کودکان با نیازهای ویژه روی صحنه تئاتر

26 مرداد 1395

این اداره کل در اولین گام این طرح، تولید و حمایت از چهار عنوان تئاتر فراگیر کودکان دارای نیازهای ویژه (نابینا، ناشنوا، کم توان جسمی و حرکتی) و کودکان خاص شامل بچه های کم بضاعت و بی بضاعت و کودکان کار را در دستور کار قرار داده است تا با همکاری مشترک با سازمان های فعال در این حوزه و تعامل بیشتر به شکلی پررنگ تر به این حوزه ورود پیدا کند.


بر اساس این گزارش طرح حمایت از تئاتر برای کودکان با نیازهای ویژه با هدف آماده سازی این گروه از کودکان برای ورود به جامعه، استفاده از فرصت های برابر آموزشی و فرهنگی و تحقق عدالت فرهنگی، استفاده از خدمات فرهنگی برای همه کودکان و نوجوانان، توجه به تعلیم و تربیت و زندگی در شرایط سخت، شناسایی و شکوفایی استعدادهای این قشر از جامعه، ایجاد اعتماد به نفس و قدرت تصمیم گیری صحیح و سوق دادن آن ها به سوی مراکز فراگیر کانون تولید می شود.


این آثار در قالب تئاتر در بخش اجرای صحنه و نیز تشکیل کارگاه های تئاتر فراگیر برنامه ریزی شده و به زودی اولین اثر از این مجموعه که در مرحله تمرین و آماده سازی است آماده اجرای عمومی می شود.


فراگیری مفهومی است که بر اساس آن کودکان دارای نیازهای ویژه در کنار سایر کودکان به فعالیت های فرهنگی هنری می پردازند.


کانون 21 مرکز خود را در سراسر کشور به مرکز فراگیر تبدیل کرده است.


 


** راهیابی دو نمایش به جشنواره تئاتر بورسا


نمایش های «نوازنده ای که ماه را می نواخت» و «رویای کفش» برای شرکت در بیست ویکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان بورسای ترکیه انتخاب شد.


پس از انتشار فراخوان این جشنواره 19 اثر نمایشی به مرکز ملی اسیتژ ایران رسید که این مرکز تمامی آثار را به دبیرخانه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بورسا ارسال کرد.


بر اساس این گزارش شورای انتخاب بیست ویکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان بورسای ترکیه پس از بررسی از میان آثار ارسال شده نمایش های نوازنده ای که ماه را می نواخت به کارگردانی حسین چراغی از تولیدات سال 1394 مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و رویای کفش به کارگردانی مرضیه اشرافیان از اصفهان را برای شرکت در این جشنواره انتخاب کرد.


برگزار کنندگان بیست ویکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان بورسای ترکیه علاوه بر میزبانی 16 گروه نمایشی منتخب از داخل و خارج از ترکیه، اجرای نمایش، کارگاه های آموزشی، سخنرانی، نشست های بحث و گفت وگو را نیز در دستور کار خود قرار داده اند.


این جشنواره با همکاری شهرداری و موسسه فرهنگ، هنر و توریست شهر بورسا و حمایت مرکز اسیتژ ترکیه از 26 مهر تا اول آبان سال جاری در شهر بورسای کشور ترکیه برگزار می شود.


 


** مازندران میزبان هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری


مازندران میزبانی هفدهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به عهده گرفت تا مدیریت اجرایی این رویداد هنری نیز به مدیرکل کانون این استان سپرده شود.


این جشنواره با حضور گروه های برگزیده نمایشی اعضای کانون سراسر کشور از استان های مختلف هفتم تا نهم مهرماه در ساری برگزار می شود.


بر این اساس رضا قمرزاده معاون فرهنگی کانون و رییس جشنواره با صدور حکمی قاسم عزیززاده گرجی مدیرکل کانون استان مازندران را به سمت مدیر اجرایی این جشنواره منصوب کرد.


قرار است در مرحله نهایی این رویداد، 11 نمایش از بین نمایش های برگزیده استان ها انتخاب و در ساری با یکدیگر به رقابت بپردازند.


برگزیدگان نهایی بخش های نمایش عروسکی صحنه ای (ویژه اعضای نوجوان)، نمایش نامه نویسی (ویژه همکاران و اعضای ارشد کانون)، عکاسی نمایشی (ویژه اعضای نوجوان) و طراحی پوستر (ویژه همکاران و اعضای ارشد کانون) در روز پایانی جشنواره معرفی خواهند شد.


دبیری این جشنواره را حسین علیجانی مدیر آفرینش های ادبی هنری کانون به عهده دارد.


 


** انتشار «غاغا غولی، غول غاغولی» برای کودکان


«غاغا غولی، غول غاغولی» به نویسندگی طاهره ایبد داستانی تخیلی است که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.


به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، این کتاب برای گروه سنی ب (6 تا 9 سال) توسط سمیه محمدی تصویرگری شده است.


«کتاب غاغا غولی، غول غاغولی» داستان غولی را بیان می کند که مدت زیادی است از چراغ جادویش بیرون آمده و در تمام این مدت برای آدمی زادها همه کاری کرده بود.


اما غول داستان سال های سال بود که آدمی زادها او را از یاد برده بودند و چون تنها مانده بود دلش می خواست به چراغ جادویش برگردد. ولی او نمی توانست به راحتی به جایش برگردد بلکه باید یک آدمی زاد پیدا می کرد تا وردش را بخواند: غاغا غولی، غول غاغولی!


غاغاغوله گارامپ گارامپ راه افتاد توی شهر تا یکی را پیدا کند که کمکش کند و در این مسیر با آدم های مختلفی مواجه می شود که وردش را بخوانند تا به چراغ جادویش برگردد اما کسی پیدا می شود تا به غاغاغوله کمک کند؟...


این کتاب در 28 صفحه با شمارگان چهار هزار نسخه و قیمت 43 هزار ریال در فروشگاه های عرضه کتاب و محصولات فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور به فروش می رسد.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است