ورزش نابینایان در چنبره مظلومیت و محدودیت

24 مهر 1395

سخن از مردانی بی ادعا است، مردانی که دنیایشان تیره،، اما بخت شان سفید شد. آنان با عصایی سفید به جهانیان ثابت کردند که هستند. هر یک به دلیلی، عصای سفید به دست گرفتند. یکی در اثر تصادف و بیماری، دیگری قضای الهی، آن دگر در صحنه دفاع از میهن چشمان خود را تقدیم کرد تا نور امید در دل های ایرانیان جوانه زند.


همه اکنون گردهم آمدند و تیمی را تشکیل دادند تا برای اعتلای نام ایران در عرصه ورزش بکوشند. ورزشکارانی نابینا شدند تا به بینایان با چشمان دل بگویند که معلولیت، محدودیت نیست، که محدودیت نوع نگرش انسان ها به زندگی است.


در میان آنان، مرد نخست ورزش نابینایان، اما چگونه دیدن را معنی کرد. سختی های مدیریت در عرصه ورزش نابینایان سبب شد تا او درد نابینایی اش را فراموش و دغدغه های ورزش نابینایان را با گروه خبرنگاران ایرنا واگویه کند. او گریزی به مشکلات بودجه ای ورزش نابینایان زد و خواستار آن شد تا بودجه ورزش نابینایان و معلولان مورد بازنگری قرار گیرد.


«محمدرضا مظلومی» که به همراه «جواد فلفلی» سرمربی تیم فوتبال پنج نفره نابینایان و کم بینایان ایران و «احمد شاه حسینی» بازیکن این تیم مهمان ایرنا شدند، کمبودهای زیرساختی کشور برای ورزش نابینایان و کم بینایان را مطرح کرد، از بی توجهی باشگاه های ورزشی به ورزش نابینایان گلایه کرد و خیرین را دعوت کرد تا در حوزه ورزش نابینایان سرمایه گذاری کنند.


مرد نخست ورزش نابینایان و کم بینایان از مردان و زنان الگوساز ورزشی و هنری کشور نیز گلایه ای کرد و به آنان توصیه کرد برای همراهی با ورزشکاران نابینا و کم بینا و معلول به اردوهای آماده سازی آنان سر بزنند.


«محمد رضا مظلومی» رئیس فدراسیون ورزش های نابینایان و کم بینایان گفت: در گذشته نابینایان عنصر غیرمفید جامعه تلقی می شدند و ورزش کردن برای این قشر فقط جنبه توانبخشی داشت، اما موفقیت های متمادی ورزشکاران نابینا و کسب عنوان مختلف جهانی و پارالمپیک نشان داد اندک توجه و حمایت از این قشر می تواند زمینه ساز افتخارهای بزرگی برای کشور باشد.


وی افزود: بسیاری از نابینایان علاوه بر زندگی ورزشی درخشان، زندگی اجتماعی و خانوادگی موفقی نیز دارند و واکاوی زندگی حرفه ای و شخصی نابینایان می تواند الگویی برای افراد توانمند جامعه باشد.


رئیس فدراسیون ورزش های نابینایان و کم بینایان گفت: امروز موفقیت های ورزشکاران نابینا می تواند الگوی الهام بخش برای همه احاد جامعه باشد زیرا وقتی افرادی که مشکل خاصی از نظر سلامتی ندارند، کسانی را که علی رغم داشتن مشکلات جسمی، افتخارآفرینی می کنند، می بینند، امیدشان به زندگی و انگیزه شان برای بهتر زندگی کردن بیشتر می شود.


مظلومی با بیان اینکه ورزش نابینایان با مشکلات عدیده از جمله نداشتن زیرساخت های مناسب و کمبود اعتبار روبرو است، گفت: با وجود همه این مشکلات، در حوزه استعدادیابی برنامه های گسترده ای در دست اقدام است که به زودی اجرایی می شود تا برای شرکت در رویدادهای مهم پیش رو از جمله بازی های پارآسیایی 2018 و پارالمپیک 2020 با آمادگی کامل حضور یابیم.


وی گفت: اصطلاحی در بین نابینایان رایج است که می گوید اگر نابینایان توانایی دیدن مسئولان را ندارند، مسئولان می توانند نابینایان و مشکلات آنها را ببینند.


رئیس فدراسیون ورزش های نابینایان و کم بینایان از مسئولان ورزش کشور خواست راهی برای حل مشکلات نابینایان و کم بینایان در حوزه ورزش بیابند.



مظلومی به بی توجهی باشگاه های ورزشی به ورزش نابینایان اشاره کرد و گفت: ورزش نابینایان همانند بسیاری از ورزش های دیگر با مشکل جذب حامی مالی روبرو است، اما علی رغم این مشکلات، باشگاه فولاد خوزستان از یک تیم فوتبال پنج نفره حمایت می کند.


وی افزود: بارها با مدیران باشگاه هایی چون پرسپولیس و استقلال و سایر تیم های لیگ برتری درخواست کردیم تا حامی یک تیم فوتبال نابینایان و یا یک ورزش خاص نابینایان شوند، اما این درخواست ها تاکنون بدون پاسخ مانده است.


رئیس فدراسیون ورزش های نابینایان و کم بینایان گفت: مبالغ تیم داری در ورزش های نابینایان به نسبت فوتبال و پول هایی که در این رشته هزینه می شود، بسیار ناچیز است و تیم های لیگ برتری به راحتی می توانند از در ورزش های نابینایان و کم بینایان تیم داری کنند.


مظلومی افزود: در بسیاری از کشورهای جهان باشگاه های مطرح شرایط و زمینه را برای فعالیت بیشتر نابینایان و معلولان در عرصه های ورزشی فراهم می کنند و امیدواریم روزی فرا رسید که در ایران نیز باشگاه ها برای پیشرفت ورزش نابینایان سرمایه گذاری کنند.


وی اظهار امیدواری کرد تا خیرین، سازمان ها و ارگان ها مختلف با تاسی از ارزش های ایرانی و اسلامی در جهت حمایت از ورزش نابینایان گام جدی بردارند.


رئیس فدراسیون ورزش های نابینایان و کم بینایان با اشاره به برنامه های این فدراسیون در حمایت از پشتوانه سازی برای تیم ملی فوتبال پنج نفره کشور، گفت: از سال 86 هشت استان در رشته فوتبال پنج نفره فعال شدند. اما در سال های اخیر به دلیل نداشتن امکانات مورد نیاز و زیرساخت ها اجرای طرح استعدادیابی به تعویق افتاده است.


مظلومی افزود: فدراسیون ورزش های نابینایان و کم بینایان توپ فوتبال پنج نفره را در اختیار مدارس در سطح استان ها قرار می دهد تا برنامه های استعدادیابی با هماهنگی هیات های استانی شتاب بگیرد و افراد واجد شرایط شناسایی شوند.


وی همچنین گفت: استعدادهای خوبی در فوتبال نابینایان در رده سنی جوانان وجود دارد و اردوهای خوبی برای آنان در نظر گرفته شده است. این جوانان قابلیت های خوبی دارند و می توانند آینده فوتبال پنج نفره ایران را تضمین کنند.


رئیس فدراسیون ورزش های نابینایان و کم بینایان با بیان اینکه در حال حاضر در هشت رشته ورزش مردان و چهار رشته ورزشی زنان فعال هستیم، گفت: بدنبال راه اندازی رشته بولینگ و پاراتکواندو برای مردان نابینا نیز هستیم.


مظلومی دلیل تاخیر در راه اندازی این دو رشته را نداشتن زیرساخت مناسب در کشور عنوان کرد و گفت: با اینکه بولینگ رشته ای گرانقیمت در ورزش نابینایان است، اما به دلیل آنکه در شمار رشته های پارالمپیکی و پارآسیایی است، توانایی کسب مدال را داریم و امیدواریم با راه اندازی این دو رشته بتوانیم استعدادهای خوبی پرورش دهیم.


وی با بیان اینکه در صورت فراهم شدن شرایط ، رشته بولینگ برای زنان نابینا نیز راه اندازی می شود، گفت: ما امکانات و زیرساخت های مناسب برای بسیاری از رشته ها ورزشی نابینایان و کم بینایان از جمله فوتبال پنج نفره را نداریم و این کار را برای فدراسیون و هیات های استانی سخت می کند.


رئیس فدراسیون ورزش های نابینایان و کم بینایان تصریح کرد: تهران به عنوان پایتخت یک زمین چمن مناسب برای فوتبال پنج نفره ندارد و برای برگزاری هر دوره رقابت یا اردوهای آماده سازی باید 80 متر دیواره نصب و جمع آوری شود. این شرایط برای دیگر شهرهای به مراتب سخت تر است و این موضوع کار در حوزه ورزش نابینایان و کم بینایان را سخت تر می کند.



مظلومی اعتبارات ورزش نابینایان و کم بینایان را ناکافی و غیرکارشناسی عنوان کرد، گفت: فدراسیون ورزش ها نابینایان و کم بینایان متولی هشت رشته ورزشی هست، فدراسیون هایی چون جودو، دوومیدانی، شنا و دوچرخه سواری اعتباری برای یک رشته ورزشی می گیرند و ما نیز به عنوان یک فدراسیون، اما با هشت رشته، به همان میزان اعتبار می گیریم.


وی افزود: برای آماده سازی هر رشته المپیکی باید تعداد قابل توجهی اردوی آماده سازی برگزار شود و ما با توجه به تحت پوشش قرار گرفتن هشت رشته، هشت برابر بیشتر باید اردو برگزار کنیم، در حالی که بودجه ما به اندازه یک فدراسیون تک رشته ای است و این در روند اجرا مشکلات متعددی برای ما ایجاد می کند.


رئیس فدراسیون ورزش های نابینایان و کم بینایان گفت: درست که جمعیت ورزشکاران ما کمتر است، اما برای برگزاری اردوهای تدارکاتی، شرکت در رقابت ها و به کارگیری مربیان بادانش باید همان هزینه های یک فدراسیون تک رشته ای را برای هر یک از رشته های خود متقبل شویم تا بتوانیم در بعد قهرمانی موفق شویم.


مظلومی از مسئولان ارشد ورزش کشور خواست تا اعتبار ورزش های نابینایان را کارشناسی کنند و با نگرش کارشناسی شده، اعتبار لازم را به ورزش معلولان و نابینایان اختصاص دهند.


مسئول ورزش های نابینایان کشور گلایه ای هم از مردان و زنان الگوساز ورزش و هنر کشور کرد و گفت: در همه دنیا ورزشکاران و هنرمندان مطرح به اردوهای آماده سازی ورزشکاران معلول و نابینا سرکشی می کنند، اما متاسفانه در ایران کمتر این اتفاق می افتد.


وی گفت: در کشوری چون برزیل که جایگاه برجسته ای در فوتبال دارد، بازیکنان مطرح و صاحب نام به اردوی تیم ملی فوتبال نابینایان یا تیم های باشگاهی این رشته سرکشی می کند و ضمن گذراندن یک یا چند روز با این ورزشکاران، تجربیات خود را در قالب آموزش غیررسمی در اختیار آنان قرار می دهد.


مظلومی در بخش دیگری از این گفت و گوی مبسوط به موضوع یکسان سازی پاداش قهرمانان المپیکی و پارالمپیکی در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: علی رغم یکسان سازی در پاداش های قهرمانان المپیکی و پارالمپیکی، در بخش صندوق حمایت از ورزشکاران و پیشکسوتان ورزشی هنوز امکانات یکسان توزیع نمی شود و ضرورت دارد تا موضوع کارشناسی شود.


رئیس فدراسیون ورزش های نابینایان و کم بینایان ابراز امیدواری کرد نگرش متفاوتی که صندوق حمایت از ورزشکاران و پیشکسوتان به ورزشکاران توانمند و معلول دارد، برداشته شود و همه باور کنند که قهرمانان معلول و نابینا نیز قهرمانان این کشور هستند و مانند ورزشکاران توانمند زحمت می کشند.


وی در خصوص ادامه همکاری با جواد فلفلی سرمربی تیم فوتبال پنج نفره گفت: باید از کادر فنی موفق حمایت شود تا بتواند از تجربیات کسب شده برای موفقیت های آتی استفاده کند.


این مسئول ورزشی ادامه داد: نگاه کادر فنی تیم فوتبال پنج نفره پس از حضور در پارالمپیک آزمایشی برزیل در روند آماده سازی تیم تغییر کرد و شاید یکی از دلایل موفقیت در مسابقات پارالمپیک ریو همین تغییر دیدگاه کادر فنی بود.


مظلومی ادامه داد: به دلیل اعتبارات محدود فدراسیون ورزش های نابینایان و کم بینایان، نمی توانیم با کادر فنی قرارداد یک ساله یا چند ساله امضا کنیم، اما در آستانه مسابقات بین المللی با کادر فنی قرارداد امضا می شود.


وی در خصوص چگونگی پرداخت اعتبار به فدراسیون های جانبازان و معلولین و نابینایان گفت: هیچ تبعیضی در توزیع اعتبارات به این فدراسیون ها وجود ندارد، اما باید توجه داشت که شرایط ورزش نابینایان نسبت به معلولین متفاوت تر است، به عنوان نمونه جودوکار نابینا باید عملکردی چون افراد سالم داشته باشد و یا پرتاب گر نابینا باید به اندازه پرتابگر توانمند و بینا پرتاب کند و این کار نابینایان را سخت تر می کند.


رئیس فدراسیون ورزش های نابینایان و کم بینایان افزود: یک نابینا برای حضور در برخی رشته های ورزشی از جمله دوومیدانی نیاز به یک همراه دارد که باید همپای نابینا بدود. این مساله هزینه بر بوده و نیازمند امکانات خاص است.


«جواد فلفلی» سرمربی تیم فوتبال پنج نفره ایران که شاگردان در بازی های پارالمپیک 2016 ریو با یک نشان نقره به کشور بازگشتند، گفت: باشگاه ها در بسیاری از کشورهای جهان برای اخذ مجوز فعالیت، می بایست از یک تیم ورزشی معلولان و یا نابینایان حمایت کنند.


وی افزود: تیم داری در ورزش معلولان و نابینایان هزینه زیادی نمی خواهد و باشگاه ها می توانند با تیم داری در این حوزه بخشی از مشکلات ورزش معلولان و نابینایان را مرتفع کنند.


سرمربی تیم فوتبال پنج نفره گفت: با توجه به نبود امکانات مناسب برای برگزاری رقابت های لیگ باشگاهی فوتبال پنج نفره در کشور، این رقابت ها به صورت متمرکز برگزار می شود.


وی در خصوص برنامه های تیم فوتبال پنج نفره گفت: تا بازی های آسیایی 2017 اندونزی فرصت کافی در اختیار است و در صورت موافقت فدراسیون ورزش های نابینایان و کم بینایان برای ادامه همکاری و فراهم شدن شرایط برگزاری اردوها، روند آماده سازی تیم را آغاز خواهیم کرد.


«احمد شاه حسینی» بازیکن تیم فوتبال پنج نفره ایران نیز دراین نشست گفت: فوتبال پنج نفره ایران سابقه کمتر از 10 سال در ایران دارد و دراین مدت توانست در آخرین دوره بازی های پارالمپیک، به مقام دوم برسد.


وی افزود: نایب قهرمانی ایران در این دوره از رقابت ها به اندازه قهرمانی برزیل به عنوان تیمی که خیلی بیشتر از 20 سال در این رشته فعالیت می کند و بیش از شش دوره در بازی های پارالمپیک حضور دارد، ارزش دارد.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است