بانوی موفق افغانستانی که 200 شاگردش از نهضت سوادآموزی به دانشگاه رفته‌اند

4 اردیبهشت 1395

زندگی در مهاجرت برای برخی انسان‌ها جدا از سختی‌ها و تحمل مشکلات تنها مانع از رسیدن به خواسته‌ها و اهدافشان نمی‌شود، بلکه افرادی هم هستند که علی‌رغم موانع و دشواری ها همچون فانوسی راه روشنی برای سایر انسان‌ها نیز می‌شوند.


 


«رقیه خالقی» بانوی فعال فرهنگی و اجتماعی افغانستانی مقیم اصفهان است، بیش از 30 سال از زمانی که از افغانستان به ایران مهاجرت کرده می‌گذرد و حضور موفقی در عرصه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در بین مهاجرین اصفهان داشته است.


 


بیش از 200 تن از شاگردانش در نهضت سوادآموزی به دانشگاه فرستاده و علاوه بر آن موسسه فرهنگی صدقه طاهره را نیز تاسیس کرده تا بتواند در امور فرهنگی نقش بهتری ایفا کند. وی قرآن را به مهاجرین آموزش می‌دهد و مراسم‌های مذهبی را نیز برپا می‌کند.


 


 


فعالیت‌های این بانوی مقاوم و سخت‌کوش در اصفهان به اینجا ختم نمی‌شود، وی در عرصه هنر نیز هنرمند قهاری است، آثار هنری خود را در کنار استاد فرشچیان در نمایشگاه صنایع دستی اصفهان به نمایش می‌گذارد که با استقبال خوبی مواجه می‌شود. هنر سوزن دوزی افغانستان را احیا کرده است.


 


رقیه خالقی در عرصه انتخابات افغانستان نیز وارد شده و کارنامه درخشانی دارد. در عرصه اجتماعی نیز وی علاوه بر همسرداری، مادر 5 فرزند نیز می‌باشد. همچنین با حضور در کمیساریای سازمان بهداشت، به کمک مهاجرین از اقشار آسیب پذیر شتافته و با حضور در موسسه خیریه امام حسین (ع) کار خود را بهتر ارائه کرده است.


 


آنچه در ذیل می‌آید، گزارشی از کارنامه موفق و درخشان رقیه خالقی بانونی موفق مهاجر افغانستالنی مقیم ایران است.


 


اجرای طرح نهضت سوادآموزی بین مهاجرین


 


با تأسیس سازمان نهضت سواد‌آموزی به فرمایش بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و اهداف این سازمان در جهت گسترش سواد و ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در جامعه، این بانوی افغانستانی را که تحصیلات متوسطه خود را در افغانستان گذرانده بود به این فکر می‌برد که این طرح را بین مهاجرین افغانستانی اجرا کند.


 


 


خانم خالقی در رابطه با دانش آموزانش می‌گوید: بیش از 200 شاگرد داشته‌ام که برخی از شاگردانم به دانشگاه رفته‌اند و الان افراد موفقی هستند و با آنها در ارتباط هستم.


 


او با تأسیس موسسه «صدیقه طاهره» در سال 66 در اصفهان به ریشه کن کردن بی‌سوادی در بین مهاجرین می‌پردازد و تا سال 82 به عنوان آموزشیار نهضت سواد آموزی به صورت به تدریس مهاجرین مشغول می‌شود از وی به عنوان آموزشیار نهضت سواد‌آموزی تقدیر شده است.


 


از دیگر فعالیت‌ها این بانوی افغانستانی آموزش قرآن و برگزاری مراسم های مذهبی در هیأت صدیقه طاهره است و در رابطه با این هیأت عزاداری می‌گوید: 10 روزه محرم در هیئت صدیقه طاهره برنامه مراسم عزاداری برای امام حسین (ع) داریم.


 


برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در شهر اصفهان


 


زندگی در شهر هنرپروری مثل اصفهان این بانوی هنرمند افغانستانی را به انجام فعالیت‌های هنر ترغیب می‌کند و در این مسیر موفق به برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری‌اش می‌شود که با استقبال خوبی روبه رو هم می‌شود.


 


هنر سوزن دوزی از هنرهای سنتی و اصیل افغانستان است که این بانوی هنرمند افغانستان با مهارت آن را فرا گرفته است و در چندین نمایشگاه صنایع‌دستی به ویژه در نمایشگاه صنایع‌‌دستی کشورهای عضو سازمان اکو شرکت کرده است.


 


نمایشگاه آثار سوزن دوزی این بانوی هنرمند در نمایشگاه استاد فرشچیان کنار زاینده‌رود برگزار شد، در این نمایشگاه آثاری از هنرمندان افغانستانی در رشته‌های مینا‌کاری و طلاکوبی توسط موسسه اکو در روز پناهنده به نمایش در آمد.


 


خانم خالقی می‌گوید: هنر سوزن دوزی افغانستان غنی است و ابراز مردم با دین این هنر تعجب می‌کند تشویق شود و باعث افتخار سنتی است و برای روی لباس سوزن‌دوزی می‌شود و الان اگر این کار انجام می‌شد به خاطر زیبایش مد می‌شد.


 


فعالیت های پررنگ سیاسی در انتخابات افغانستان


 


با سقوط طالبان در سال 81 شمسی و اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان این بانوی افغانستانی پا به عرصه سیاست می‌گذارد و به عنوان ارشد برای اولین دوره انتخابات افغانستان دعوت می‌شود و از این بانوی فعال در عرصه سیاست جهت اجرای پروسه انتخابات لویه جرگه قانون اساسی تقدیر می‌شود.


 


انجام فعالیت های اجتماعی در کنار امور خانواده


 


خانم خالقی در کنار همه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی‌اش نقش موفقی را نیز در زندگی شخصی‌اش به عنوان همسر و مادر ایفا می‌کند او دارای پنج فرزند، سه دختر و دو پسر است که فرزندانش در فعالیت‌های اجتماعی او را همراهی می‌کنند و در برخی زمینه‌ها از جمله تایپ و ویرایش آثارش به او کمک می‌کنند.


 


او در کنار فعالیت‌هایش اجتماعی‌اش به امور خانه می‌پردازد و می‌گوید: برای خانواده ام از جان مایه گذاشته ام و سعی کرده ام که در کنار فعالیت‌هایم به امور خانه بپردازم و هیچ کوتاهی نکنم.


 


حضور در کمیسارای سازمان بهداشت و انجام کمک به مهاجرین در موسسه خیریه امام حسین (ع) و قشر آسیب پذیر از دیگر فعالیت های او است که به همراه سایر خیرین مایحتاج زندگی را بین نیازمندان خیریه امام حسین (ع) تقسیم می‌کند.


 


حضور فعال در خیریه امام حسین (ع) جهت کمک به نیازمندان


 


خانم خالقی می‌گوید که کمک‌های را که مردم به موسسه خیریه امام حسین (ع) می‌دهند به افراد نیازمند، معلول و بی‌سرپرست برای تأمین خوراک و هزینه بیمارستان توزیع می کنیم.


 


 


او می‌گوید: باید به درد و رنج مردم آشنا بود و وظیفه هر شخصی این است که در حد توان به حل گوشه‌ای از مشکلات مردم بپردازد.


 


تلخی‌های زمانه و دوری از وطن نتوانسته است خانم خالقی را از آرمان‌ها و ادامه مسیر زندگی‌اش دور کند چرا که این بانوی افغانستانی معتقد است که برای ادامه مسیر و پیشرفت در زندگی نباید هیچ وقت نباید از پای نشست و باید به خدا توکل داشت.


 


منبع :فارس

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است