افتتاح 250 مركز مشاوره ژنتيك در كشور/ ايجاد 100 فرصت شغلی برای ناشنوايان

10 مهر 1395

حسين نحوی‌نژاد معاون امور توان بخشی سازمان بهزيستی كشور ، با بيان اينكه هفته پايانی سپتامبر از سوی فدراسيون ناشنوايان به عنوان هفته ناشنوايان نامگذاری شده است، اظهار داشت: در همين راستا در ايران از دوم تا نهم مهرماه به اين هفته اختصاص داده شد.


 


وی گفت: ناشنوايی يك معلوليت پنهان است كه در بين معلوليت‌های مادرزادی رتبه اول را دارد، بطوريكه 50 درصد از كم و ناشنوايان به دلايل مادرزادی دچار اين معلوليت شده اند.


 


معاون امور توانبخشی سازمان بهزيستی كشور ادامه داد: از هر 1000 تولد، 2 نوزاد ناشنوا متولد می‌شود.


 


* افتتاح 250 مركز مشاوره ژنتيك در كشور


 


نحوی‌نژاد بيان كرد: سازمان بهزيستی كشور در درجه اول خدمات پيشگيری برای بروز و شدت يافتن معلوليت ها، 250 مركز مشاوره ژنتيك را در كشور افتتاح كرد تا زوج های جوان و ربویژه خانواده هايی كه از قبل فرزند معلول داشتند به اين مراكز مراجعه و آزمايش دهند.


 


وی با بیان اينكه اميدواريم مشاوره های ژنتيك در برنامه ششم توسعه اجباری شود، ادامه داد: در صورت تصويب اعتبارات لازم در نظر گرفته شده، خانواده ها بدون دغدغه مالی می‌توانند اين آزمايشات را انجام دهند.


 


معاون امور توانبخشی سازمان بهزيستی كشور، تصريح كرد: شناخت و مداخله به هنگام دومين موضوعی است كه برای جلوگيری از ناشنوايی تأثيرگذار است.


 


* 90 درصد نوزادان، تحت غربالگری شنوايی قرار می گيرند


 


نحوی‌نژاد افزود: در گذشته تشخيص ناشنوايی در سن سه سالگی در كودكان انجام می شد و متأسفانه زمان طلایی برای تشخيص را از دست می داديم، به همين دلیل در سال‌های اخير مداخله برای نوزادان آغاز شده و در صورت بروز مشكل، مداخلات لازم از همان بدو تولد انجام می‌شود.


 


وی با بيان اينكه سال گذشته 70 درصد نوزادان تحت غربالگری شنوايی قرار گرفتند، اظهار داشت: در آزمايشات انجام شده 2 هزار و 500 كودك شناسايی و برای مداخلات به مراكز معرفی شدند.


 


معاون امور توانبخشی سازمان بهزيستی كشور، مطرح كرد: خوشبختانه اين پوشش در سال95 به بيش از90 درصد افزايش يافت.


 


*14 درصد معلولان در گروه ناشنوايان هستند


 



نحوی‌نژاد در ادامه تجهيز معلولان به وسايل كمك توانبخشی را يكی ديگر از موضوعاتی كه برای ناشنوايان مهم است، برشمرد و گفت: 14 درصد معلولان در گروه ناشنوايان هستند كه سازمان 40 درصد هزينه كمك توانبخشی برای اين افراد در نظر گرفته است.


 


وی بيان كرد: در سال 92، 7هزار و 500 ، سال گذشته 13 هزار و امسال نيز 17 هزار وسايل كمك توان بخشی ميان اين افراد توزيع شد.


 


*3 هزار كودك ناشنوا تحت آموزش قرار می‌گيرند


 


معاون امور توانبخشی سازمان بهزيستی كشور با اشاره به اينكه 65 مركز خانواده و كودك كم و ناشنوا در كشور وجود دارد كه 3 هزار كودك به همراه خانواده تحت يادگيری قرار می‌گيرند، بيان كرد: آموزش كودكان چهارمين موضوعی است كه برای ناشنوايان بسيار با اهمييت است.


 


نحوی‌نژاد افزود: از سال 87 اقدامی تحت عنوان عمل جراحی كاشت حلزون شنوايی در سازمان بهزيستی انجام شد.


 


وی تصريح كرد: با كمك سازمان بهزيستی و وزارت بهداشت 6 هزار و 200 عمل كاشت حلزون برای كم و ناشنوايان انجام شد.


 


*افتتاح 10 مركز برای اشتغالزابی ناشنوايان


 


معاون امور توانبخشی سازمان بهزيستی كشور در ادامه به گفتار درمانی و اهميت اين موضوع برای ناشنوايان اشاره و تصریح کرد: كودكانی كه كم و يا ناشنوا هستند به دليل اختلالات گفتاری، توانايی صحبت كردن ندارند، به همين دلیل سال گذشته 70 هزار گفتار درمانی انجام شد كه به مهارت كودكان برای صحبت كردن كمك كرد.


 


نحوی‌نژاد با بيان اينكه 185 هزار كم و ناشنوا تحت پوشش سازمان بهزيستی هستند كه 14 درصد از معلولان را به خود اختصاص داده اند، بيان كرد: آموزش فرآيند پنجم برای ناشنوايان به حساب می‌آيد.


 


وی افزود: موضوع نداشتن شغل مسئله بعدی اين افراد است، چرا كه آنها به دليل نداشتن زبان و ناتوانی در بيان، ارتباط خود را با محيط پيرامون از دست می‌دهند و در نتيجه بيكاری در ميان اين افراد افزايش پيدا می‌كند.


 


معاون امور توانبخشی سازمان بهزيستی كشور ادامه داد: در همين راستا 10 مركز به صورت آزمايشی افتتاح شد تا اين افراد به عنوان مربی ناشنوايان مشغول به كار شوند.


 


*ايجاد 100 فرصت شغلی برای ناشنوايان در سال 95


 


نحوی‌نژاد به خبر خوش بهزيستی برای اين افراد اشاره و مطرح كرد: با چند كارفرما جلساتی برگزار كرديم كه خوشبختانه ماحصل اين جلسات ايجاد 100 فرصت شغلی برای ناشنوايان در سال 95 بود.


 


وی با بيان اينكه دليل 25 درصد از افرادی كه دچار ناشنوايی هستند اكتسابی است، گفت: دلیل 50 درصد ژنتيك و 25 درصد ديگر كه به ناشنوايی مبتلا هستند ناشناخته باقی‌مانده است.


 


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است