تنها 30 درصد فضای فیزیکی مشهد مناسب معلولان است

23 شهریور 1395

هادی قیصری در نشست خبری که در سالن جلسات اداره بهزیستی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: از زمان راه‌اندازی مرکز پیشگیری طلاق که طبق ماده 16 قانون حمایت از خانواده شکل گرفت 15 درصد طلاق‌های توافقی به سازش قطعی رسیده‌اند.


 


مدیر بهزیستی مشهد با بیان اینکه هر زوج قبل از طلاق باید پنج جلسه مشاوره داشته باشند و بعد از 45 روز نتیجه مشاوره به بهزیستی اعلام می‌شود، بیان کرد: 756 زوج در خردادماه برای طلاق توافقی به مرکز پیشگیری طلاق مراجعه کردند که از این تعداد 15 درصد به سازش قطعی رسیدند.


 


وی ادامه داد: با توجه به اثرات و آسیب‌های اجتماعی طلاق، 15 درصد آمار چشمگیری نیست اما با همین عدد نیز می‌توان گفت 15 درصد توانسته‌ایم از آسیب‌ها اجتماعی و اثرات طلاق جلوگیری کنیم.


 



قیصری با اشاره به مشکلات اشتغال معلولین نیز گفت: در بحث اشتغال برای معلولین نیز طبق کمسیون 26، 12 نوع مجوز برای اشتغال معلولین در بهزیستی صادر می‌شود.


 


مدیر بهزیستی مشهد در ادامه سخنان خود یکی از مشکلات مهد کودک‌ها را چند مرجعی بودن صدور مجوزها اعلام و اضافه کرد: 450 مهد کودک شهری و روستایی در مشهد و روستاهای اطراف آن به کودکان زیر 6 سال آموزش‌های هدفمند ارائه می‌دهند.


 


وی خاطرنشان کرد: 46 مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرستی که دادگستری به بهزیستی ارجاع می‌دهد در مشهد فعال هستند.


 


نشست خبری بهزیستی


 


قیصری بابیان اینکه مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست شبیه خانواده است ادامه داد: در هر مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست حداکثر 20 کودک نگهداری می‌شود و هم‌اکنون حدود 700 کودک در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شود.


 


مدیر بهزیستی مشهد گفت: 47 هزار معلول در سامانه بهزیستی مشهد ثبت‌ شده‌اند که این تعداد 35 درصد معلولین تحت پوشش بهزیستی استان را تشکیل می‌دهد که از این تعداد 10 هزار و 26 نفر مستمری عمر دریافت می‌کنند.


 


وی با بیان اینکه قصد نداریم مراکز شبانه‌روزی برای سالمندان و معلولین را گسترش بدهیم، اظهار کرد: ما معتقدیم این افراد داری کرامت انسانی هستند و با این نگاه سعی در توسعه مراکز روزانه را داریم.


 


قیصری عنوان کرد: در حال حاضر 20 مرکز شبانه‌روزی و یک مرکز روزانه از سالمندان و بیماران روانی با هدف توان‌بخشی و آموزش به این افراد فعالیت می‌کنند.


 


مدیر بهزیستی مشهد بیان کرد: 12 مرکز روزانه برای ساماندهی بیماران روانی و 18 مرکز روزانه برای معلولین و 14 مرکز نیز برای معلولین ذهنی در مشهد فعالیت می‌کنند.


 


قیصری با بیان اینکه همه معلولان تحت پوشش باید این کارت را دریافت نمایند، ابراز کرد: دو کمیسیون پزشکی، یکی سیار برای معلولانی که نمی‌تواند به مرکز ثابت ما یعنی پالیزکاران مراجعه کنند این کارت‌ها را صادر می‌کنند.


 


مدیر بهزیستی مشهد با بیان اینکه امسال در 6 مرکز بهزیستی آماده دریافت نذورات مردم هستیم، خاطرنشان کرد: مراکز بیت‌المقدس، رسالت، 12 فروردین، بعثت، پالیزکاران و بهزیستی مرکز 6 مرکزی هستند که مردم می‌تواند گوشت‌های قربانی خود را اهدا کنند.


 


قیصری گفت: مردم سال گذشته 8 هزار و 790 کیلوگرم گوشت نذری به بهزیستی اهدا کردند که از این رقم 195 کیلو گوشت در عید قربان اهدا شد.


 


مدیر بهزیستی مشهد در رابطه با بهسازی شهر برای معلولان نیز گفت: طبق ماده 2 قانون کلیه وزارتخانه‌ها مؤسسات و ارگان‌ها باید سهولت دسترسی به امکانات عمومی و خدماتی را برای معلولان فراهم نمایند.


 


قیصری تأمین مسکن را باعث کاهش 50 الی 60 درصدی مشکل مالی معلولان عنوان و بیان کرد: بهزیستی برای خانواده‌های بالای دو معلول هزینه تأمین صد درصدی مسکن را پرداخت می‌کنند.


 


مدیر بهزیستی مشهد با بیان اینکه 85 درخواست تأمین مسکن برای خانواده‌ها بالای دو معلول داریم، افزود: 150 واحد مسکونی برای خانواده‌های بالای دو معلول ساخته‌ شده و بخشی از آن به این خانواده‌ها تحویل داد ه‌شده است و 145 واحد دیگر نیز در دست اهدا داریم.


 


قیصری اظهار کرد: برای بهسازی وسایل حمل و نقل برای معلولان مقرر شده است 15 دستگاه اتوبوس مجهز به بالابر شود تا معلولان نیز از خدمات عمومی حمل و نقل بهره‌مند شوند.


 


مدیر بهزیستی مشهد با اشاره به اینکه بخش توان پزشکی از حوزه ما خارج‌ شده بود، ادامه داد: با توجه به گرانی خدمات توان پزشکی و نیاز مددجویان مجبور به احیای دوباره این خدمات شدیم و کار گفتاردرمانی، شنوایی‌سنجی و... در مرکز پالیزکاران دوباره احیا شد.


 


وی به طرح پیشگیری از معلولیت اشاره کرد و افزود: در این طرح سعی داریم با آگاه‌سازی از معلولیت‌ها جلوگیری کنیم و با غربالگری شنوایی و نابینایی یا اجرای طرح اضطراب کودکان در جهت کاهش معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی استفاده کنیم.


 


منبع : برنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است