بخش بیمه ها ومنابع پایدار حوزه سلامت در برنامه ششم توسعه مبهم است

7 اسفند 1394

دکتر سید حسن هاشمی در همایش «تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اولین برنامه اقتصاد مقامتی ۹۵ تا ۹۹ که عصر دیروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: نمی توان گفت که برنامه ششم توسعه تمام ایده آل ها و خواسته های ما را پوشش می دهد زیرا دستگاه های اجرایی کشور، مطالباتی دارند و برخی اوقات، بر خلاف سازمان مدیریت و برنامه ریزی که کل کشور را در نظر می گیرد، ممکن است جزیره ای عمل کنند.


 


دکتر هاشمی تصریح کرد: مهم نیست که بیمه زیر نظر کدام سازمان است بلکه تجمیع منابع، اهمیت بسیار زیادی دارد و منابع در اختیار نیز باید در قالب صندوقی هزینه شود که کلید آن دست وزارت بهداشت باشد که این موضوع در برنامه ششم توسعه، تعیین تکلیف نشده است.


 


وزیر بهداشت گفت: منابعی که دولت تخصیص می دهد قرار نیست دست بیمه ها باشد اما بیمه به عنوان یک صنعت باید درآمد ایجاد کند.


 


دکتر هاشمی ضمن تاکید بر لزوم بازنگری در منابع بیمه ها، اظهار داشت: منابع عمومی نیز هنوز تجمیع نشده و به صورت پراکنده وجود دارد که این نیز یکی از اشکالاتی است که باید برطرف شود.


 


وزیر بهداشت همچنین با اشاره به پایدار نبودن منابع در برنامه ششم توسعه، خاطر نشان کرد: سلامت مردم، همچنان با اما و اگر همراه است در حالی که ساز و کار آن باید به نحوی باشد که فرد متولی این دستگاه، به جای دغدغه تامین منابع اعم از بیمه و بودجه عمومی که باید به کمک مردم کم درآمد بیاید، باید به دنبال سیاستگذاری و نظارت باشد.


 


دکتر هاشمی تاکید کرد: یکی از بهترین برنامه ها دستگاه های اجرایی که با جزییات ارائه شده، توسط وزارت بهداشت و شرکای آن یعنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با کمک همکاران ما در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نوشته شده است.


 


در صورت عدم تامین منابع، بیمه برای نظام سلامت بجای درمان، بیشتر شبیه به یک بیماری است


 


وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تصور می کنم بیمه ها هم در موضوع تامین منابع با ما هم عقیده باشند زیرا بیمه، چیزی جز پول نیست و اگر منابع درآمدی آن به طور درست دیده نشود و یا پایدار نباشد، طبیعی است که ریسک پذیر و پاسخگو نخواهد بود و همانند شرایط امروز، برای نظام سلامت بجای درمان، بیشتر شبیه به یک بیماری خواهد بود.


 


دکتر هاشمی با بیان اینکه همه داشته ما، بیمه است، افزود: اگر بیمه با تامین منابع پایدار نباشد، کارایی ما موثر نخواهد بود چون در قبال تولید خدمت، خریداری نخواهیم داشت و اگر بیمه بیمار باشد، حوزه سلامت بیمارتر است.


 


سال آینده، مهم ترین کار دولت در حوزه دولت الکترونیک، پرونده الکترونیک سلامت خواهد بود


 


وزیر بهداشت به اقدامات ارزنده دولت یازدهم در خصوص پرونده الکترونیک سلامت اشاره کرد و گفت: سال آینده، مهم ترین کار دولت در حوزه دولت الکترونیک، پرونده الکترونیک سلامت خواهد بود و با هماهنگی های ایجاد شده در طی چندین ماه اخیر، تصور می کنم که بتوانیم به این موفقیت در حوزه دارو، بهداشت و درمان دست پیدا کنیم.


 


دکتر هاشمی با بیان اینکه موضوع پرونده الکترونیک سلامت در برنامه های چهارم و پنجم توسعه نیز ذکر شده بود، اظهار داشت: متاسفانه شاهد اجرایی شدن این موضوع مهم نبودیم اما در دولت یازدهم اقدامات بسیار موثری انجام شده و به نظرم در برنامه ششم توسعه نیازی به تاکید نباشد زیرا برنامه یعنی مجموعه اقداماتی که دولت باید انجام دهد و در واقع چیزی جز وعده های رییس جمهور در هر دوره به مردم نیست.


 


وزیر بهداشت ضمن تاکید بر یکی از اهدف وزارت بهداشت، مبنی بر ارائه و ثبت خدمات به صورت الکترونیک، خاطرنشان کرد: در حوزه دارو، غیر الکترونیکی بودن باعث هدر رفتن منابع و افزایش قاچاق می شود.


 


دکتر هاشمی از نگاه سیاست مدارن به حوزه سلامت به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات کشور یاد کرد و گفت: حوزه های خدماتی زیادی وجود دارد که بخش خصوصی به آن ورود پیدا کرده اما چطور می توان انتظار داشت که بخش خصوصی بدون پیش بینی از قیمت خرید، سرمایه گذاری کند؟ بنابراین سرمایه گذاران وارد این حوزه نمی شوند.


 


وزیر بهداشت با بیان اینکه سرمایه گذاران در حوزه های مختلف صنعتی و خدمات سرمایه گذاری می کنند، افزود: بخش خصوصی در حوزه تلفن همراه، تلفن، آب، برق، گاز، نیروگاه و پتروشیمی سرمایه گذاری کرده است زیرا قیمت آن مشخص است و هر روز قیمت و تعرفه آن را سرکوب نمی کنند.


 


دکتر هاشمی با تاکید بر تقویت بخش دولتی، خاطر نشان کرد: لازم است تا به سرمایه گذار بخش خصوصی اجازه دهیم تا علاوه بر قیمت تمام شده، سود منطقی خود را دریافت کند در غیر این صورت، مشکلات همچنان وجود خواهند داشت.


 


با اتهام زدن به جامعه پزشکی و ارائه دهندگان خدمت، مشکلات حوزه سلامت کشور برطرف نمی شود


 


وزیر بهداشت با بیان اینکه با سرکوب قیمت ها و از همه مهمتر با اتهام زدن به جامعه پزشکی و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی، مشکلات حوزه سلامت برطرف نمی شود، افزود: باید برای حوزه سلامت هزینه کرد که بخشی از آن را مردم و بخش دیگر را دولت باید پرداخت کنند و دولت نیز برای رفاه و آسایش مردم و جلوگیری از ظلم به آنها روی کار آمده است.


 


وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات زیاد حوزه سلامت در کشور، به سفر اخیر خود به خرمشهر و بازدید از حاشیه این شهر اشاره کرد و گفت: یکی از سرداران جنگ تحمیلی برای آرامش خود، از بچه های یتیم نگهداری می کرد و در این جمع مادرانی که دارای بچه های معلول بودند به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه های بهداشتی و دارویی و بویژه مشکل دندانی فرزند خود گریه می کردند و رسیدگی به این گونه موارد از جمله توقعاتی است که مردم دارند و رفع اینگونه مشکلات، جز با منابع مالی برطرف نمی شود و لازم است تا سیاستگذاران کلان کشور مانند مجلس و دولت در این حوزه، هزینه کنند.


 


 


منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است