۵۰ درصد معلولیت‌ها در کشور مادرزادی و ژنتیکی هستند

24 مرداد 1395

محمودرضا عرب ۲۰ مردادماه در نشست هم‌اندیشی معاونین مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد منطقه ۵ سازمان بهزیستی، اظهار کرد: در راستای پیشگیری از معلولیت و نظارت دقیق‌تر بر مراکز مشاوره ژنتیک، برنامه نظارت جامع بر مراکز مشاوره بهزیستی در کشور تهیه و تدوین شده است.


 


وی افزود: در دولت یازدهم در راستای پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیک شش کارگروه‌ تشکیل شد که در یکی از این کارگروه‌ها استان‌های چهارمحال و بختیاری، فارس، ایلام، خوزستان، هرمزگان و بوشهر قرار دارند.


 


عرب با اشاره به اهداف برگزاری این نشست، تصریح کرد: این کارگروه در هر نشست مباحثی را مطرح و نقاط ضعف و قوت آن را بررسی می‌کند، نشست قبلی در استان فارس بود که مشکلات حوزه اعتیاد مورد بررسی قرار گرفت و این نشست در استان چهارمحال و بختیاری با موضوع ژنتیک برگزار شده است.


 


وی خاطرنشان کرد: پزشکام ما از مراکز مشاوره‌ دارای مجوز سازمان بهزیستی بازدید می‌کنند و چک لیست‌های مربوطه بعد از بازدید به بهزیستی ارائه می‌شود.


 


عرب افزود: هدف از این بازدیدها ارتقای سطح کیفی، نظارت بر روند فعالیت مراکز مشاوره و شناسایی مشکلات این مراکز است که باید در راستای سیاست‌های دولت با نظارت دقیق بر این مراکز نقاط ضعف کاهش و نقاط قوت مراکز مشاوره ژنتیک تقویت شوند.


 


دبیر کارگروه امور توسعه و پیشگیری منطقه ۵ کشور با بیان اینکه ۵۰ درصد معلولیت‌ها در کشور مادرزادی و ژنتیکی هستند، تصریح کرد: در راستای پیشگیری از این معلولیت‌ها، اجرای طرح‌های غربالگری ژنتیک از اهمیت بالایی برخوردار است که باید در این زمینه آگاه‌سازی و اطلاع رسانی بیشتری انجام شود.


 


عرب افزود: اجرای طرح‌های غربالگری باید اجباری شود تا بتوانیم از افزایش جمعیت معلولین جلوگیری کرد.


 


وی با اشاره به هزینه‌های سنگین برای درمان معلولان، خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات به طور میانگین هر معلول سالانه ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد که زوج‌های جوان می‌توانند با انجام آزمایشات ژنتیک از به دنیا آوردن نوزادان معلول جلوگیری کنند.


 


عرب تصریح کرد: دولت در تلاش است با فعال‌سازی بخش خصوصی و پرداخت یارانه به افراد نیازمند در این زمینه خدماتی در حوزه ژنتیک به جامعه ارائه کند، مراکز مشاوره غیردولتی باید احیا و تقویت شوند، هدف عمده دولت از اجرای طرح‌های ژنتیک آگاه سازی مردم و خانواده‌ها است.


 


منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است