ندیدن، فرصتی برای دیده شدن

25 مهر 1395

اما در میان این همه نیاز، دیدن از سایر نیازها ضروری تر بوده و هر انسان به 2 چشم نیاز دارد تا با آنها همه جا را ببیند و از زیبایی های خالق هستی لذت ببرد.


اما هستند افرادی که از همان ابتدای زندگی تمام زیبایی های دنیا را تاریک می بینند و تمام لذت های دنیایی در یک تصویر سیاه برایشان خلاصه شده است.


15 اکتبر و 24 مهرماه روزی به نام عصای سفید و نابینایان نام گرفته که نه آبی آسمان، نه طبیعت سبز و زیبا و نه جنگل و دشت را می بینند و آن را در تاریکی تجسم می کنند.


روزی برای کسانی که با کوله باری از مشکلات از اشتغال گرفته تا ازدواج مواجه هستند و برخی مواقع نیز بخاطر ندیده شدن در جامعه گاهی به انزوا می روند.


اما در این میان هستند افرادی که با اراده ای که دارند معلولیت را فرصتی برای دیده شدن در جامعه و پیشرفت و ترقی می دانند.



فرامرز الفتی یکی از این معلولان است که مادرزادی نیمه بینا بدنیا آمده و بجای منزوی شدن با اراده ای که داشته تحصیلش را ادامه داده و اکنون با مدرک کارشناسی ارشد علوم اجتماعی کارمند رسمی یکی از ادارات دولتی استان ایلام است.


متولد سال 56 است و سومین فرزند خانواده، تمام هشت خواهر و برادر دیگرش سالم هستند ولی او مادرزادی نیمه بینا بدنیا آمده است.


او می گوید: در دوران کودکی خیلی پر جنب و جوش بودم و بخاطر همین، نیمه بینایی ام مانع حضور و محدودیتم با دوستان و اعضا خانواده ام نشده بود ولی به علت عدم کافی آگاهی خانواده که گمان می کردند بخاطر معلولیتم امکان تحصیل برایم فراهم نیست تا 11 سالگی به مدرسه نرفتم.


سال 67 بود که به مدرسه عادی رفتم چون ایلام در آن دوران فاقد مدرسه استثنایی بود، بعد از پایان دوره راهنمایی به همراه تعدادی از دوستانم که همگی نیمه نابینا بودیم برای ادامه تحصیلم به تهران رفتم و در همانجا تا مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی تحصیلم را ادامه دادم.


الفتی گفت: بعد از اینکه فارغ التحصیل شدم در استخدامی استانداری با استفاده از سهمیه سه درصدی که باید به معلولان اختصاص یابد در آزمون پذیرفته شدم و اکنون نیز کارشناس دفتر امور روستایی حوزه عمرانی استانداری ایلام هستم.


وی گفت: در کنار تحصیل به ورزش دو و میدانی و جودو نیز پرداخته ام و صاحب چند عنوان قهرمانی در سطح کشور شده ام.


وی که رئیس انجمن نابینایان استان ایلام و مسئول هیات ورزش های نابینایان ایلام است، می گوید: اگرچه فضای جامعه برای پذیرش معلولان از جمله نابینایان در سال های اخیر بهتر شده ولی بازهم برخی مواقع برخوردها، دیدگاه نامناسب برخی افراد و عدم حمایت کافی از سوی ادارات موجب گوشه گیری این افراد می شود.


وی اضافه کرد: از طرفی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان هنوز بطور کامل در کشور اجرایی نشده که در صورت تحقق کامل آن تحول گسترده ای در زمینه اشتغال، مناسب سازی فضاهای عمومی ، مسکن و درمان معلولان از جمل نابینایان بوجود خواهد آمد.


وی در خصوص فعالیت انجمن حمایت از نابینایان توضیح داد: این انجمن سال 75 تاسیس شده که از سال 85 مسئولیت آنرا به عهده گرفته ام ولی به علت محدودیت های اعتباری امکان ارایه خدمات گسترده به اعضا وجود ندارد.


الفتی که مسئولیت هیات ورزش های نابینایان را بر عهده دارد، تعداد کل نابینایان استان را نزدیک به یک هزار و 700 نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد 120 نفر در هیات ورزش های نابینایان عضویت داشته و در رشته های دو و میدانی، شطرنج، جودو و پاورلیفتینگ فعالیت می کنند.


وی با گلایه از عدم حمایت تربیت بدنی برای اختصاص سالن به این هیات گفت: علاوه بر این اعتبار مورد نیاز نیز به این هیات اختصاص نمی یابد تا برنامه های ورزشی گسترده را برای اعضا اجرا کند.


وی خواستار حمایت بیشتر مسئولان و دستگاه های ذیربط برای ارایه خدمات به نابینایان و رفع مشکلات آنها شد تا فرصتی برای این افراد فراهم شود تا بیشتر در جامعه حضور یابند و مطرح شوند.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است