نظارتی بر اعمال سهمیه استخدام معلولان صورت می‌گیرد؟

24 مهر 1395

نابينا، عصاي سفيد، معلوليت و واژگاني از اين قبيل اولين چيزي را که به ذهن خيلي ها متبادر مي کند محدوديت است ولي نه براي نابينايي که گام به گام پله هاي ترقي را پشت سر گذاشته است بلکه کساني که از سر ناآگاهي اوج گيري معلولان و نابيناياني را که تا قله هاي رفيع موفقيت طي مسير کرده اند، ناديده مي گيرند.


عصاي سفيدش نشان از نابينايي دارد ولي در يک کلام مي گويد: چاره اي جز اميد نداريم. اميد به آينده، اميد به خدا و روزهاي بهتري که مسوولان و مردم با نگاهي عميق تر به معلوليت بنگرند. اميد دارد روزي فرا برسد تا معلوليت محدوديت تلقي نشود و اين قشر از جامعه نيز بتوانند به تمام آن چه لياقتش را دارند دست يابند.


 


به طور اتفاقی متوجه جلسه انجمن نابینایان استان کرمان شدم و علی رغم برنامه های فشرده، خودم را به این جلسه رساندم.


دوستان روشندل استقبال خوبی داشتند و از آنها خواستم دغدغه ها و مشکلاتشان را بیان کنند و آنها بدون تعارف دغدغه هایشان را مطرح کردند.


 


اشتغال دغدغه جدی بچه های نابینا


 


"افسانه عرب آبادی" یکی از اعضای انجمن آغازکننده بحث است و می گوید: یکی از مشکلات بچه های نابینا اشتغال است و در حالی که معلولان سه درصد سهمیه استخدام دارند، به نظر من این سه درصد اعمال نمی شود یا شاید همه نهادها آن را اعمال نمی کنند.


 


وی افزود: این معضل بزرگی است، زیرا اکثر بچه های نابینا و معلول، تحصیل کرده هستند و بیکاری برای آنها مشکل است.


 



عرب آبادی در ادامه با اشاره به نگاه اجتماع به معلولان اظهار کرد: باید در زمینه درک مردم از معلولان فرهنگسازی شود، زیرا مردم فکر می کنند هر کس معلول است، ناتوان است و وقتی می گوییم یک فرد معلول تحصیلکرده، ازدواج کرده و یک خانواده را اداره می کند، تعجب می کنند!


 


وی با بیان اینکه مشکل این است که تبلیغات و رسانه فقط 23 مهر به فکر نابینایان می افتند، گفت: یکی از دلایلی که نهادها سهمیه استخدام معلولان را اعمال نمی کنند، ناشی از نگاهشان نسبت به معلولان است که فکر می کنند این افراد نمی توانند از وظیفه شان بربیایند.


 


لزوم فرهنگسازی برای جامعه نسبت به معلولان


 



"اسماء حرجندی" یکی دیگر از اعضای انجمن نابینایان استان کرمان نیز با تاکید بر لزوم فرهنگسازی برای جامعه نسبت به معلولان و تولید برنامه هایی در این زمینه اظهار کرد: رسانه شامل گستره زیادی است و اکنون نیز ظرفیت فضای مجازی، سایت ها و ... را داریم که باید از این ظرفیت برای رسیدن به اهداف استفاده شود.


 


وی تصریح کرد: در پذیرش دانشگاه ها اصلا هیچ سهمیه ای برای معلولان قائل نیستند و ما باید برای حضور در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، مانند افراد عادی در آزمون شرکت و رقابت کنیم.


 


نکته مشترک در صحبت های چند نفر از این دوستان روشندل این بود: منشی هایی که در زمان کنکور برای ما گذاشته می شود، گاهی حتی روخوانی فارسی را درست نمی دانند و کسانی که این افراد را انتخاب می کنند به این فکر نمی کنند که این آزمون زبان انگلیسی، عربی و ... دارد.


 


"الهه علی سنجی" عضو دیگر انجمن نابینایان استان کرمان است که می گوید: به مناسب سازی مکان های عمومی برای معلولان توجه نشده و به عنوان مثال ما برای استفاده از اتوبوس های حمل و نقل عمومی نگران جا ماندن از ایستگاه مورد نظر هستیم.


 


وی افزود: مساله دیگر این است که در ترمینال شهر کرمان باید مسافت خیلی زیادی را برای رسیدن به اتوبوس ها طی کنیم که در این مسیر نیز پله های زیادی وجود دارد که با وجود این مشکلات، اجازه ورود به آژانس های معتبر برای رساندن ما کنار اتوبوس ها را نمی دهند.


 


"رمضان جهانداری" عضو هیات مدیره انجمن و مشاور دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این نشست گفت: قانون جامع معلولان سال 83 مصوب و ابلاغ شده و باید سازمان بهزیستی و دیگر متولیان، یک تیم داشته باشند تا بر ساخت و سازها و مکان های عمومی تازه تاسیس نظارت کنند که مناسب سازی برای معلولان رعایت شود. در معابر موزائیک برجسته برای نابینایان گذاشته نشده و پله های زیاد، مشکل دیگر هستند.


 


وی افزود: مشکل اصلی بچه های نابینا اشتغال است و تعداد زیادی از بچه ها به شرایط سنی و تحصیلی مناسب اشتغال رسیده اند. البته اشتغال معضل اجتماعی است که در افراد عادی این وضعیت به طور ملموس تر خود را نشان می دهد.


 


جهانداری با اشاره به اینکه مشکل، قوانینی است که از لحاظ اجرایی ضمانت های لازم را ندارد، تصریح کرد: در سال 83 قانون 16 ماده ای تصویب شد و در استخدام سهمیه سه درصدی برای معلولان مشخص شد و اینه برای اخذ پروانه ساختمان و عوارض نوسازی باید تخفیفاتی به این افراد داده شود که تا این لحظه آنگونه که باشد، اجرا نشده و اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته، کاملا سلیقه ای عمل شده است.


 


نظارتی بر اعمال سهمیه استخدام معلولان صورت نمی گیرد


 


وی با بیان اینکه نظارتی بر اعمال سهمیه استخدام معلولان صورت نمی گیرد، گفت: قانون در حمایت از این افراد است و در حالی که در شعار و سخنرانی ها صحبت های زیادی را می شنویم، اما زمان اجرا ده ها بهانه آورده می شود.


 


عضو هیئت مدیره انجمن نابینایان استان کرمان اظهار کرد: انجمن تلاش کرده حداقل در چند سال اخیر محور کارش را اشتغال قرار بدهد و در چند رشته هزینه و وقت گذاشته و برنامه ریزی کرده است.


 


وی افزود: به دلیل اینکه ساز و کارهای مناسب از جمله فضای فیزیکی را نداریم، مشکلاتی وجود دارد اما با استعدادسنجی، دسته بندی هایی صورت گرفته، در حدی که شرکتی را برای بسته بندی مواد غذایی و تهیه سوغاتی به ثبت رسانده ایم.


 


جهانداری ادامه داد: به دلیل نداشتن مکان مناسب، این کار راکد مانده و همچنان پیگیر گرفتن جایی برای آغاز فعالیت هستیم.


 


وی گفت: در راستای اصل 44 و واگذاری امور به بخش خصوصی، انجمن پذیرفته که همه فعالیت های مرکز نابینایان بهزیستی را با هزینه کمتر انجام دهد و در قبال آن بهزیستی مکانی را در اختیار ما بگذارد و با گذشت چند ماه از از زمان انعقاد قرارداد، هنوز این مکان به ما تحویل داده نشده است.


 


جهانداری بیان کرد: واگذاری به بخش خصوصی صرفا واگذاری مسوولیت بوده بی هیچ امکانات و ارائه تجهیزات. در حالی که وسائل در انبار خوابیده و تحویل ما نشده است.


 


وی افزود: انجمن یک فعالیت در زمینه بازاریابی بچه ها را مشغول کرده ایم و به هر شکلی که در توان است تلاش می کنیم، اما ابزار مناسب، سرمایه لازم، فضا و جای مناسب نداریم، کار به بن بست کشیده می شود و نمی توانیم بهره کامل را ببریم.


 


وی در ادامه با اشاره به فعالیت های مختلف انجمن نابینایان استان کرمان گفت: در زمینه رفاهی توزیع سبدهای کالا، اردوهای درون و بیرون استانی برای اعضای انجمن صورت می گیرد و کسانی را که امکان بازیابی درصدی از بینایی داشته اند، برای درمان اعزام کرده ایم.


 


جهانداری تصریح کرد: انجمن به هیچ سازمان و مرکزی وابسته نیست و تنها درآمد ما کمک های مردمی و خیران است و آماده دریافت کمک خیران و علاقمندان هستیم که می توانند برای رفاه، درمان، جهیزیه و ... به بچه ها کمک کنند.


 


وی بیان کرد: کلاس های آموزشی، مهارت آموزی، سفال، کار روی مس، نقاشی، مرواریدبافی و قلاب بافی را در راستای توانمندسازی بچه ها و بالا بردن مهارت آنها در انجمن برگزار کرده ایم.


 


مشاور دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: در حوزه اجتماعی فرهنگی برگزاری مراسم ها، شرکت در نمایشگاه های برگزار شده در سطح شهر و استان، معرفی بچه ها و توانمندی هایشان، ارتباط با نهادها و سازمان ها برای جذب زمینه های همکاری انجام شده است.


 


وی افزود: گروه سرود انجمن سال ها فعال است که استقلال اجتماعی و اقتصادی برای بچه ها ایجاد و زمینه معرفی آن ها را فراهم کرده است.


 


جهانداری با اشاره به اینکه جا و مکان یکی از معضلات انجمن است، تصریح کرد: احداث یک مجموعه شامل کلاس ها، کارگاه های آموزشی، ساختمان اداری، سالن اجتماعات و ... برای انجمن از سال 90 کلنگ زنی شده و 2 هزار متر زیربنا دارد.


 


وی با اشاره به اینکه مجموعه دارای چهار فاز است، بیان کرد: تاکنون 2 میلیارد ریال هزینه شده و فاز یک آن شامل بخش اداری و کلاس ها حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر بحث مکان برای بچه ها حل شود، بسیاری از مشکلات حل می شود و می توانیم راحت آن ها را آموزش بدهیم.


 


پوشش بیمه سرمایه عمر نابینایان زیر 15 سال


 


عباسعلی ستاری، مدیرعامل انجمن نابینایان استان کرمان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: یک هزار و 400 نفر عضو انجمن هستند که حدود 400 نفر از این تعداد در شهر کرمان زندگی می کنند.


 


وی با اشاره به اینکه انجمن نابینایان استان از سال 73 فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: خدمات آموزشی، درمانی، کمک های مالی موردی به دانشجویان و ... به بچه های نابینا در شهرستان ها ارائه می شود.


 


ستاری تصریح کرد: تاکنون بیش از 100 فقره وام از محل امتیاز کمک های خیران به انجمن به بچه های نابینا اعطا کرده ایم.


 


وی در ادامه بیان کرد: پوشش بیمه سرمایه عمر نابینایان زیر 15 سال برای ایجاد امنیت روانی و اقتصادی در آینده، ساخت مجموعه فرهنگی، آموزشی و رفاهی انجمن و ... از جمله برنامه های در دست اقدام انجمن نابینایان استان کرمان است.


 


عطارپور، یکی دیگر از اعضای انجمن نابینایان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بچه های نابینا برای دریافت یک نامه از بهزیستی باید به سه مرکز مراجعه کنند و برای گرفتن خدمات مشکل داریم.


 


وی افزود: تغییرات ایجاد شده که بهزیستی در راستای کوچک سازی بخش های مختلف و واگذاری کار به مراکز خصوصی انجام داده، بدون بستر لازم صورت گرفته و شرایطی که باید در فراهم کردن حداقل ها، رعایت نشده است.


 


عطارپور تصریح کرد: کارشناسی که به مسائل نابینایان آشنا باشد، وجود ندارد و نمی توانند خط بریل بخوانند و بچه های نابینا در این زمینه ها با مشکل مواجه هستند.


 


در بهزیستی استان کرمان هیچ کاری در راستای نابینازدایی انجام نشده است


 


دکتر عباس صادق زاده، مدیرکل بهزیستی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا درباره اقدامات صورت گرفته برای نابینایان گفت: به دلیل حقوق بچه ها و وظیفه، باید یکسری اقدامات انجام دهیم و از زمانی که بنده در بهزیستی فعالیت خودم را آغاز کردم، اقداماتی صورت گرفته که در هیچ دوره ای انجام نشده است.


 


وی افزود: من در جلسه انجمن نابینایان به صراحت اعلام کردم آمادگی داریم تمام فعالیت های مربوط به نابینایان را به انجمن واگذار و از آنها حمایت کنیم که خودشان تمام سرویس های لازم را به نابینایان بدهند.


 


صادق زاده تصریح کرد: اعلام کردیم آموزش مورد نیاز بچه ها را با کیفیت بهتر می توانید انجام بدهید به شرط اینکه خودتان وارد کار بشوید و در این راستا بخشی از ساختمان بهزیستی شهرستان را در اختیار شما می گذاریم که تبدیل به مرکز آموزش، تحرک، جهت یابی و مهارت های زندگی، بریل و اپراتوری بشود و در قبال انجام این کارها از من یارانه بخواهید که در این صورت هم شغل است و درآمد دارد اما از آن روز پیگیری از سوی انجمن نشده است.


 


وی بیان کرد: در بهزیستی استان کرمان هیچ کاری در راستای اشتغال زایی انجام نشده و هر استخدامی که بوده، پیگیری سهمیه معلولان بوده ایم و با چنگ و دندان و پیگیری بسیار موفق به استخدام دو نفر از بچه های نابینا در آموزش و پرورش شدیم.


 


مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: جهاد کشاورزی نیز استخدامی دارد که پیگیر سهمیه سه درصد هستیم تا به تناسب بتوانیم از نابینایان استفاده کنیم.


 


وی افزود: بیشترین کار زیربنایی را برای نابینایان انجام داده ام و اعلام کردیم که خدمت آموزشی در اختیار می گذارم، که تولید کنند و بفروشند.


 


صادق زاده تصریح کرد: از نظر قانونی یک فرد نابینا باید در جامعه مانند افراد عادی زندگی کند و نباید آنها را در یک مرکز ایزوله کنیم. باید به عنوان شهروند زندگی کنند و در عین حال برای مناسب سازی و مسائل دیگر تاکید کرده ام که انجمن خوابگاه بزند و از من یارانه بخواهند.


 


وی بیان کرد: بهزیستی استان به دو نفر از بچه های نابینای استان کرمان که عضو تیم فوتبال پنج نفره بوده و نائب قهرمان شده بودند، نفری 10 سکه، یک واحد مسکونی اعطا و برای هر کدام شغل تعریف کرده است.


 


حق بچه های نابینا است که از ما مطالبه کنند


 


مدیرکل بهزیستی استان کرمان تاکید کرد: حق بچه های نابینا است که از ما مطالبه کنند، می پذیریم و شهامت داریم اشتباهاتمان را بپذیریم. اما واقعیت این است که بیش از حقوق قانونی، کار برای آنها انجام داده ایم.


 


وی با بیان اینکه پیگیر مناسب سازی برای نابینایان هستیم و این کار دارد انجام می شود، افزود: باید نابینایان مطالبات را خودشان پیگیری و کمک کنند و ما نیز حمایت می کنیم.


 


شماره حساب 0105805607007 سیبا ملی آماده جذب کمک های مردمی به انجمن نابینایان استان کرمان است


 


منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است