خودباوری اولین قدم در اشتغال معلولان

11 شهریور 1394



عضو شورای عالی راهبردی سازمان بهزیستی با بیان اینکه مجتمع «رعد» پرچمدار خودباوری افراد دارای معلولیت در کشور است گفت: دولت باید بسترهایی لازم را برای خودباوری، توانمندسازی و اشتغال افراد ناتوان فراهم کند.


 


به گزارش ستاد خبری «جشنواره خودباوری» دکتر محمد کمالی اظهار کرد: شاید خودباوری افراد غیرمعلول یک مسیر عادی را طی  کند اما این مسیر برای افرادی دارای ناتوانی، اهمیت دوچندان می یابد. درست مثل ورزش که شاید برای سلامت توصیه می شود اما همین مقوله برای افراد دارای معلولیت یک واجب عینی است؛ چرا که اگر آن را انجام ندهند دچار مشکلات جسمی و روحی بعضا جبران ناپذیر خواهند شد.


 


وی افزود: وقتی یک فرد، بخشی از توانایی های خود را از دست  می دهد، باید بتواند باقی مانده  توانمندی ها و ظرفیت های خود را از بالقوه به بالفعل برساند که این مساله مستلزم خودباوری است.


 


معاون اسبق سازمان بهزیستی با بیان  اینکه تجربه کشورهایی که در زمینه خدمات رسانی به معلولان، موفق عمل  کرده اند ثابت کرده، موتور محرکه افراد دارای  معلولیت، خودباوری است، تصریح  کرد: وقتی افراد معلول از توانمندیهای خود آگاه می شوند زمینه های  اشتغال آنها فراهم می شود. بدین ترتیب شخصی که می پذیرد دچار مشکلات حرکتی، بینایی، شنوایی و اختلالات دیگر است، تمام حواس خود را معطوف به ظرفیت سازی می کند. در این صورت دستها جای پاهای نداشته را پر  می  کنند، بینایی جای شنوایی را می گیرد یا شنوایی و لامسه می توانند جای بینایی را پر کنند.


 


کمالی بر ضرورت  بسترسازی برای افراد دارای معلولیت توسط  دولت  اشاره و تاکید کرد: وزارتخانه ها، ارگانها، سازمانها و دستگاههای متولی باید از پذیرش افراد دارای معلولیت استقبال  کنند که متاسفانه در گذشته چنین دیدگاهی کمتر وجود داشته است.


 


وی در این خصوص به  عدم پذیرش معلولان در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش دولت قبل اشاره و خاطرنشان  کرد: وزیر آموزش و پرورش دولت  قبل به بهانه های متعدد از پذیرش معلولان خودداری  کرد. چنین نگاهی نباید مجددا دنبال شود. لذا قوانین و نظارتها در این خصوص باید تسهیل کننده باشند.


 


عضو شورای عالی راهبردی سازمان بهزیستی با اشاره به نرخ جهانی بیکاری معلولان که معادل دو برابر  بیکاری جوامع است اشاره و خاطرنشان کرد: این نرخ بیکاری با توجه به نبود بسترهای مناسب توانمندسازی و توانبخشی  افراد دارای معلولیت در ایران حتی می تواند بیش از  میانگین جهانی باشد.


 


کمالی درخصوص عملکرد 31 ساله مجتمع آموزشی نیکوکاری «رعد» یادآور شد: مجتمع رعد در زمینه  خودباوری و آموزش افراد دارای معلولیت عملکرد افتخارآمیزی داشته و در این زمینه پرچمدار بوده  است. اما این عملکرد عمدتا در حوزه آموزش بوده که خوشبختانه طی یکی دو سال  اخیر  با تغییر  نگرشی که  ایجاد شده رعد در بحث اشتغال هم ورود پیدا کرده که می توان به برگزاری همایش «کارآفرینی اجتماعی» و جشنواره «خودباوری» توسط این مجتمع اشاره کرد.


 


دومین «جشنواره ملی خودباوری» با هدف بررسی مسائل کارآفرینی و اشتغال افراد دارای معلولیت طی روزهای 18 و 19 شهریورماه از سوی مجتمع آموزشی - نیکوکاری «رعد» برگزار می شود. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت آخرین اخبار مربوط به این جشنواره می توانند به وب سایت مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد به نشانی  www.raad-charity.org مراجعه کنند.


 


انتهای پیام


نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است