با همين موضوع در ديگر ارگان‌ها تشكيل شده اما به نسبت ستادهاي موجود، پيشرفتي در اين زمينه حاصل نشده است. تشكل‌هاي معلولان نيز آمادگي دارد در نحوه اجرا، نظارت و پيگيري داشته باشد.


فرهنگسازي‌، لازمه مناسب‌سازي‌ است


شايد اگر از بسياري از شهروندان پرسيده شود موزائيك‌هاي زردرنگ نصب شده در برخي معابر كه دايره‌هاي برجسته روي آنها كار شده چيست، اطلاع دقيقي نداشته باشند. شايد خيلي‌ها توجهي نكنند جايي كه خودرويشان را پارك كرده‌اند علامت ويلچر دارد و نشان مي‌دهد محل مورد نظر براي پارك خودروي يك معلول يا جانباز درنظر گرفته شده است. حتي شايد پيمانكار شهرداري نداند هشدار‌دهنده يا همان موزائيك‌هاي برجسته زرد رنگ محل عبور نابينايان است و نبايد نيمكت پياده‌راه را درست در وسط اين مسير نصب كند. تمام اينها يعني فرهنگسازي به خوبي انجام نشده و ما اگر هم بدانيم تك‌تك اين علائم و تجهيزات به چه كار مي‌آيد، ‌توجهي به آن نمي‌كنيم. سهيلا صادق زاده، مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران در جلسه ستاد بر اين موضوع تأكيد كرد كه بايد فرهنگسازي را در دستور كارقرار داده و به خوبي در مورد آن فعاليت شود. هم‌اكنون نيز اقداماتي در اين خصوص وحتي براي آشناسازي كودكان با مفهوم مناسب‌سازي‌ و احترام به قوانين معلولان در شهر از سوي اين معاونت در حال انجام است اما قرار است فرهنگسازي و آموزش با قدرت بيشتري پيش رود تا اگر يكي ديگر از ارگان‌هاي خدماتي در شهر، براي نصب و تعمير تاسيسات، زمين را كند، دوباره و در كمترين زمان همه‌‌چيز به حالت قبل برگردد.


 


منبع : همشهری آنلاین

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است