معلولان در انتظار سخاوت سازمان مدیریت

10 اسفند 1394

در روزهای پایانی سال فضای مجلس شلوغ تر از آن بود که 'لایحه حمایت از حقوق معلولان' بتواند در فضای پرشور انتخاباتی بررسی شود، به همین دلیل در دهه فجر معلولان خوشحال شدند چرا که تصویب لایحه طبق اصل 85 قانون اساسی به کمیسیون بهداشت محول شد؛ لایحه ای که بازنگری آن از سال 1391 در دستور کار قرار گرفته بود اما به دلایلی تصویب آن گره خورده بود.


این لایحه حالا منتظر تأیید شورای نگهبان است تا شکل قانونی به خود بگیرد و گفته می شود بعد از تعطیلات مجلس در 10 اسفند ماه به شورای نگهبان می رود.


اما اجرای کامل قانون با بودجه های فعلی میسر نیست. بودجه بهزیستی در سال آینده 1808 میلیارد تومان است که نمی تواند کمکی به اجرای برخی مفاد لایحه معلولان کند. به طور مثال قرار است مستمری معلولان از 66 هزار تومان فعلی به یک ماه حقوق کامل وزارت کار افزایش پیدا کند اما با چه پولی؟


حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی درباره گام های بعدی تصویب لایحه می گوید: اولین اقدام آن است که سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعتبارات لازم را برای اجرایی شدن مفاد این قانون لحاظ کند و مجلس و دولت نیز به دقت بر اجرای مفاد گوناگون آن نظارت داشته باشند.


اما تجربه نشان می دهد برخی نمایندگان مجلس اقبال لازم و کافی را در خصوص مسائل اجتماعی و آسیب های اجتماعی ندارند و آنقدر که به مسائل عمرانی، نفتی، سیاسی و غیره توجه می کنند به این مسائل اهمیت نمی دهند.


نحوی نژاد در این خصوص بیان می کند: امیدواریم افراد صاحب نظر در حوزه اجتماعی که در حال حاضر کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی شده اند در صورت ورود به مجلس حتما کمیسیون هایی که به سلامت اجتماعی مردم ارتباط دارد را انتخاب و شرایطی ایجاد کنند که باعث بهبود سلامت اجتماعی جامعه شود.


افراد دارای معلولیت با چالش های بزرگی همچون دسترسی، اشتغال، معیشت، مسکن، آموزش و سلامت مواجه هستند که شاید لایحه جدید نتواند به طور کامل آنها را رفع کند اما قطعا می تواند مسیر زندگی معلولان را هموارتر سازد.


بی توجهی به اقشار معلول که طبق بررسی ها 10 الی 15 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند می تواند خانواده ها را درگیر مشکلات این قشر کند و بالطبع جامعه از کارآیی لازم دور می شود؛ زیرا اگر بپذیریم که حداقل 8 میلیون نفر از جمعیت کشور به نوعی با معلولیت درگیر هستند قطعا مشکلات آنها به دیگر گروه های جامعه نیز سرایت می کند و خانواده ها در متن معضلات اقتصادی قرار می گیرند.


ارائه مشوق های مالیاتی به افراد دارای معلولیت و خانواده های آنها، کمک های اقتصادی، کمک های درمانی، دارویی، توانبخشی و سایر مواردی که در مفاد لایحه دیده شده اند می تواند مقداری از سنگینی باری که بر دوش افراد دارای معلولیت و خانواده های آنها است را بردارد.


البته طی دو سه سال اخیر قدم هایی برای رفع برخی تنگناها برداشته شده که کافی نیست. به طور مثال تأمین مسکن خانوارهای 2 معلول که از سال گذشته آغاز شده از جمله این برنامه ها است که با مشارکت بهزیستی، بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن در حال انجام است. اما باید در نظر داشت بسیاری از خانواده های دارای یک فرد معلول و معلولان سرپرست خانوار نیز با مشکل نداشتن خانه مواجه هستند و دولت ها طی سال های گذشته چندان نتوانستند به رفع این دغدغه کمک کنند.


این در حالی است که معضلات معلولان فقط به مسکن خلاصه نمی شود. هنوز پله ها کابوس دانشجویان معلول است. هنوز 60 درصد معلولان بیکار هستند و هنوز بسیاری داروها در دسترس معلولان قرار ندارند. امید می رود با تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان و همت مسئولان برای اجرای مفاد آن روزهای بهتری در انتظار افراد دارای معلولیت و خانواده های آنها باشد.


 


 


منبع : پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است