معاون توانبخشی بهزیستی از تغییر راهبرد این سازمان در حوزه اشتغال خبر داد

24 مرداد 1395

حسین نحوی نژاد در حاشیه بازدید از مراکز توانبخشی و آموزشی اداره کل بهزیستی استان کرمان در جمع خبرنگاران افزود: نسخه آینده حوزه توانبخشی به منظور ایجاد شغل برای افراد معلول، استخدام های دولتی نیست.


وی تاکید کرد: به منظور اشتغالزایی برای معلولان باید مربیان شغلی تربیت و کارفرمایان را ترغیب کنیم تا افراد معلول را براساس توانمندی آنها به کار گیرند.


وی گفت: ایجاد این مهارت ها و شناخت این استعدادها از رهگذر توانبخشی حرفه ای و اشتغال حمایت شده امکان پذیر است که این بحث در کشور شروع شده و ادامه خواهد یافت.


معاون توانبخشی سازمان بهزیستی به تعیین سهمیه سه درصدی استخدام در دوایر دولتی برای معلولان اشاره کرد و گفت : به دلایلی از جمله نبود مهارت های شغلی در معلولان، نداشتن مدارک تحصیلی در رده بالا و نبود هماهنگی بین محیط های کار و کارفرماها با معلولان در حال اشتغال، در سهمیه سه درصدی استخدام در دوایر دولتی توفیقی نداشته ایم.


وی کاهش استخدام های دولتی در 10 سال گذشته را یکی از دلایل محقق نشدن سهمیه سه درصدی استخدام معلولان در دوایر دولتی ذکر کرد.


نحوی نژاد افزود: در طرح اشتغال حمایت شده افرادی تحت عنوان مربی شغلی تربیت می شوند و این افراد فرآیند اشتغال معلولان را دنبال می کنند.


وی به مراحل اشتغال حمایت شده اشاره کرد و گفت: ارزیابی و راهنمایی حرفه ای بر اساس مشکلات و مسائل جسمی، روانی و اجتماعی معلولان اولین مرحله این طرح است تا فرد معلول به اشتغال برسد.


وی ایجاد مهارت های شغلی از طریق تلفیقی با سایر افراد و کارگاه های حمایت شده را مرحله دوم این طرح برشمرد و افزود: مرحله نهایی این طرح ایجاد اشتغال برای معلولان است.


معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: در مرحله ایجاد اشتغال باید با کارفرماها صحبت کرده و زمینه هایی ایجاد شود که افرادی که قبلا ارزیابی شده اند وارد محیط کاری شوند و کارفرماها با تسهیلات موجود در این زمینه از جمله حق بیمه سهم کارفرما، پرداخت جبران عدم کارایی و استفاده از وام های صندوق فرصت های شغلی، از اشتغال معلولان حمایت کنند.


وی عنوان کرد: در مرحله ضمیمه اشتغال حمایت شده نیز تطابق محیط کار و پیگیری های بعد از ایجاد اشتغال برنامه ریزی شده است.


نحوی نژاد گفت: به منظور اجرای هماهنگ طرح اشتغال حمایت شده در کشور، از کشورهای خارجی دعوت و تفاهم نامه ای منعقد شده تا با برگزاری دوره های مختلف در راستای تربیت مربیان این طرح اقدام شود و سپس این افراد آموزش دیده، مربیان دیگری را آموزش می دهند تا اشتغال و توانمندسازی معلولان را سامان دهیم.


وی بیان کرد: چهار دوره برای اعزام کارشناسان به کشورهای دیگر از جمله آلمان و سوئد نیز پیش بینی شده است.


معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: اشتغال های خرد و خانگی برای معلولان و استفاده از صنایع دستی و مشاغل خانگی کار جدیدی نیست و دو دهه بهزیستی در این زمینه فعالیت کرده است.


وی افزود: به عنوان مثال سال گذشته 20 هزار فرصت شغلی در بهزیستی ایجاد شده است اما شکاف عمیقی بین افراد جویای کار و زمینه های اشتغال وجود دارد که باید آن را پر کرد.


وی تصریح کرد: موضوع اشتغال استاد شاگردی و مشاغل خرد در بهزیستی به ویژه در توانبخشی مبتنی بر جامعه دنبال می شود.


نحوی نژاد گفت: برآورد می شود 2 تا سه برابر میانگین بیکاری در جامعه، بین معلولان است که این موضوع بین زنان معلول بیشتر است.


وی تصریح کرد: مشاغل خانگی، صنایع دستی و استاد شاگردی در قالب اشتغال حمایت شده می تواند گنجانده شود و اگر این برنامه با سرعت و جدیت پیش برود تا حد زیادی می توان مشکل بیکاری را در جامعه معلولان حل کرد.


وی گفت: قول مساعدی از ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گرفته ایم تا در قانون برنامه ششم توسعه اعتبارات و تکلیف هایی را قائل شوند تا طرح مربی شغلی به خوبی دنبال شود.


معاون توانبخشی سازمان بهزیستی امروز (شنبه) از مجموعه های توانبخشی شامل مرکز آموزشی، توانبخشی اوتیسم، بیماران مزمن روانی بهارستان، مرکز معلولان امام علی (ع) و سوله های واگذار شده برای احداث اردوگاه های تفریحی و ورزشی و کارگاه های حرفه ای بازدید کرد.


بازدید از طرح های توانمندسازانه معلولان از دیگر برنامه های سفر معاون توانبخشی سازمان بهزیستی به کرمان بود.


وی برای شرکت در آیین افتتاح کارگاه آموزشی کشوری اشتغال حمایت شده به کرمان سفر کرد.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است