معلولان آبادانی و فقدان امکانات شهری

20 اردیبهشت 1395

معلولان به عنوان بخش عمده ای از جمعیت هر شهر و منطقه ای انتظار دارند مسئولان و مدیران امکانات ویژه و در خور شایسته ای برای آنان فراهم کنند تا بتوانند با استفاده از این امکانات و برآورده شدن نیازها به راحتی زندگی روزمره را گذرانده و فعالیت های اجتماعی را بدون نیاز به کمک همراهان و اعضای خانواده به سرانجام برسانند.


 


در این میان آنچه که نباید از دید مسئولان دور مانده و بیشتر مورد توجه قرار بگیرد؛ اصول شهرسازی و دقت به راندمان های جهانی امکانات و رفاه معلولان در سطح شهرها و خیابان ها است.


 


آبادان از جمله شهرهایی است که با داشتن بیش از سه هزار معلول از کمترین امکانات مناسب سازی شهری برای این جمعیت برخوردار است. این در حالی است که بیشترین تعداد معلولیت در شهرستان آبادان به معلولان جسمی و حرکتی تعلق دارد.


 


این آمار نشان می دهد که مسئولان باید دقت و توجه بیشتری به بستر سازی و بهینه سازی شهری برای این قشر آسیب پذیر داشته باشند.


 


امین که از هر دو پا معلولیت مادرزادی دارد و در روستای رومیله زندگی می کند در زمینه بسترسازی شهری و روستاهای استان خوزستان به خصوص در شهرستان آبادان برای معلولان گفت: برای گذراندن زندگی مغازه کوچکی را در روستا اداره می کنم که برای خرید مایحتاج مغازه به آبادان می آئیم.


 


متاسفانه در آبادان کمترین امکانات موجود برای معلولان وجود ندارد.وی ادامه داد: نیازهایی مانند اصلاح راه های قابل دسترس مقابل ارگان ها و سازمان های شهری، اصلاح پل و پیاده روهای مناسب معلولان در شهر، نصب علائم و نمادهای مخصوص، کمبود مکان های ویژه پارک ماشین برای این افراد از جمله امکانات ابتدایی است که به ندرت در آبادان دیده می شود.


 


مهری دیگر معلول آبادانی است که از ناحیه دو چشم نابینا است؛


 


وی با اشاره به اینکه اگر امکانات شهری به درستی تقسیم شده باشد یک فرد معلول، جانباز، کم توان، نابینا و کم بینا به راحتی در شهر زندگی و رفت و آمد می کند، گفت: معلولان باید بتوانند همانند افراد عادی جامعه به هر خدمت و امکاناتی دسترسی داشته باشند.


 


وی افزود: این درحالی است که در شهرستان آبادان هیچ گونه امکاناتی وجود ندارد و من برای انجام امور عادی زندگی با مشکلات بسیاری روبرو هستم و بدون کمک و همراهی اعضای خانواده به هیچ عنوان نمی توانم کارهای روزانه خود را انجام دهم و یا به خارج از خانه رفت و آمد داشته باشم.


 


مسئولان نیز در این میان برآنند با استفاده از بودجه های موجود و وسایل لازم هرچه بیشتر در راه آسان سازی زندگی معلولان تلاش کنند.


 


معاون توان بخشی بهزیستی استان خوزستان ، در این راستا از ارائه خدمات آموزشی و توان بخشی به بیش از دو هزارمعلول ذهنی در این استان خبر داد.


 


سید غلامعلی جعفری گفت: بیش از یک‌هزار و 800 معلول ذهنی در 61 مرکز روزانه آموزشی، توانبخشی معلولین ذهنی زیر و بالای 15 سال تحت نظارت بهزیستی از خدمات آموزشی و توانبخشی در استان خوزستان بهره‌مند می‌شوند.


 


برگزاری کلاس های مختلف آموزشی در مراکز فوق به منظور توانمندسازی و حضور هرچه بیشتر این افراد در جامعه است.


 


مرجان احمدی کارشناس معلولیت های ذهنی و توان بخشی معلولان در زمینه بهینه سازی امکانات شهری و خانگی برای معلولان گفت: اصلاح راه های دسترسی آسان به قسمت های مختلف خانه، حیاط و راه پله، اصلاح پل و پیاده روی اطراف خانه معلولان، دادن بودجه و امکانات لازم به سازمان ها برای ایجاد اشتغال و بهینه سازی سخت افزاری محیط ادارات، ایجاد امکانات لازم برای رمپ های داخل خانه به منظور جا به جایی راحت ویلچر، ایجاد خطوط مناسب در بستر خیابان های اصلی شهر برای عبور نابینایان و کم بینایان از جمله خدماتی است، که می تواند برای این قشر در نظر گرفته شود.


 


زندگی همراه با آرامش و آسایش حق مسلم همه افراد یک جامعه است که معلولان و افراد کم توان جسمی در این میان با داشتن نقایص جسمی و روحی مختلف باید هرچه بیشتر از امکانات شهری برخوردار باشند تا شاید بتوانند تا حدودی به این آسایش و آرامش که دیگر افراد جامعه دارند نزدیک شده و راه خود را در زندگی پرمشغله امروز پیدا کنند.


 


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است